Špatně zadané číslo účtu? Poradíme, jak dostat zpět své peníze

Téměř každý z nás posílá v rámci svých plateb peníze bezhotovostním způsobem na něčí bankovní účet. Čísla účtů bývají poměrně dlouhá a je snadné v jejich přepisování udělat chybu. To se stalo panu Jaroslavovi, který se obrátil na naši poradnu.

Kupoval jsem na inzerát nějaké součástky na opravu auta s tím, že zaplatím na účet prodávajícího. Obavy jsem neměl, protože je to prověřený prodejce s dobrým hodnocením a nakupuji u něj pravidelně. Číslo jeho účtu jsem opisoval do internetového bankovnictví z údajů v mailu a bohužel jsem se uklikl a přehodil dvě čísla. Peníze odešly a zboží nikde, tak jsem prodejce urgoval a on mi sdělil, že mu žádná platba ještě nepřišla. Po kontrole jsem zjistil, že jsem peníze poslal někomu jinému,“ vypráví pan Jaroslav. „Mám vůbec nárok je získat zpátky, když jsem je tam poslal vlastní chybou?“ ptá se pan Jaroslav.

Majitel účtu, kterému pan Jaroslav poslal omylem své peníze, se tedy na jeho úkor bezdůvodně obohatil, a je povinen chybně poslanou částku vrátit.

Bezdůvodné obohacení

Na případy, jako je tento, se vztahují zákonná ustanovení o takzvaném bezdůvodném obohacení. V občanském zákoníku je doslova řečeno, že kdo se na úkor jiného bez spravedlivého důvodu obohatí, musí ochuzenému vydat, oč se obohatil. Majitel účtu, kterému pan Jaroslav poslal omylem své peníze, se tedy na jeho úkor bezdůvodně obohatil, a je povinen chybně poslanou částku vrátit.

Co se může stát?

Pokud číslo účtu, na nějž byly peníze poslány, neexistuje, bude Vám částka bez problémů vrácena. „Jestliže už peníze z účtu odešly, není bohužel možné platbu upravit nebo zastavit. Pokud ale klient takovou platbu odeslal na neexistující účet, peníze se mu zpravidla do čtyř pracovních dnů automaticky vrátí“, potvrzuje Roman Macháček z AirBank.

Většinu z nás jistě zajímá, zda je možné již zadaný příkaz k platbě zrušit. „To je možné pouze za předpokladu, že datum splatnosti je nastaveno až na další den, případně později“, uvádí Macháček.  

Jestliže už peníze z účtu odešly, není bohužel možné platbu upravit nebo zastavit. Leda, že by datum splatnosti bylo nastaveno až na další den, případně na později.
Roman Macháček | AirBank

Peníze jsou na cizím účtu. Jak postupovat?

Banky nemají pravomoc peníze z cizího účtu odebrat a vrátit je na ten váš, ale fungují jako důležitý prostředník. Podrobnosti vysvětluje Roman Macháček: „Naše pomoc spočívá v tom, že můžeme vyzvat majitele účtu (pokud byla platba odeslána na účet vedený u nás) nebo případně banku dotyčného (pokud byla platba odeslána na účet vedený u jiné banky) o zaslání platby zpět. Pokud se jedná o ten druhý případ a platba se odesílateli nevrátí, pak můžeme na písemnou žádost klienta požádat banku příjemce této platby, aby jeho kontaktní údaje naším prostřednictvím klientovi sdělila – tato možnost je daná paragrafem 186 zákona č. 370/2017, o platebním styku. Klient ale potom musí situaci řešit dále sám."

Macháček zároveň upozorňuje, že výzva ke sdělení kontaktních údajů na základě zákona o platebním styku funguje jen u tuzemských plateb. 

Většina bank má přímo formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků. Sami můžete na chybně zadané číslo účtu poslat nějakou nízkou částku, například 1 Kč a ve zprávě pro příjemce majitele účtu požádat o vrácení peněz.

Bankovní tajemství

Z důvodu ochrany bankovního tajemství nesmí banky identifikovat majitele bankovních účtů bez jejich písemného svolení. K prolomení této zásady však dochází právě při chybně zadaných platbách. V takovémto případě může zadavatel špatného čísla účtu písemně požádat banku o identifikační údaje neoprávněného příjemce. Tato žádost bývá zpoplatněna dle ceníku každé banky a musí v ní být doloženo, že se jedná o chybně provedenou platbu. „Klient může oslovit přímo banku příjemce se žádostí o sdělení identifikačních údajů majitele účtu na základě paragrafu 38 odst. 8 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách. Musí však prokázat, že v důsledku vlastní chybné dispozice utrpěl škodu a bez údajů vyžádaných od banky se nemůže domoci vydání bezdůvodného obohacení,“ uzavírá Macháček.

V případě, že majitel bankovního účtu peníze nevrátí a vy máte k dispozici jeho identifikační údaje, budete se muset vydat cestou klasického vymáhání pohledávky. Tedy vyzvat majitele účtu (ideálně doporučeným dopisem na jeho adresu) k vrácení peněžité částky, a nebude-li reagovat ani takto, nezbývá vám než podat žalobu příslušnému soudu.


Autor: Petra Andresová
Foto:  Canva.com | Pekic