Když se Ježíšek netrefí. Pravidla pro vracení dárků

Nepadnoucí svetr s jelenem, o tři velikosti větší pantofle nebo knížka od oblíbeného autora, kterou jste ovšem našli pod stromečkem hned dvakrát? Pokud se i u vás Ježíšek letos spletl a očekávání vystřídalo zklamání, následující článek vám přijde vhod. Zaměříme se v něm na pravidla týkající se vracení nevhodných dárků.

Pokud Ježíšek nakupoval na internetu a těsně před svátky, je situace nejjednodušší. Od smlouvy lze ve 14denní lhůtě, která začíná běžet od převzetí věci, odstoupit. Oprávnění vrátit zboží obchodníkovi má však podle zákona jen ten, kdo ho kupoval. Ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, ideálně písemně. Obchodníci ovšem většinou neřeší totožnost osoby, která zboží posílá zpět, pokud se prokáže účtenkou či kupním dokladem.

 „Pakliže chcete věc prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka,“ radí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Vrátit se dají ale jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů znovu uvést do prodeje. Proto nepochodíte s vracením následujících věcí:

  • zboží rychle podléhající zkáze (například řezané květiny) 
  • předměty v uzavřeném obalu, které byly vyňaty a není možné je vrátit z hygienických důvodů (například balzám na rty nebo zubní kartáček), ale také hudební alba, filmy na DVD či počítačové hry, jestliže už je obdarovaný vybalil.
  • noviny a časopisy

Například knihy však e-shopy přijmou zpět.

Dárky na míru prodejce zpět nepřijme

Smůlu máte také v okamžiku, kdy vám dárce nechal věc upravit na míru podle jeho přání. Luxusní pero s gravírovaným věnováním Kulíškovi z lásky si tak budete muset nechat na památku nebo ho můžete zkusit prodat přes bazar a doufat, že si ho nějaký jiný Kulíšek koupí.

Nevhodný dárek, který spotřebitel posílá zpět, by neměl vykazovat známky použití.

Dle zákonné úpravy lze zboží zakoupené na dálku pouze vyzkoušet tak, aby kupující zjistil vlastnosti a funkce zboží.  Pro představu lze říci, že toto vyzkoušení by mělo být srovnatelné s tím, když si zboží vybíráte a zkoušíte v kamenné prodejně. Pokud koupíte například vysavač, který vybalíte a pouze zapnete, pak by vrácení mělo být bez problému. V okamžiku, kdy jej použijete, například vysajete byt, pak by se již mohlo jednat o případ, kdy se zboží bude brát jako použité, nikoli vyzkoušené,“ vysvětluje Alice Dajčarová z advokátní kanceláře Arrows.

Prodejce z tohoto důvodu nesmí odmítnout odstoupení od smlouvy ve 14 denní lhůtě, může si ovšem naúčtovat náhradu za snížení hodnoty zboží – v tomto případě by to byl asi poplatek za nějaké vyčištění a uvedení do původního stavu,“ doplňuje ji Hekšová z organizace dTest.

Kamenné obchody? Záleží na prodejci

Odlišné je to při nákupech v běžných kamenných obchodech. „Zákon nedává spotřebiteli možnost vrátit zboží zakoupené na kamenné provozovně, někdy to ale nabízejí prodejci sami od sebe – jde o dobrovolně poskytnutý benefit. To je na jedné straně pro spotřebitele výhodné, na druhé straně se nesmí zapomínat na to, že pokud jde o benefit, může si prodejce stanovit různé podmínky. Například si může vymínit vrácení zboží s visačkami, v původním obalu, včetně originální účtenky a podobně. Pokud tyto podmínky zákazník nesplní, má smůlu,“ říká Hekšová

Některé obchody vrací peníze, někde nabídnou jen výměnu případně poukázku na další nákup. Lhůty jsou také individuální, nejkratší začínají na 14 dnech, najdou se ale prodejci, kteří přijmou zpět zboží až do konce ledna.


Autor: Lucie Havlišová

Foto: Canva.com