Končí obtěžující telefonáty i vylhané recenze: Spotřebitelské změny 2022

Víte, jaké novinky čekají na spotřebitele v roce 2022? Chystá se konec falešných slev, tlačítková novela, zákaz automatického prodlužování smluv, změny v oblasti reklamační lhůty a ve vzduchu visí i hromadné žaloby. Vše si probereme v tomto článku, ať vstupujete do nového roku připraveni.

Ochrana spotřebitele

Ochrana spotřebitele je soubor právních předpisů, které mají za cíl chránit spotřebitele před nekalými praktikami podnikatelů a podpořit férový obchod. Evropská unie vydává za účelem ochrany spotřebitele směrnice, které jsou pro členské státy závazné. Nejnovější směrnice přinesla další změny a Česká republika je musí do stanovených lhůt aplikovat. Podívejme se tedy na ty nejdůležitější.

Konec falešných slev

Předvánoční slevy, povánoční výprodej, Black Friday po celý rok, slevové šílenství, cenová senzace. Tyto a mnohé další akce patří k oblíbeným strategiím e-shopů, které mají za cíl nalákat zákazníky. Spousta z nich ovšem ceny uměle navýší, aby sleva byla co nejmarkantnější a „sleva“ je potom vlastně běžná cena. Tato klamavá taktika by měla být od jara 2022 minulostí, protože e-shopy budou muset prokázat, že zlevněné zboží má nižší prodejní cenu ve srovnání s tou původní za posledních 30 dní.

Tlačítková novela

Od července 2022 budou muset e-shopy jasně formulovat, co pro spotřebitele, tedy zákazníka, znamená, když klikne na tlačítko objednat nebo koupit.
Tlačítko a jeho popis musí být natolik jednoznačné, aby nevznikly žádné pochyby. Například: objednávka zavazující k platbě nebo objednávka s povinností zaplatit.

Novela chrání obě strany – prodávajícího i zákazníka. Měla by eliminovat například ty situace, kdy spotřebitel objedná zboží, zvolí si dobírku, a tu následně odmítne převzít a zaplatit.
Spotřebiteli samozřejmě zůstává právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dní.

Délka reklamační lhůty

Na obvyklé záruce 24 měsíců se nic nemění, co se ovšem mění, je doba přenesení důkazního břemene. Dosud platí, že pokud se vada zboží vyskytne během prvních 6 měsíců, automaticky to znamená, že zde byla už při dodání a je na prodejci, aby prokázal opak. Jak to bude od ledna 2022, vysvětluje právník Martin Jansa: „Od 1.1.2022 bude lhůta prodloužena na 12 měsíců, což znamená, že první rok musí prodejce prokazovat, že zde žádná vada nebyla. Po uplynutí prvních 12 měsíců přechází tato povinnost na spotřebitele a ten musí prokázat, že zboží mělo vadu už při převzetí a tato vada nevznikla jeho přičiněním.“

Větší transparentnost

Jsou e-shopy, které pro spojení se spotřebitelem uvádějí pouze kontaktní formulář. Od července 2022 bude mít každý e-shop povinnost uvádět kromě IČO a sídla i platný e-mail a telefonní číslo.

Automatické prodlužování smluv

Od července 2022 budou platit i nová pravidla automatického prodlužování smluv. Nově musí mít spotřebitel možnost v přiměřené době automatické prodloužení smlouvy odmítnout, a to bez jakýchkoliv sankcí. Ona přiměřenost bude nicméně ještě upřesněna.

Recenze

Nejpozději v květnu 2022 vznikne podnikatelům povinnost zveřejňovat pouze recenze svých skutečných zákazníků, zároveň toto budou muset umět doložit. Pokud se bude jednat o placenou recenzi, musí to být patrné. Stejně tak v žebříčcích a srovnávačích kvality musí být viditelně uvedeno, že se jedná o placenou reklamu, a nikoliv o seřazení produktů na základě vyhodnocení testů kvality, jak se mnohdy falešně tváří.

Telefonické smlouvy

Další povinnost přibude prodejcům od prosince 2022. Smlouvu, kterou prodejce nabídnul po telefonu, bude muset zákazníkovi poslat též v písemné verzi. Platnosti pak smlouva nabyde až v momentě, kdy ji zákazník stvrdí svým podpisem.

Personalizované reklamy

Taky se vám někdy stalo, že jste sledovali ceny ubytování a s každým pozdějším kliknutím byla cena vyšší, jako by prodejce vycítil váš zájem? Tak s tím bude konec. Od jara 2022 je prodejce povinen spotřebiteli sdělit, jak a kdy se cena mění.

Cookies a telemarketing

Sběr dat pomocí souborů cookies či telemarketingové aktivity dosud fungoval na principu opt-out, kdy mlčení je souhlas. Jinými slovy, co explicitně neodmítnete, to přijímáte. Nově bude fungovat systém opt-in. Pokud od ledna 2022 souhlas s cookies neodkliknete, tak o vás nebudou moci být sbírány.

Podobně je od července 2022 plánováno, že pokud nedáte výslovný souhlas s tím, abyste byli oslovováni call centry, jejich pracovníci vám volat nemůžou.  Tato změna zákona o elektronických komunikacích by prakticky měla znamenat konec nevyžádaných marketingových telefonátů.

Fungování vybraných novinek budeme sledovat a jejich vyhodnocení nabídneme v průběhu roku. 


Autor: Petra Andresová

Foto: Canva.com