Nevyzvedli jste zboží na dobírku? E-shop po vás může chtít peníze

Objednali jste si z e-shopu zboží na dobírku, ale nakonec si ho nepřevzali? Podobných případů ruku v ruce se stoupajícími prodeji na internetu přibývá. Pokud jste si ovšem mysleli, že na vás prodávající nemá žádné páky, jste na omylu. Rozhodně nemusí jen nečinně přihlížet a v krajním případě vám může naúčtovat i vynaložené náklady.

Andrea T. z Prahy objednala v internetovém obchodě na dobírku maškarní kostým pro svou dceru do školky. Jenže holčička onemocněla angínou a na účast na karnevalu to nevypadalo. Rozhodla se proto, že zboží nepřevezme a dělala takzvaného mrtvého brouka. Když se jí pak e-shop po nějaké době ozval s tím, že by mu měla zaplatit náklady spojené s odesláním, byla překvapená.

Někteří kupující se domnívají, že bude stačit, když zásilku jednoduše nepřijmou a prodejce tuto skutečnost automaticky vyhodnotí jako odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zboží v zákonné 14denní lhůtě. Ovšem realita je jiná a toto řešení je velmi krátkozraké, nepřevzetí zboží není odstoupením od smlouvy,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Podle ní je vždy potřeba zahájit s e-shopem komunikaci a o svém rozhodnutí odstoupit od smlouvy je informovat. Objednané zboží je totiž zákazník povinen zaplatit a převzít. Následně má právo od smlouvy uzavřené na dálku do 14 dnů od převzetí zboží  odstoupit. A to i bez udání důvodu.

Vyzvednout a pak vrátit

Kupující by tak měl v ideálním případě zboží zaplatit, převzít, informovat prodávajícího o odstoupení od smlouvy a nepoškozené a kompletní zboží na své náklady prodávajícímu vrátit. Prodávající by pak vrátil kupujícímu zaplacenou kupní cenu a náklady na doručení směrem ke kupujícímu,“ popisuje Hekšová.

Jestliže zákazník zásilku na dobírku nepřevezme a neuhradí, dopouští se porušení povinností vyplývajících z kupní smlouvy.

Při nepřevzetí věci v dohodnuté době má prodávající právo účtovat účelně vynaložené náklady spojené s uchováním věci a požadovat po kupujícím zaplacení skladného,“ potvrzuje Hekšová s tím, že o povinnosti zaplatit skladné, stejně i jeho výši, by však prodejce měl předem informovat. A to ideálně v kupní smlouvě a v obchodních podmínkách.

To není zejména u menších internetových obchodů výjimkou.

 „Zákazníci, kteří si objednají zboží a nevyzvednou expedovanou zásilku na dobírku, budou uvedeny v našem registru nespolehlivých zákazníků, kterým již nebudeme posílat zboží na dobírku ani v budoucnu ze všech našich obchodů. Bude požadováno uhrazení vzniklých nákladů na odeslání zboží. Pokud pohledávka nebude uhrazena, budou podstoupeny další kroky související s vymáháním závazku pomocí inkasní společnosti,“ doslova píše v obchodních podmínkách například provozovatel e-shopu knoflickymanzetove.cz

E-shopy preferují platbu předem

Pro představu pak uvádí, že e-shopu vznikají náklady nejen za odeslání, ale rovněž za svoz a zabalení zásilky.

Podle Jana Větyšky,  výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje mimojiné významné e-shopy, trápí nevyzvednuté zásilky řadu obchodníků. Ti se většinou snaží motivovat zákazníky k platbě předem. „Obvykle je cenově zvýhodněna a obě strany díky ní získávají jistotu, že obchod dopadne tak, jak by měl. Vymáhání úhrady vynaložených nákladů je v případě, kdy spotřebitel nezaplatil předem, komplikované a často neúměrně drahé. E-shopy jsou si ale tohoto jejich práva vědomy a v některých případech se opravdu férové náhrady dožadují,“ řekl pro server Češi v právu Větyška. Očekává, že počet internetových obchodů, které se budou svého práva dožadovat, poroste.


Autor: Jitka Hradilová

Zdroj foto: profimedia.cz

Přečtěte si také

Kupující reklamovala pračku. Kdo musí zaplatit za dopravu?

Na naši poradnu se obrátila paní Vendula s otázkou, kterou většina z nás již někdy řešila. Musí vám prodejce uhradit náklady na přepravu reklamovaného zboží? Co další náklady...

Sousedka mi vytopila zrekonstruovaný byt a není pojištěná. Co teď?

„Mám půl roku zrekonstruovaný byt a sousedka mě už podruhé vytopila. Navíc s ní není řeč a přesvědčit ji, aby si alespoň sjednala pojištění, se nedaří. Existuje nějaká rada,...

Nezabavitelná částka roste. Srážky ze mzdy přestávají plnit účel

Srážky ze mzdy jsou považovány za nejúčinnější a nejméně invazivní způsob provedení exekuce. Jenže strhávat lidem peníze přímo z výplaty se stává stále těžší. Proto...