Sousedka mi vytopila zrekonstruovaný byt a není pojištěná. Co teď?

Mám půl roku zrekonstruovaný byt a sousedka mě už podruhé vytopila. Navíc s ní není řeč a přesvědčit ji, aby si alespoň sjednala pojištění, se nedaří. Existuje nějaká rada, jak situaci řešit?“ S tímto zoufalým dotazem se na poradnu serveru Češi v právu obrátila Hana z Plzně. Situaci jsme prokonzultovali s odborníky, kteří dali doporučení, jak postupovat.

Hana žije v panelákovém bytě, který za statisícové úspory kompletně zrekonstruovala. Radost z moderního bydlení jí ale nevydržela dlouho. Byt nad ní si zakoupila paní s dospělým synem a začaly potíže.

Je alkoholička a bohužel se jí už dvakrát stalo, že zapomněla dát přívod pračky do vany. Když mě vytopila poprvé, téměř žádné škody z toho nebyly. Podruhé se to ale stalo o víkendu, kdy jsem nebyla doma. Plovoucí podlahy mi mezitím doma nabobtnaly a zkroutily se. S odstupem času mi začala plesnivět i zeď,“ popisuje Hana.

Pro všechny situace platí jedno: událost pečlivě zdokumentujte.
Jan Marek | mluvčí pojišťovny Generali

Domluva se sousedkou prý nikam nevede: buď neotevírá, je opilá nebo nechce o případné kompenzaci ani slyšet. „Samozřejmě jsem se jí ptala, zda je pojištěná, ale není a asi ani nic takového neplánuje. Nechci jen s rukama v klíně čekat, až mi byt vytopí znovu,“ stěžuje si Hana.

Vytopení bytu bývá jednou z nejčastějších událostí, které české pojišťovací ústavy řeší. Když ovšem nehodu způsobí nepojištěný soused, je situace podstatně horší. Způsobené škody přitom mohou být značné.

Na rozdíl od vozidel, která musí mít vždy odpovědnostní pojištění (povinné ručení), majitelé bytů tuto povinnost nemají. Pokud pojištění chybí, situace se musí řešit v občansko-právním sporu,“ vysvětluje Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Slavia.

Pojďme si shrnout tři modelové situace, které mohou nastat nebo již nastaly, včetně rad, jak postupovat:

1. Soused, který vás vytopil, má sjednané pojištění odpovědnosti

Tato situace je z hlediska řešení nejsnazší. Škoda totiž bude vyplacena právě ze sousedova pojištění. „Soused by měl nahlásit pojistnou událost své pojišťovně a uvést poškozeného, který obdrží po prohlídce škody pojistné plnění,“ říká Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA.

2. Soused nemá sjednané pojištění odpovědnosti, ale vy jste v minulosti uzavřeli pojištění majetku

Pokud byste měli sjednané pojištění majetku, náhrada škody bude uhrazena z něj. Pojišťovna by následně zaplacení dané částky nárokovavala po viníkovi. Jestliže se tedy problematická sousedka k sjednání pojištění odpovědnosti nemá, pro paní Hanu by bylo ideální, aby uzavřela výše uvedené pojištění. Pokud by se situace opakovala, vyhnula by se tak soudním rozepřím.

V případě, že bude mít poškozený pojištění majetku (stavby nebo domácnosti) a bude-li se jednat například o vodovodní škodu (prasklé potrubí), tak je možné tuto opravu poškozeného dílu a místa s poškozeným dílem uhradit z jejího majetkového pojištění. Následně bude pojišťovna vymáhat vyplacené pojistné plnění po osobě, která škodu způsobila,“ doplnila Svobodová.

3. Soused ani vy nemáte sjednané odpovídající pojištění

Pakliže ani jeden z vás nemá sjednanou odpovídající ochranu, bude záležet na domluvě mezi vámi a sousedem. Pokud to jde, sepište mezi sebou dohodu, v níž bude uvedeno, o jak velkou škodu jde a jak proběhne úhrada. Složitější to samozřejmě bývá v případech, kdy soused vinu za vytopený byt odmítá. Nejspíš vám v takovém případě nezbude nic jiného, než se obrátit na soud s žalobou o náhradu škody. Dotyčného na to upozorněte a vysvětlete mu, že v případě jeho prohry se mu náklady několikanásobně zvýší. Čeká ho například platba za soudní výlohy či honorář odhadci.

Pro všechny situace ale platí jedno: událost pečlivě zdokumentujte. To se vám bude hodit jak při případném soudu, tak i v jednání s pojišťovnami.  „Nejlepším řešením je taková dokumentace, která bude průkazná. Je tedy v zásadě jedno, zda jde o fotografii nebo video. Musí z nich obou být zřejmé, o jakou škodu jde a jaký je její rozsah. Určitě můžeme doporučit vyfotit celkové záběry, ale také detaily. Čím více, tím lépe. Fotky i video by měly být ostré a pořízené ideálně za dobrých světelných podmínek,“ říká Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali.

Závěrem doplňuje, že klient by měl škodu pojišťovně nahlásit bezodkladně. „Není rozumné s nahlášením škody otálet dny či týdny. V případě vytopení to platí tím spíše. Je důležité, aby klient mohl prokázat, kdy a jak k pojistné události došlo.“


Autor: Jitka Hradilová

Zdroj foto: profimedia.cz | foto ilustrační

Přečtěte si také

Nezabavitelná částka roste. Srážky ze mzdy přestávají plnit účel

Srážky ze mzdy jsou považovány za nejúčinnější a nejméně invazivní způsob provedení exekuce. Jenže strhávat lidem peníze přímo z výplaty se stává stále těžší. Proto...

Zaměstnávání ukrajinských uprchlíků: Kolik jich pracuje a co to přinese státní kase?

Od začátku války na Ukrajině uběhl už celý rok. Do České republiky přišlo zhruba 400 tisíc uprchlíků a legální práci získala více než polovina. Co dělají a jak jsou placeni? Je...

Preventivní restrukturalizace – ekonomický restart pro podnikatele v potížích

V Česku se chystá další velká legislativní změna – preventivní restrukturalizace. Těžce se vyslovuje, ale měla by výrazně ulehčit podnikatelům, kteří mají přechodné finanční...