Krutilek: Další plošný odklad splátek nepodporujeme, řešením je individuální přístup

Absolutně není v zájmu našich členů hromadně ukončovat smlouvy a následně vymáhat dlužné splátky. Společnosti vyjdou lidem, kteří se vinou koronaviru dostali do potíží, vstříc a případy budou řešit individuálně, říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník České leasingové a finanční asociace. Ta sdružuje 44 předních tuzemských poskytovatelů úvěrových, leasingových a factoringových produktů.

Úvěrové moratorium skončilo. Česko mezitím zasáhla další vlna koronaviru, a tak je možné, že část lidí nebude schopna splácet. Chystají členové vaší asociace pro dlužníky nějaké další plošné opatření?

Myslím, že aktuálně nejsme v dramatické situaci. Dělali jsme si v asociaci průzkum, kolik bylo odloženo smluv v rámci první vlny, a bylo to 79 000 smluv, což představuje 7 procent všech běžících smluv. Pokud se podíváme na veřejností ostřeji sledovanou oblast spotřebitelského financování, je to „jen“ 34 000 smluv. Celkem jde tedy o necelých 5 procent všech běžících smluv.

Naše členské společnosti byly ke klientům vstřícné i v první vlně koronaviru. V podstatě 50 procent všech odložených smluv bylo takové „privátní“ moratorium, druhých 50 procent se týkalo smluv, které byly odloženy podle zákonného moratoria. Pokud jde o postup našich společností po ukončení moratoria, chtěl bych říct, že absolutně není v zájmu našich členů hromadně ukončovat smlouvy a následně vymáhat dlužné splátky. Jsme řádní poskytovatelé úvěrů, žádné predátorské firmy nesdružujeme a je to i v našich etických předpisech chovat se podle kodexu, který tyto praktiky zakazuje. Naši členové po vypršení moratoria budou ke svým zákazníkům přistupovat zodpovědně. Jejich cílem bude ulevit těm zákazníkům, kteří se vinou pandemie dostali do problémů a u kterých přetrvává jejich tíživá situace. Pokud se týká nástrojů, které budou používat, celé řešení je plně v kompetenci jednotlivých členských společností. Ty jsou už na tuto situaci připraveny, proto nepodporujeme nějaké plošné nastavení moratorií pro všechny klienty a typy produktů tak, jako tomu bylo na jaře. Individuální přístup je základ řešení každého problému.

 

Máte nějaké odhady, nebo dělali jste si odhady, kolik lidí by se mohlo ocitnout v potížích?

Reálnou situaci ukáže až praxe. Nicméně nemyslíme si, že by podíl problematických úvěrů nebo leasingu měl být nějak výrazně vysoký. Speciální odhad jsme si nedělali. Nicméně podle odhadů bank, které říkají, že problémy se splácením by mohlo mít 10 až 15 procent klientů, kteří využili možnost odložit splátky v první vlně, vyplývá, že pokud se týká našich členů, řádový odhad by mohl být někde na úrovni 2 až 4 procent z běžících smluv. Tedy nejedná se o žádné dramaticky vysoké číslo a myslím, že tuto situaci jsme schopni zvládnout.

 

Co byste poradil dlužníkovi, který ví, že nebude schopen půjčku splácet?

Obecně doporučujeme, aby klienti tuto situaci neprodleně oznámili a začali co nejdříve hledat optimální východisko s věřitelem. Určitě pomůžou i dokumenty, které budou mít k dispozici a jimiž prokážou ztrátu z příjmu. Například to může být potvrzení z úřadu práce, účast v programu Antivirus či ukončení živnosti. Všechno to může pomoci k rychlejšímu vyřízení žádosti. Členské společnosti samozřejmě nabídnou i bezplatnou poradenskou službu a ke zvážení můžeme dát i to, aby komunikovali s některými z neziskových poraden, které se problematikou dlužníků dlouhodobě zabývají, například specializovanou dluhovou Poradnou při finanční tísni nebo dluhovou linkou organizace Člověk v tísni.

 

Zajímá vás, jaký vliv měla koronavirová krize na skladbu žadatelů o půjčky a jak se promítne do nabídky a způsobu prověřování nových zákazníků ze strany nebankovních společností? Pusťte si celý video rozhovor.


Autor: Lucie Havlišová

Přečtěte si také

Nebezpečné klišé „typický dlužník”

Média mají obrovský vliv na formování veřejného mínění. Bohužel často informují zkresleně, což běžný příjemce sdělení není schopen kriticky zhodnotit. Jeho postoje pak ovlivňuje falešný emotivní dojem. Jedním z hluboce zakořeněných mýtů, který se opakovaně objevuje v médiích, je tvrzení, že typickým dlužníkem je muž ve věku 39 let, který žije v Moravskoslezském kraji a má dluh za půjčku ve výši 27 215 korun. Kromě nesmyslného zjednodušení profilu je matoucí i terminologie, která vytváří chybná podvědomá spojení. Téměř nikdo totiž nerozlišuje mezi pojmy „dlužník“ a „neplatič“.

Bez dluhů za tři roky bez rozdílu, věřitelé se bouří

Proces oddlužení by u všech lidí mohl trvat jen tři roky. Počítá s tím návrh ministerstva spravedlnosti, který schválila vláda. „Hlavním cílem je rychlejší a efektivnější osvobození od dluhů,“ uvedla ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO) s tím, že návrh by mohl pomoci i lidem, kteří se dostali do finančních potíží v důsledku koronaviru. Krize totiž podle ní dopadá i na střední třídu.

Krutilek: Další plošný odklad splátek nepodporujeme, řešením je individuální přístup

Absolutně není v zájmu našich členů hromadně ukončovat smlouvy a následně vymáhat dlužné splátky. Společnosti vyjdou lidem, kteří se vinou koronaviru dostali do potíží, vstříc a případy budou řešit individuálně, říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník České leasingové a finanční asociace. Ta sdružuje 44 předních tuzemských poskytovatelů úvěrových, leasingových a factoringových produktů.