Pivo před řízením? Tolerance alkoholu je při nehodě v zahraničí zrádná

Statisíce Čechů o prázdninách vyrážejí na dovolenou k moři. Jsou destinace, kde si řidiči mohou dopřát před jízdou určité množství alkoholu. I přes dodržení této míry se však člověk může dostat do problémů. „Pokud dojde k nehodě, alkohol může způsobit, že se automaticky staneme viníkem nebo spoluviníkem,“ říká v rozhovoru Tomáš Beck, výkonný ředitel a expert na odškodnění společnosti Vindicia.

Podle České asociace asistenčních společností řeší asi 70 tisíc Čechů ročně nějaký problém při jízdě v zahraničí. Ať jde o poruchu nebo dopravní nehodu. Existuje nějaká univerzální rada, jak postupovat při autohavárii v zahraničí?

Zde je potřeba oddělit to, zda jsme nehodu zavinili, či nikoli. Pokud dojde k jakékoliv nehodě v zahraničí a nezpůsobili jsme ji, je určitě potřeba přivolat policii. I když se nám na první pohled zdá, že přítomnost policie není nutná, je to vždy lepší pro následné řešení třeba s pojišťovnou nebo jinou institucí. Pokud jsme dopravní nehodu způsobili sami, nedošlo k poranění jiné osoby nebo zničení majetku cizí osoby, doporučuji určitě pořídit fotodokumentaci. Následně se obrátit přímo na pojišťovnu, kde máme případně havarijní připojištění a s těmi celou situaci vyřešit. Poradí, jak postupovat dál. Ve všech případech je ale dobré si pamatovat, že bychom neměli podepisovat nic, čemu na 100 procent nerozumíme - můžeme se tím dostat do velkých problémů.

Při řešení nehody v zahraničí je nutné vždy na 100 procent rozumět tomu, co podepisujete. Jinak riskujete, že na sebe vezmete veškerou odpovědnost nebo že se vzdáte práva na získání odškodnění.
Tomáš Beck | výkonný ředitel společnosti Vindicia

Vyplatí se volat policii i při drobném ‚ťukanci‘?

Pokud mohlo dojít ke zranění, nebo zničení majetku jiné osoby, tak rozhodně ano. Je lepší si vyslechnout od policie, že není potřeba v daném státě policii k takové nehodě volat, než za půl roku zjistit, že bez protokolu policie nedostaneme žádnou kompenzaci.

Na co si dát při řešení již vzniklé nehody pozor?

Určitě na to, co nám kdo dává za dokumenty, a zda je po nás chce podepsat. Je nutné všemu vždy na 100 procent rozumět, jinak riskujeme to, že na sebe vezmeme veškerou odpovědnost nebo že se vzdáváme práva na získání odškodnění. Dále bych doporučil schovávat veškeré dokumenty týkající se nehody, a pokud to zdravotní stav umožní, pořídit si fotodokumentaci.  Případně, zajistit si svědecké výpovědi, lékařské zprávy, protokol od policie a tak dále. Vždy je lepší si na svou stranu vzít specializovaného advokáta nebo nějakou poradenskou společnost. Tím si velice usnadníme práci a nemusíme si dávat pozor na desítky a desítky faktorů, které mohou případně znamenat neúspěch řešení vzniklé škody.

Jsou destinace, kde je určitá míra alkoholu pro řidiče povolená. Nicméně, pokud dojde k nehodě, tak i tato úroveň alkoholu může způsobit, že se automaticky stanete viníkem, spoluviníkem nebo že vám bude kráceno odškodnění.
Tomáš Beck | výkonný ředitel společnosti Vindicia

V některých dovolenkových destinacích, jako například v Chorvatsku, je povoleno řídit, když má v sobě člověk malé množství alkoholu.  Na vašem webu jste ale upozorňoval na to, že pokud se stane nehoda, nemusí se to vyplatit. Jak to tedy s tolerancí alkoholu za volantem je?

Jsou destinace, kde je povolena za volantem určitá míra alkoholu, nicméně pokud dojde k nehodě, tak i tato úroveň alkoholu může způsobit, že se automaticky staneme viníkem nebo spoluviníkem. A to i v případě, kdy za jiných okolností (bez alkoholu v krvi) bychom byli automaticky brání jako poškození. Proto vždy doporučuji, pokud plánujete jet někam autem, alkoholu se vyvarovat, i když nám to místní pravidla dovolují.

Jaká je průměrná hodnota odškodnění po dopravní nehodě a jak velký vliv má na krácení alkohol v krvi řidiče?

Když budu vycházet ze statistik naší společnosti, průměrná hodnota odškodnění je 987 000 korun a alkohol většinou způsobuje 50 procent až 100 procent krácení nebo automatické označení za viníka. Zde záleží na množství alkoholu a dalších faktorech.

Co byste doporučil řidičům před cestou do zahraničí?

Řidičům bych před cestou do zahraničí na prvním místě doporučil řídit opatrně, dodržovat rychlost, nastudovat si odlišnosti v dopravních předpisech, mít dobré cestovní pojištění a zvolit trasu úměrnou jejich schopnostem - délka, náročnost terénu, hustota dopravy. A také mít sjednánu asistenční službu.

Průměrná hodnota odškodnění při dopravní nehodě v zahraničí je dle statistik naší společnosti 987 000 korun.
Tomáš Beck | výkonný ředitel společnosti Vindicia

Řešili jste v poslední době nějaký zajímavý případ týkající se nehody v zahraničí?

Vybavuji si jeden nedávný. Ten se stal mladé ženě, která jela se svou kamarádkou autem na výlet do severní Itálie. V úzkých serpentinách do nich narazil Ital, obě kamarádky byly středně těžce zraněné, ale na místě ještě komunikovaly s přivolanou policií. Řidička bohužel před jízdou vypila skleničku vína při obědě, a ještě díky jazykové bariéře podepsala dokument, že se vzdává případného odškodnění. Tento dokument ji byl údajně podán policistou. Obrátila se na nás, když jí z pojišťovny přišla informace, že nedostane žádné odškodnění. Naštěstí se nám nakonec, po dlouhém boji, podařilo tento dokument anulovat. Nicméně proběhlo krácení 30 procent za alkohol v krvi. I tak ale poškozená získala odškodnění v řádech stovek tisíc. Ale napadá mě i další případ, který ovšem nesouvisí s řízením.

Povídejte...

Je to nešťastná příhoda jednoho potápěče. V zahraničí špatně vystoupal z hloubky 30 metrů, a následně musel být umístěn na určitou dobu do přetlakové komory. K jeho zděšení se mu po návratu do České republiky ozvali z pojišťovny, že má zaplatit za ošetření 25 000 euro. Celý případ s námi řešil, abychom mu pomohli, ale bohužel se nedalo nic dělat. Uzavřel špatné cestovní pojištění, neměl sjednané pojištění adrenalinových nebo rizikových sportů na potápění hlubší než 5 metrů. Bohužel tomuto klientovi jsme nemohli nijak pomoci.

Někteří Češi považují v dnešní době za zbytečné zřizovat si cestovní pojištění. Co si o tom myslíte?

Toto je obrovská chyba. Přirovnal bych to k tomu, že si někdo neudělá životní pojištění. Je potřeba si uvědomit, že nečekaná událost, úraz nebo jakákoliv jiná nehoda může způsobit to, že skončíme v nemocnici, případně že nám vzniknou trvalé následky. Bez cestovního pojištění si veškerou zdravotní péči budeme muset zaplatit sami a nedostaneme téměř žádnou kompenzaci.

A jak postupovat, když se zraním například při vodních radovánkách. Je nutné vyhledat vždy lékaře a co dalšího je potřeba pro případné pozdější odškodnění?

Zde záleží, zda se úraz stal při organizované činnosti, nebo ne. V případě, že jsme se zranili na organizovaném výletě, radím určitě nehodu nahlásit příslušné osobě a chtít od ní jakékoliv potvrzení.  Ideálně se zkontaktovat se specializovaným advokátem nebo poradenskou společností, která nám se vším dalším pomůže.

Pokud jsme si úraz způsobili sami třeba při plavání, šnorchlování, kdy činnost nebyla nijak organizována, vše nahlásíme na naši pojišťovnu a pokračujeme dále jako při řešení klasického úrazu. Opět je dobré vzít si na pomoc někoho, kdo má zkušenosti a pomůže nám s řešením tohoto problému.
Co se týká návštěvy lékaře, tak zde vždy záleží na zdravotním stavu. Uvědomme si ale, že i malé poranění může po několika měsících vygradovat do mnohem větších problémů a zde nám samozřejmě pomůže v dalším řešení prvotní lékařská zpráva.


Autor: Lucie Havlišová

Zdroj foto: RossHelen | Canva.com