Pro zlepšení exekucí nestačí „si myslet“. Musíme vědět!

Senát vrátil do Sněmovny k projednání další návrhy novely exekučního řádu, kterou se poslanci v bouřlivých politických tahanicích zabývají od podzimu 2018. Politici musí posoudit, jestli omezení mobiliárních exekucí, možnost odvrácení prodeje movitých věcí či ukončování bezvýsledných exekucí jsou kroky správným směrem.

Nesmíme „si myslet“, musíme vědět

Pokud chceme zlepšit exekuční řád, musíme přesně znát příčiny neuspokojivého stavu, definovat požadovaný cíl a popsat cestu k němu. K tomu potřebujeme informace. Potřebujeme zpracovat hloubkovou analýzou tvrdá data o exekucích doplněná o soft data, jako jsou sociodemografické informace a společenské vazby. Pak bychom mohli popsat výskyt dlužníků v prostoru a čase, pochopit podobnosti vzorců jejich chování. Definovat skutečné příčiny a přijímat opatření na jejich odstranění, nebo alespoň potlačení. Protože dluhy jsou velmi komplexním jevem a jdou napříč populací. Počty a objemy dluhů v různých kategoriích odpovídají sociodemografickým atributům dané skupiny a jsou determinovány životním stylem, lokací, vnějšími vlivy proměnnými v čase atd. V určitých oborech a skupinách dlužníků jsou pak počty neplatičů relativně vyšší než v jiných. Obecně lze říci jen to, že nesplácené dluhy jsou spojené nádoby s ekonomickou situací společnosti a osudem každého jednotlivce. A pokud je chceme detailněji popsat, musíme se opírat o fakta, nikoli o dojmy.

Abychom viděli dopředu

Zatím politikaříme, dohadujeme se a přijímáme rozhodnutí „od stolu“, bez znalosti skutečné povahy věci. Přitom by stačilo málo, například založit jedinou a absolutně úplnou databázi exekucí, kde budou všechny vloženy ve formátu šablony strukturované tak, aby bylo možné strojové zpracování všech obsažených dat. Mohli bychom tak zpětně analyzovat, co se v exekucích stalo a proč. Co je patrně způsobilo a jaké proměnné je ovlivňovaly. A bylo by možné vytvářet i prediktivní analýzy, které by popisovaly, co přijde, pokud v systému nějaké veličiny změníme. Například co nastane, když zavedeme teritorialitu exekutorů nebo „sněhuláka“. Mohli bychom i s vysokou mírou pravděpodobnosti vědět, jak se budou chovat dlužníci, kterým umožníme rychlé oddlužení, nebo ukončíme marné exekuce. A taky zjistíme, jaká dopady by to mělo na návazné procesy ve společnosti, jako jsou negativní jevy fungování domácností, zatížení sociálního systému, šedá ekonomika nebo „daňový výnos“ z „nově“ pracujících. Analytické software nejsou sice levné a jejich nastavení a provozní vyladění umí jen IT odborníci, ale jsem si jistý, že by se to vyplatilo.

Ani dobrá, ani zlá

Exekuce je nástroj vymahatelnosti práva. Nástroj, jako je třeba nůž, který je v mnohém nezastupitelný pomocník, ale při špatném zacházení může ublížit. U exekucí bohužel ke špatnému zacházení vminulosti docházelo a možná ještě docházet může. Stačí pohled na dlouhou řadu nekoncepčních změn, které za 20 let existence exekuční řád prodělal, a je jasné, proč zatím nedošlo k nápravě.


Autor: Adam Vrbecký
            Managing partner M.B.A. LEGAL advokátní kancelář

Přečtěte si také

Až 12 tisíc studentů balancuje na hranici chudoby, zjistila studie

Důvodem, proč mnoho lidí nakupuje zboží z takzvané druhé ruky, bývají výrazně nižší ceny. Snaha ušetřit se ale může úplně minout účinkem. Například ve chvíli, kdy se výhodně zakoupená věc krátce nato rozbije. Má v takovém případě kupující právo věc reklamovat? A jaká úskalí to přináší?

Sluchátka z bazaru přišla rozbitá. Jak reklamovat zboží z druhé ruky?

Důvodem, proč mnoho lidí nakupuje zboží z takzvané druhé ruky, bývají výrazně nižší ceny. Snaha ušetřit se ale může úplně minout účinkem. Například ve chvíli, kdy se výhodně zakoupená věc krátce nato rozbije. Má v takovém případě kupující právo věc reklamovat? A jaká úskalí to přináší?

Oddlužovací šmejdi dostali pokuty. Dlužníky obírají o tisíce

Ministerstvo spravedlnosti si posvítilo na takzvané oddlužovací šmejdy. Třicet jedna subjektů, které neoprávněně poskytovaly právní služby v oddlužení, by měly státu zaplatit celkem 1,448 milionu korun. Další resortem uložené pokuty ve výši 276 tisíc jsou nepravomocné.