Zákon o podpoře bydlení má pomoci lidem v bytové nouzi. Co může změnit?

Dlouho očekávaný zákon o podpoře bydlení prošel třetím čtením v Poslanecké sněmovně. Zákon by měl zavést trojici nových nástrojů, které mají ochránit více než milion obyvatel před bytovou nouzí. Konkrétně se má jednat o vznik kontaktních míst, systém garancí a kompenzací pro majitele bytů a obce a o takzvanou asistenci v bydlení.

Cílem zákona je zavést dlouhodobé systémové řešení a prevenci bytové nouze na celém území České republiky. To znamená také omezení obchodu s chudobou a snížení počtu dětí, které končí ve státní péči. Dále si klade za cíl systémovou podporu získání a udržení bydlení pro osoby v bytové nouzi.

Ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (za STAN) poslancům řekl, že zákon nepředstavuje „všespásné řešení“, ale základ, který jinde v Evropě funguje. 

Podle analýz by se díky zákonu měl do 10 let snížit počet lidí v bytové nouzi nejméně o třetinu. Zároveň by mělo dojít i k velkému snížení celospolečenských nákladů, které s bytovou nouzí souvisí. Odhaduje se, že by to mohlo být až ve výši 1,4 miliardy korun ročně. 

Dluhová poradkyně: Mnozí lidé neví, za co dluží. Chtějí obejít pravidla

Stále více mladých do 30 let se ocitá v dluhové pasti, aniž by přesně věděli, za co své peníze utratili. „Vědí jen, že jim nestačí příjmy, přijdou za námi a teď s tím něco...

Hlavní pilíře zákona

1. Poradenství na kontaktních místech

Jedním z klíčových opatření jsou nová kontaktní místa pro bydlení, která mají vzniknout ve 115 obcích s rozšířenou působností (v současnosti jich je 28). Mělo by se jednat o obce, které jsou bytovou nouzí nejvíce zatíženy.

Kontaktní místa budou sloužit hlavně jako podpora pro ty, kteří hledají bydlení nebo potřebují pomoci s jeho udržením. Dále budou prověřovat, jestli je daná domácnost v bytové nouzi, budou provádět majetkový test a zjišťovat jaké je nejúčinnější řešení konkrétní bytové nouze (například dávky, hledání bytu na volném trhu).

Na centrum se lez obrátit i s dalšími problémy souvisejícími s bydlením, jako jsou dluhy, exekuce, výpověď z nájmu, sociální dávky a podobně.

2. Systém garancí pro soukromé vlastníky a obce

Vzniknout má také dobrovolný systém garancí pro soukromé majitele bytů, takzvané bydlení s ručením, a finančních příspěvků pro obce, které pronajmou své byty lidem v bytové nouzi.

V případě soukromých bytů pak často dochází k diskriminaci uchazečů na základě rasy, množství dětí, exekucí a také spousta zájemců má problém s dosažením na kauci. To by mohlo vyřešit takzvané bydlení s garancí pro majitele bytů. Obavy vlastníků bytů jsou mnohdy pochopitelné, tudíž by se do zprostředkování a sjednání pronájmu vložil stát prostřednictvím garanta. Vlastník bytu by pak díky tomu získal jistotu, že v případě vzniku škod a dluhů mu je garant do určité výše uhradí.  

Garantem může být například poskytovatel sociálních služeb nebo příspěvková organizace obce. Takto zprostředkované bydlení a podpora pak budou moci trvat maximálně tři roky.

3. Sociální práce formou asistence v bydlení

Posledním pilířem řešení bytové nouze je asistence v bydlení, která podpořeným domácnostem pomůže udržet si bydlení a minimalizuje rizika pro majitele a sousedy. Do jisté míry již funguje, ale pouze omezeně a nesystémově. Systémové zavedení by pak mělo minimalizovat riziko opětovné ztráty bydlení u zabydlených domácností. Sociální pracovníci asistence by dohlíželi na hospodaření domácnosti, dodržování podmínek nájmu a klidné soužití se sousedy bez dluhů a stížností.    

Pro koho je zákon určen

Navrhovaná podpora byla původně velice široká, nicméně zákon třetím čtením v Poslanecké sněmovně prošel ve velmi okleštěné verzi. Tato verze počítá s tím, že nárok budou mít pouze lidé, jimž po odečtení nákladů na bydlení zůstane maximálně 1,43násobek životního minima. Loni tento limit pro jednotlivce představoval lehce přes 18 tisíc korun. Takto přísné kritérium vyloučí i část lidí, kteří pobírají minimální mzdu a i některé seniory.

Momentálně odsouhlasená hranice však může být v budoucnu zvyšována nebo snižována vládou ve formě nařízení.

Dlužníci zatěžují městské pokladny. Olomouci chybí 108,5 milionu

Peníze za odpady, jízdné, vodné, stočné nebo například nájemné. Za tyto a další služby dluží lidé městům a obcím. Konkrétně v Olomouci chybí v městské kase jen za uplynulý...

Kdy zákon začne platit?

O dalších osudu zákona budou v polovině května rozhodovat senátoři. Ti jej buď mohou schválit, nebo vrátit poslancům s připomínkami k novému projednání.


Autor: Petra Andresová
Foto: Canva.com |  Tylinek, Getty Images