E-shop nabízel značkové boty za 38 korun. Musí zboží doručit?

Mikina Adidas za 50, dětské boty Lacoste za 38 korun. I takové ceny nabízel v průběhu září e-shop Zalando Lounge. Lidem, kteří si zboží objednali, však euforie z fantasticky levných nákupů nevydržela dlouho. Obchod o několik hodin později velké části zákazníků objednávky zrušil. A poslal vysvětlení: „Bohužel jsme zaznamenali technický problém, který naneštěstí vedl ke zrušení objednávek v některých případech,“ stojí ve vyjádření.

Část rozčílených zákazníků se teď domlouvá na sociálních sítích na dalším postupu. „Vybrala jsem si u vás zboží, akceptovala podmínky i cenu tak jako vždy. Okamžitě uhradila plnou částku. Vaši cenotvorbu neznám, akceptovala jsem vaše podmínky a tedy prosím o dodržení kupní smlouvy a zaslání zboží. Z nepochopitelných důvodů byla celá objednávka zrušena,“ píše například Katarína. A najdou se i tací, kteří vyhrožují právníky. Vadí jim mimo jiné to, že prodejce části kupujících zboží za zlomkové ceny odeslal.

Musí e-shop zboží doručit, nebo má zákazník smůlu? Zjišťovali jsme v následujícím článku.

V prvé řadě je podstatné, zda podnikatel chtěl za těchto podmínek uzavřít smlouvu, anebo šlo z jeho strany o technické pochybení. Jestliže jsou totiž nabízeny výrobky za nesmyslně nízké částky, měl by se i minimálně obezřetný spotřebitel zastavit a uvědomit si, že taková nabídka pravděpodobně není učiněna vážně. Může jít například o překliknutí pracovníka, který cenu zadává. A není-li nabídka vážná, nemůže nikdy platně vzniknout smlouva. Proto ani není co stornovat – smlouva zkrátka nevznikla,“ uvádí Petr Šmelhaus, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jednání se příčí dobrým mravům

Zajedno je s ním i mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich. „Snaha o získání zboží na základě zřejmé chyby e-shopu je jednáním, které se příčí dobrým mravům, a dle obecných ustanovení občanského zákoníku je takový právní úkon neplatný. V případech, kdy může spotřebitel tušit, že se jedná o chybu, a může být snahou nákupčího této chyby zneužít, stojí zákon na straně prodejce. Takovou objednávku může stornovat a neplynou z toho pro něj žádné důsledky,“ vysvětluje.

Stejně tak stojí zákon na straně prodejce v případě, kdy se na webu e-shopu u zboží nedopatřením zobrazí například cena v jiné měně, třeba v eurech místo v korunách, následkem čehož pak cena působí neadekvátně nízce.

„Pokud by však zboží bylo označeno jako výrazná akce, například Black Friday nebo extra sleva, a výrobek byl zlevněný třeba z tisícikoruny na pětistovku, jde o situaci, které mohl spotřebitel důvěřovat, že ji obchodník myslí vážně. Je ale asi všem spotřebitelům jasné, že značkové boty Lacoste za 38 korun je chyba,“ doplňuje Fröhlich s tím, že zákazníci mají možnost obrátit se s žádostí o pomoc na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI, avšak s ohledem na výše uvedené by zvážil, jestli je to smysluplné.

Když se cena jeví jako reálná

Zákazník má právo trvat na dodání zboží v případech, kdy se cena jeví jako reálná. Například o polovinu levnější cena, než má konkurence, může být vnímána kupujícím jako marketingový tah. A obchodník by měl zboží za deklarovanou částku prodat. Jakmile zákazník provede objednávku, prodejce už nemůže podmínky obchodu měnit, a pokud by tak chtěl učinit, má kupující právo trvat na dodání zboží za původních podmínek, odstoupit od smlouvy, či dokonce žádat náhradu škody.

V praxi ale může nastat ještě jedna věc, objednané akční zboží již není na skladě. „Pokud podnikatel v době, kdy spotřebitel nabídku z reklamy či katalogu přijal, již nabízené zboží nemá na skladě (vyčerpání zásob), nejedná se ze strany podnikatele vůbec o nabídku. A tudíž není-li nabídka, nemůže ani vzniknout smlouva. Podnikatel ovšem nese před soudem důkazní břemeno a musí věc prokázat,“ uvedl Šmelhaus.


Autor: Lucie Havlišová

Zdroj foto: 123rf.com

Přečtěte si také

Sluchátka z bazaru přišla rozbitá. Jak reklamovat zboží z druhé ruky?

Důvodem, proč mnoho lidí nakupuje zboží z takzvané druhé ruky, bývají výrazně nižší ceny. Snaha ušetřit se ale může úplně minout účinkem. Například ve chvíli, kdy se...

Koupili jste si voucher a podnik zkrachoval? Získat peníze nebude snadné

Výpadek příjmů v době pandemie se mnoho podnikatelů, provozujících například wellness pobyty, masáže, kadeřnictví, kosmetiku nebo restauraci, snažilo zalepit prodejem voucherů na své...

Přišla objednaná věc na kusy? Rady na koho se obrátit

Dárky přes internet letos kvůli koronaviru kupuje daleko víc lidí než v předchozích letech. Co ale dělat, když dorazí zakoupený výrobek poškozený? Na koho se obrátit a jak situaci...