Sluchátka z bazaru přišla rozbitá. Jak reklamovat zboží z druhé ruky?
17. září 2021
Důvodem, proč mnoho lidí nakupuje zboží z takzvané druhé ruky, bývají výrazně nižší ceny. Snaha ušetřit se ale může úplně minout účinkem. Například ve chvíli, kdy se výhodně zakoupená věc krátce nato rozbije. Má v takovém případě kupující právo věc reklamovat? A jaká úskalí to přináší?
Osmatřicetiletá Kristýna z Prahy si přes platformu Marketplace zakoupila značková sluchátka za 1700 korun. V obchodech se novější typ prodává za víc jak dvojnásobek. Inzerát od soukromé osoby z druhého konce republiky sliboval málo používané zboží v perfektním stavu. Realita ale byla jiná. „Zvuk ve sluchátkách byl nekvalitní. Jelikož jsem na tuto značku zvyklá, vím, že by měl být úplně jiný. Slečně jsem po převzetí balíku napsala, ale odbyla mě s tím, že jsou naprosto v pořádku, zpět je nechce, peníze mi nevrátí a ať je zkusím někde prodat dál. To ale samozřejmě dělat nebudu, když vím, že jde o vadné zboží,“ popisuje s tím, že takto drahou věc by už přes inzerát znovu nekoupila.
Jak se tedy při nakupování chovat, aby člověk nenaletěl? Odborníci radí, že vše má začít prověřením prodávajícího. Některé společnosti se specializují na prodej použitých věcí a jejich prověření není problém. U nákupu od fyzických osob je to obtížnější. U zboží by si měl nakupující vyžádat detailnější fotografie, případně doklady o jeho koupi prodávajícím. Tedy například účtenku, fakturu nebo záruční list. U věcí vyšší hodnoty je vhodné nespoléhat se pouze na ústní sliby, ale sepsat si kupní smlouvu písemně. Měl by v ní být důkladně popsán stav zboží v době převzetí, včetně jeho případných vad. Všechny tyto dokumenty mohou pomoci v případě budoucí reklamace či sporu.
Reklamace u podnikatele je snažší
„U zboží z druhé ruky můžete reklamovat jen ty vady, kterými toto zboží netrpělo již v okamžiku prodeje a které neodpovídají míře jeho dosavadního používání,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
„Pokud jste zakoupili věc od podnikatele, je pro vás situace nejvýhodnější. V takovém případě platí zákonná záruka. Dejte si však pozor, může být zkrácená na dvanáct měsíců namísto běžných 24 měsíců. O zkrácení záruky musíte být předem informováni a tato skutečnost by měla být uvedena ve smlouvě, případně v obchodních podmínkách,“ doplňuje Hekšová.
Jestliže podnikatel prodává použité zboží přes internet, má nakupující, který zboží tímto způsobem zakoupil, možnost od smlouvy do 14 dnů odstoupit. Nemusí přitom uvádět důvod. Pokud dojde ke sporu nebo dělá podnikatel takzvaně mrtvého brouka, lže využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci.
„Dejte si pozor na bazary, které fungují pouze na principu zprostředkování. Zboží totiž nekupujete od bazaru, který provozuje podnikatel, nýbrž zpravidla přímo od nepodnikající fyzické osoby. Na to však musíte být upozorněni. Práva z vad pak budete uplatňovat vůči prodávajícímu, nikoliv bazaru,“ varuje Eduarda Hekšová.
U soukromé osoby se musí kupující obrátit na soud
Největší riziko představují nákupy mezi fyzickými osobami navzájem. Mnoho lidí nakupuje na sociálních sítích nebo specializovaných webových stránkách. Když pomineme riziko, že dotyčný zboží vůbec nepošle, komplikované je to i s namítáním nedostatků.
„Podle paragrafu 2100 má kupující práva z vadného plnění u vad, které měla věc při přechodu nebezpečí škody na věci na kupujícího, přičemž má kupující povinnost po převzetí věci si věc ihned překontrolovat a bez zbytečného odkladu případné vady vytknout. Vady je potřeba oznámit prodávajícímu bez zbytečného odkladu poté, co je kupující při včasné prohlídce zjistil, nejpozději však do dvou let od převzetí věci,“ cituje z občanského zákoníku Boleslav Tomšík, odborný právní poradce Sdružení obrany spotřebitelů.
Podle Hekšové platí, že nedostatky lze namítat po dobu 24 měsíců, toto právo je ale možné smluvně zcela vyloučit. Největším úskalím je to, že zákon nestanovuje žádnou lhůtu pro vyřízení reklamace a pokud prodejce nechce věc řešit nebo reklamaci neuzná, nezbývá než se obrátit na soud.
To by bylo řešení i pro Kristýnu citovanou výše v článku. „Do sporu se samozřejmě pouštět nebudu, stálo by to spoustu času i peněz. A právě peníze jsem chtěla nákupem přes bazar ušetřit,“ uzavírá.
Autor: Lucie Havlišová
Zdroj foto: 123rf.com
Přečtěte si také
Jana reklamovala opravu zubu dvakrát. Jak v takovém případě postupovat?
Reklamovat se dají nejen rozlepené boty či nefunkční elektrospotřebič, ale i zdravotní zákrok. Své o tom ví pětadvacetiletá Jana z Prahy. Ta si před rokem a čtvrt při pádu na...
Zpoždění vlaku či nefunkční topení. Na co má cestující nárok?
Vlak bude opožděn o 40 minut, očekávané zpoždění se může změnit. Hláška, kterou zná každý, kdo někdy cestoval vlakem. Už méně lidí ale ví, na co má v případě opoždění...
Rizikových e-shopů přibývá. Jak se nenechat nachytat?
Zavřené prodejny a blížící se Vánoce nutí nakupovat přes internet i lidi, kteří se dříve této formě shánění zboží vyhýbali. Do online prostředí se však nepřesunuli jen...