Přišla objednaná věc na kusy? Rady na koho se obrátit

Dárky přes internet letos kvůli koronaviru kupuje daleko víc lidí než v předchozích letech. Co ale dělat, když dorazí zakoupený výrobek poškozený? Na koho se obrátit a jak situaci řešit, shrneme v následujícím textu.

Pokud jste objednali zboží a v e-shopu rovnou zvolili přepravu, odpovídá prodejce za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto i poškození způsobené dopravcem jde na vrub toho, kdo vám věc prodal. Některé doručovatelské firmy, včetně České pošty, chtějí při převzetí podpis, že jste zásilku dostali nepoškozenou. Prohlášením ovšem potvrzujete jen nepoškozenost vnějšího obalu. Jakmile je zásilka poničená už na první pohled, rozhodně ji nepřebírejte.

Může se nicméně stát, že balík navenek vypadá v naprostém pořádku a nepříjemné překvapení čeká až uvnitř. Rada zní: škody se nemusíte domáhat u dopravce, ale zboží buď reklamujte u prodejce, nebo od smlouvy uzavřené v e-shopu do 14 dnů odstupte.

Může se nicméně stát, že balík navenek vypadá v naprostém pořádku a nepříjemné překvapení čeká až uvnitř. Rada zní: škody se nemusíte domáhat u dopravce, ale zboží buď reklamujte u prodejce, nebo od smlouvy uzavřené v e-shopu do 14 dnů odstupte.

„Ovšem o poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. „Pokud budete zbytečně otálet, mohlo by se vám to v konečném důsledku vymstít, jelikož zákon ukládá každému, aby předcházel vzniku škod. Mohli byste tak nést odpovědnost v případě, že by kvůli vaší nečinnosti nestihl prodejce uplatnit reklamaci u dopravce,“ doplňuje.

Foťte nebo natáčejte

Pro e-shop byste měli stav zboží zdokumentovat například fotografiemi. Někteří lidé dokonce pořizují videozáznam převzetí zboží, včetně celého rozbalování. 

Jestliže není zákazník spokojen s vyřešením situace, může se obrátit na Českou obchodní inspekci.

„Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,“ vysvětluje Hekšová.

Mnoho lidí nakupuje zboží přes internetové bazary nebo tržiště. Po Vánocích na nich končí i nevhodné dárky, které se majitelům nepodařilo vrátit v obchodě. Nemilé však je, když obdržíte od kupujícího zprávu, že věc přišla rozbitá. Mluvčí dTestu Lucie Korbeliusová radí prodávajícím křehké věci řádně zabalit. Pokud se totiž předměty v zásilce volně pohybují, není vyplněna fixačním materiálem nebo jste ji několikrát řádně nepřelepili, těžko se náhrady od přepravní společnosti dočkáte. Nepomůže ani připlacení v režimu křehké či sjednané pojištění.

Reklamovat poškození zásilky je zapotřebí ve lhůtách stanovených dopravcem. Činí zpravidla jen několik málo dní. „Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste věc zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ uvádí Korbeliusová. Zda byla zásilka řádně zabalena a jak došlo k poškození, v případně pochybností zjišťuje soudní znalec.


Autor: Lucie Havlišová

Zdroj foto: 123rf.com

Přečtěte si také

Sberbank: Konsolidaci půjček Češi využívají málo

Češi raději splácí úvěry zvlášť, vyplynulo z průzkumu, který si nechala udělat banka Sberbank. Podle ankety má každý druhý obyvatel Česka nesplacený úvěr. Pětina dotázaných si vzala dokonce dvě až tři půjčky. Většina (76 procent respondentů) ale vypověděla, že úvěry splácí odděleně a konsolidaci využilo jen 14 procent dotázaných. Desetiny se tato možnost netýká.

Češi dluží méně a jsou zodpovědnější než lidé v zahraničí

Média dlouhodobě zobrazují Čechy jako finanční negramoty, kteří utrácejí peníze za hlouposti bez ohledu na to, co bude zítra. Ve skutečnosti je většina Čechů ve vztahu k penězům konzervativnější a snaží se korigovat výdaje oproti příjmům.

Jak vystěhovat neplatiče: dokument od notáře nepomůže, rozhodl Nejvyšší soud

Vystěhování nájemníka, který neplatí, nemusí být jednoduché. Dlužníka odmítajícího dohodu totiž z bytu dostane jen soud. A ten mnohdy trvá i roky. Jak v nezáviděníhodné situaci postupovat? Poradíme v následujícím článku.