Exkluzivně: Legislativní přehled za třetí a čtvrtý zářijový týden 2024
03. října 2024
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za třetí a čtvrý záříjový týden 2024. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
A1) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Čj. OVA: 742/24
- Čj. předkladatele: MZP/2024/280/321
- Aktualizováno: 23.9.2024
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaný návrh zákona představuje rozsáhlou novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která v sobě shrnuje zásadní změny ve dvou hlavních oblastech – v oblasti ochrany dřevin a v oblasti druhové, zejména zvláštní druhové ochrany.
A2) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo dopravy
-
Čj. OVA:
-
Čj. předkladatele: MD-22716/2024-510
-
Aktualizováno: 23.9.2024
-
Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Hlavním cílem navržené právní úpravy je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2405 ze dne 18. října 2023 o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu (Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU).
A3) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 482/2020 Sb., o odškodnění některých obětí potlačení demonstrací k prvnímu výročí okupace Československa vojsky Svazu sovětských
socialistických republik, Německé demokratické republiky, Polské lidové republiky, Maďarské lidové republiky a Bulharské lidové republiky
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Čj. OVA:
- Čj. předkladatele: 53059-2024-UVCR
- Aktualizováno: 23.9.2024
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
-
Popis: Cílem předloženého návrhu zákona je do zákona č. 482/2020 Sb. doplnit sourozence osoby, která byla zraněna, usmrcena nebo zraněna s následkem smrti v souvislosti se zásahem tehdejších bezpečnostních složek v období od 19. srpna 1969 do 22. srpna 1969, a to v přímé souvislosti s její účastí na demonstraci k prvnímu výročí okupace Československa některými vojsky Varšavské smlouvy, a přiznat jim tak status oprávněné osoby.
A4) Zákon, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo spravedlnosti
- Čj. OVA: 743/24
- Čj. předkladatele: 303/2023-LO-SP
- Aktualizováno: 23.9.2024
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhuje se:
a) redefinovat podmínky pro ukládání peněžitého trestu a modifikovat možnosti ukládání některých
dalších druhů alternativních trestů,
b) reagovat na nežádoucí situaci kumulace trestů,
c) přistoupit ke snížení trestní represe a
d) posílit oportunní prvky v rámci přípravného řízení a restorativní prvky v rámci trestního řízení.
A5) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Čj. OVA:
- Čj. předkladatele: MMR-52037/2024-31
- Aktualizováno: 25.9.2024
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona je zpracován s ohledem na dynamiku regionálních procesů a potřebu dalšího prohloubení existující spolupráce v rámci metropolitních oblastí a aglomerací.
A6) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
-
Čj. OVA:
-
Čj. předkladatele: MSMT-10787/2024-3
-
Aktualizováno: 25.9.2024
-
Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Návrh především napravuje nesprávnou transpozici směrnice EP a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznávání odborných kvalifikací. Dále jsou řešeny některé problémy aplikační praxe (vyjasnění případů, kdy je zákon aplikován, ad.) a je posílena pravomoc uznávacích orgánů v oblasti oznamování dočasného a příležitostného poskytování služeb.
A7) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2024 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo financí
-
Čj. OVA: 748/24
-
Čj. předkladatele: MF-19488/2024/3501-4
-
Aktualizováno: 25.9.2024
-
Stav: 7 – zařazeno do evidence
-
Odkaz: zde
-
Popis: Navrhovaná právní úprava reaguje na přijetí změn ve směrnici a souvisí s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/791 ze dne 28. února 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 600/2014, pokud jde o zvýšení transparentnosti údajů, odstranění překážek vzniku služby
konsolidovaných obchodních informací, optimalizaci obchodních povinností a zákaz přijímání plateb za tok pokynů (dále jen „nařízení“). Nařízení obsahuje úpravu transparentnosti obchodních údajů, kdy snížilo povinnost uveřejňovat informace, které byly shledány jako nevyužívané, jako např. předobchodní informace u dluhopisů nebo derivátů, a navýšilo transparentnost údajů zvláště jejich konsolidací u poskytovatelů konsolidovaných obchodních informací. Rovněž navýšilo povinnost uveřejňovat informace zvláště u systematických internalizátorů v případě kapitálových nástrojů. Ze směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/790 ze dne 28. února 2024, kterou se mění směrnice 2014/65/EU o trzích finančních nástrojů (dále též „směrnice“) se do nařízení přenáší
úprava synchronizace obchodních hodin nebo zákaz přijímaní plateb za směřování pokynů, což znamená, že tyto povinnosti jsou ze ZPKT odstraněny, neboť jsou nově vyžadovány na základě nařízení.
Návrh zákona dále osvobozuje zákazníky poskytovatele přímého elektronického přístupu k obchodnímu systému od povinnosti získat povolení podle ZPKT k poskytování hlavní investiční služby. Jelikož subjekty, které tento přístup zajišťují, tj. (terminologií unijního práva) povolené investiční podniky nebo úvěrové instituce, odpovídají za zajištění toho, že jejich zákazníci splňují zákonné požadavky, tato funkce „strážce přístupu“ je účinná a není díky ní nutné vyžadovat získání povolení i od zákazníků samotných.
A8) Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025 včetně rozpočtové dokumentace
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo financí
-
Čj. OVA: 680/24
-
Čj. předkladatele: MF-17534/2024/2104-4
-
Aktualizováno: 25.9.2024
-
Stav: 9 – projednáno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Materiál obsahuje návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2025.
A9) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo zemědělství
-
Čj. OVA: 543/24
-
Čj. předkladatele: MZE-15012/2024-11151
-
Aktualizováno: 25.9.2024
-
Stav: 9 – projednáno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Předkládaná novela zákona o dřevě navazuje na přijetí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1115 ze dne 31. května 2023, o dodávání na trh Evropské unie a vývozu z trhu Evropské unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů a o zrušení
nařízení (EU) č. 995/2010 (dále jen „nařízení proti odlesňování“), které přináší zásadní koncepční změny v boji proti odlesňování. Stávající režim právní úpravy je založen na boji proti ilegální těžbě dřeva, avšak tomu neodpovídají hlavní popsané příčiny úbytku a degradace lesa ve světě. S přijetím nařízení proti odlesňování tak dochází k významným změnám v přístupu v boji proti odlesňování.
V porovnání se současným nařízením EUTR dochází v nařízení proti odlesňování k podstatnému rozšíření právní úpravy, které má zásadní dopad na subjekty v lesnickém a zemědělském sektoru i pro jeho implementaci v členských státech. K tomuto rozšíření dochází ve 3 rovinách:
1. rozšířen okruh základních povinností;
2. rozšířen okruh povinných subjektů;
3. rozšířen okruh relevantních komodit, ke kterým se povinnosti vztahují.
A10) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o vstupu a pobytu cizinců
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo vnitra
-
Čj. OVA: 523/24
-
Čj. předkladatele: MV-156574-6/OBP-2023
-
Aktualizováno: 25.9.2024
-
Stav: 9 – projednáno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Změnový zákon mění 73 stávajících zákonů. Reaguje na změny předpokládané novým cizineckým zákonem (aktuálně projednáván poradními orgány vlády) zejména v následujících 4 oblastech: změna názvu zákona, jeho systematiky a užité terminologie, změny druhů a typů
oprávnění k pobytu a fikcí pobytu, změny informačních systémů a úpravy správních poplatků.
A11) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo zemědělství
-
Čj. OVA: 623/24
-
Čj. předkladatele: MZE-8712/2024-11151
-
Aktualizováno: 25.9.2024
-
Stav: 9 – projednáno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Návrh zákona představuje komplexní novelu lesního zákona a reaguje na praktické zkušenosti a poznatky orgánů státní správy lesů, zájmových sdružení a vlastníků lesů a odborné veřejnosti. Návrh zákona odstraňuje aplikační nejasnosti a ruší povinnosti, které nejsou nezbytné z
hlediska zachování lesa a plnění jeho funkcí, a obecně snižuje administrativní zátěž. Uvedené změny by měly přispět též k tomu, aby adaptace lesů na nové podmínky v důsledku změny klimatu byla z hlediska administrativního pro vlastníky lesů co nejsnazší.
A12) Návrh zákona o správě dat a o řízeném přístupu k datům
-
Návrh zákona
-
Digitální a informační agentura
-
Čj. OVA:
-
Čj. předkladatele: DIA-8022-1/OPL-2024
-
Aktualizováno: 26.9.2024
-
Stav: 4 – odmítnuta verze pro jednání vlády
-
Odkaz: zde
-
Popis: Navrhovaný zákon má za cíl zavést principy správy dat veřejného sektoru a upravit regulaci řízeného přístupu k datům veřejného sektoru a možnost jejich opětovného užití.
A13) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo dopravy
-
Čj. OVA: 622/24
-
Čj. předkladatele: MD-17581/2024-510
-
Aktualizováno: 26.9.2024
-
Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
-
Odkaz: zde
-
Popis: Hlavním cílem navržené právní úpravy je zřízení Inspekce silniční dopravy, jakožto nového správního úřadu s celostátní působností, a zavedení tzv. poptávkové dopravy, což bude linková osobní doprava vyznačující se určitými specifiky. Návrh zákona obsahuje také opatření směřující ke zrušení, zjednodušení nebo přesunu některých agend v působnosti Ministerstva dopravy. Navrhuje se též řada dalších změn, které přispějí k efektivnějšímu nebo racionálnějšímu výkonu kontrol v
silniční dopravě. Návrh zákona obsahuje rovněž sadu změn v některých zákonech, jež se týkají vybraných skutkových podstat přestupků, vedení přestupkových řízení a postupů na ně navazujících, evidence přestupků a výběru pokut i výnosů z nich. V návrhu zákona se provádí také další dílčí terminologické či legislativní změny.
A14) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/2021 Sb., o elektronizaci zdravotnictví, ve znění zákona č. 409/2023 Sb., a další související zákony
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo zdravotnictví
-
Čj. OVA: 615/24
-
Čj. předkladatele: MZDR-36109/2023
-
Aktualizováno: 26.9.2024
-
Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
-
Odkaz: zde
-
Popis: Předložení návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 325/2021 Sb., o elektronizaci zdravotnictví přestavuje realizaci dalších připravovaných fází elektronizace zdravotnictví, která by měla navázat na probíhající fázi elektronizace zdravotnictví. Součástí novely je zavedení tzv. EZkarty, eŽádanky a sdíleného zdravotního záznamu.
A15) Návrh zákona o správě informací o stavbě, informačních modelech stavby a vystavěného prostředí a o změně zákona č. 22/197 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo průmyslu a obchodu
-
Čj. OVA: 760/24
-
Čj. předkladatele: MPO-40179/2024/31500/01000
-
Aktualizováno: 26.9.2024
-
Stav: 7 – zařazeno do evidence
-
Odkaz: zde
-
Popis: Účelem návrhu zákona je vytváření informační základny pro hospodárné, efektivní a účelné nakládání se stavbou a správu a rozvoj vystavěného prostředí. Nakládáním se stavbou se přitom rozumí příprava, provádění, údržba, užívání, provádění změn i odstraňování stavby. V tomto
smyslu je nutné stanovit jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí. Tímto způsobem pak bude zaručen řízený přístup k aktuálním informacím o stavbách a o vystavěném prostředí, které bude možné efektivně v reálném čase využívat. Navrhované řešení bude mít vliv jak na efektivitu při výstavbě, účinné užívání a údržbu budov a infrastruktury, tak na racionální rozvoj vystavěného prostředí.
A16) Návrh zákona o transparentnosti a cílení politické reklamy a o změně některých souvisejících zákonů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo vnitra
-
Čj. OVA:
-
Čj. předkladatele: MV-140621/LG-2024
-
Aktualizováno: 26.9.2024
-
Stav: 2 – v připomínkovém řízení
-
Odkaz: zde
-
Popis: Jediným důvodem přijetí zákona je adaptace českého právního řádu na unijní legislativu. Při implementaci se členské státy musí řídit článkem 4 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/900 ze dne 13. března 2024 o transparentnosti a cílení politické reklamy (dále jen „nařízení“): „Členské státy nesmějí z důvodů souvisejících s transparentností politické reklamy ponechat v platnosti ani zavádět ustanovení nebo opatření odchylná od ustanovení nebo opatření
tohoto nařízení.“
Zákon tedy nesmí zavádět další pravidla v této oblasti. Bod 12 odůvodnění nařízení uvádí: „…Úplná harmonizace povinností v oblasti transparentnosti a související náležité péče spojených s politickými reklamními sděleními zvyšuje právní jistotu a snižuje roztříštěnost povinností, které poskytovatelé služeb v souvislosti s politickou reklamou plní.“
Členský stát proto nemá možnost diskrece v oblasti pravidel transparentnosti a cílených technik. Uvážení se ponechává členským státům pouze v případě určení druhů a výše sankcí.
Rozsah zákona je tedy nařízením jednoznačně vymezen. Týká se pouze těchto povinností:
- vymezit působnost správních orgánů a jejich spolupráci,
- zavést pravidla pro registraci a rejstřík právních zástupců,
- zavést pravidla pro správní trestání za porušení nařízení,
- určit vnitrostátní kontaktní místo.
A17) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
-
Čj. OVA: 212/23
-
Čj. předkladatele: MSMT-25161/2022-3
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: Y – skartováno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem návrhu je provedení některých změn či doplnění školského zákona, zejména nastavení systému pedagogické podpory prostřednictvím asistenta pedagoga v ZŠ, úprava přijímacího řízení na SŠ, zvýšení propustnosti mezi vysokým a vyšším odborných školstvím i mezi jednotlivými VOŠ či nová úprava praxe žáků a studentů v oblasti učitelství a zakotvení instituce provázejícího učitele při této praxi.
A18) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, a některé
související zákony
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo zdravotnictví
-
Čj. OVA: 528/24
-
Čj. předkladatele: MZDR-32619/2023-2/LEG
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: CE – zaevidováno v PSP
-
Odkaz: zde
-
Popis: Předkládaná komplexní novela zákona o zdravotních službách reaguje na aplikační problémy stávající úpravy, zpřesňuje legislativní vymezení hospiců a center duševního zdraví, formuluje institucionální ukotvení duchovní péče v lůžkových zdravotnických zařízeních a nově
upravuje poskytování zdravotních služeb v centrech komplexní péče o děti.
A19) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním
postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo práce a sociálních věcí
-
Čj. OVA: 514/24
-
Čj. předkladatele: MPSV-2024/16338-510
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: CE – zaevidováno v PSP
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem navrhované právní úpravy je sjednotit všechny dávky podmíněné dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a průkaz osoby se zdravotním postižením pod ČSSZ, kdy v důsledku dojde ke snížení zátěže Úřadu práce ČR a současně k vytvoření podmínek pro efektivnější
uplatňování manažerských nástrojů, širší možnosti digitalizace vybraných procesů a vhodnější metodické vedení včetně systémového nastavení kontrolní činnosti v oblasti sociálního zabezpečení.
A20) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 433/2023 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2024
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo financí
-
Čj. OVA: 746/24
-
Čj. předkladatele: MF-35352/2024/2104-1
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: CE – zaevidováno v PSP
-
Odkaz: zde
-
Popis: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 433/2023 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2024.
A21) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo práce a sociálních věcí
-
Čj. OVA: 516/24
-
Čj. předkladatele: MSP-2024/91819-510
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: CE – zaevidováno v PSP
-
Odkaz: zde
-
Popis: V návaznosti na zákon o dávce státní sociální pomoci, kterým dochází mimo jiné k transformaci přídavku na dítě a příspěvku na bydlení ze systému státní sociální podpory a příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení ze systému pomoci v hmotné nouzi do jedné dávky – dávky státní
sociální pomoci, je nezbytné upravit zákony, které jsou uvedenou úpravou dotčeny. Součástí dávky státní sociální pomoci budou složky bydlení, živobytí, dítě a pracovní bonus.
A22) Návrh zákona o dávce státní sociální pomoci
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo práce a sociálních věcí
-
Čj. OVA: 515/24
-
Čj. předkladatele: MSP-2024/91818-510
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: CE – zaevidováno v PSP
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem je vytvoření adresné dávkové pomoci, která úspěšně cílí na řešení ohrožení příjmovou chudobou českých domácností a zároveň prostřednictvím vnitřních pobídek v rámci konstrukce motivuje klienty dávkového systému k řešení své nepříznivé příjmové situace a vymanění se ze závislosti nebo plné závislosti na dávkách vlastními silami. Navrhovaná dávka státní sociální pomoci (dále jen “DSSP”) klade důraz na “pobídku” klienta k zapojení se do zlepšení své příjmové
situace, vytváří mu pro to předpoklady a odstraňuje překážky, které lze nyní detekovat u současných systémů (viz body zlomu v RIA). Dávková úprava “jde ruku v ruce” se záměrem transformace Úřadu práce. Cílem je v tomto směru odbřemenit Úřad práce zejména digitálními procesy od činností mnohdy mechanické administrace dávek tam, kde je to možné, a alokovat personální a odborné kapacity na vlastní poradenství a práci s klienty s cílem nabídnout jim podporu k vymanění se nebo snížení jejich závislosti na sociálním systému.
A23) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo vnitra
-
Čj. OVA: 518/24
-
Čj. předkladatele: MV-32819/OBP-2024
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: AS – zapracované změny schváleny
-
Odkaz: zde
-
Popis: Navrhovaná právní úprava je výlučně transpoziční a transponuje požadavky směrnice 2023/977 o výměně informací mezi donucovacími orgány a za tím účelem mění zákony o Policii ČR, Celní správě, Generální inspekci bezpečnostních sborů, Vojenské policii a Vězeňské službě.
Obsahem návrhu zákona je rovněž novela zákona o zpracování osobních údajů, jejímž účelem je adaptace právního řádu na pravidla nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/… ze dne… 2024, kterým se stanoví harmonizovaná pravidla pro umělou inteligenci (nařízení ještě nebylo oficiálně vyhlášeno ve Věstníku EU). Cílem je stanovit vnitrostátní pravidla nezbytná k tomu, aby bylo možné využívat výjimku ze zákazu vzdálené neodkladné biometrické identifikace fyzických osob ve veřejném prostoru.
A24) Návrh poslanců Pavla Klímy, Jana Berkiho, Renáty Zajíčkové, Jany Berkovcové, Davida Šimka, Zdeňka Kettnera a Olgy Richterové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 793)
-
Návrh zákona
-
Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
-
Čj. OVA:
-
Čj. předkladatele: 79300/24
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: 6 – přijato ÚV ke zpracování
-
Sněmovní tisk: zde
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem návrhu zákona je zejména výrazně omezit odklady povinné školní docházky, zrušit přípravné třídy základní školy, omezit opakování ročníků žáky a stanovit, že výsledky vzdělávání žáka v prvním a druhém ročníku se hodnotí slovně.
A25) Návrh poslanců Ivany Mádlové, Věry Adámkové, Jiřího Maška, Kamala Farhana, Jany Pastuchové, Milana Brázdila, Miloslava Janulíka a Julia Špičáka na vydání zákona, kterým se
mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 785)
-
Návrh zákona
-
Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
-
Čj. OVA: 755/25
-
Čj. předkladatele: 78500/24
-
Aktualizováno: 27.9.2024
-
Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
-
Sněmovní tisk: zde
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem návrhu zákona je stanovit, za jakých podmínek mohou studenti studijního oboru pro přípravu dětských sester, diplomovaných dětských sester, zdravotnických záchranářů nebo diplomovaných zdravotnických záchranářů získat způsobilost k výkonu povolání praktické sestry a toto povolání, respektive činnosti praktické sestry vykonávat bez odborného dohledu.
B) Třetí čtení
B1) Novela zákona o pojistném na sociální zabezpečení - RJ
- Sněmovní tisk: 630/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Účelem návrhu je pomoci osobám samostatně výdělečně činným při zahájení podnikání, a to zejm. zlepšením jejich cash-flow. To se provede tím způsobem, že nově začínající osoby samostatně výdělečně činné nebudou povinny platit zálohy na pojistné, to znamená, že jim budou stanoveny zálohy ve výši 0 Kč.
B2) Vládní návrh zákona o integračním sociálním podniku - EU
- Sněmovní tisk: 661/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhuje se svěřit státní správu v oblasti sociálního podnikání MPSV v návaznosti na čl. 79 Ústavy, zmocňující zákonodárce ke stanovení působnosti ministerstev, a na § 9 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, který jmenuje MPSV ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro oblast zaměstnanosti a sociální politiky.
B3) Vládní návrh, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o integračním sociálním podniku - EU
- Sněmovní tisk: 662/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Nová právní úprava je zaměřena na podporu integračních sociálních podniků. Tato podpora nemá za účel zlepšit ekonomickou situaci těchto podnikajících subjektů, aniž by vytvářely očekávaný přínos pro společnost. Níže rozvedené formy podpory naopak mají fakticky umocňovat
ekonomický úspěch sociálního podniku, případně jej dále stimulovat, např. podpora ve formě preference při zadávání veřejných zakázek má pomoci integračnímu sociálnímu podniku při uplatňování smysluplných produktů, ať již ve formě dodávky zboží nebo služeb. Pokud by integrační sociální podnik tento smysluplný produkt neměl, nemůže dále ekonomicky růst, protože podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, pro zadávání veřejných zakázek, je zadavatel zavázán k účelnému pořizování poptávaných komodit. V neposlední řadě pak nebude integrační sociální podnik moci dosahovat zisku, když nebude dodávat poptávanou komoditu. Pokud by se zákon vydal opačnou cestou, tj. souborem přímé podpory nenavázané na dosahování viditelného ekonomického úspěchu, zařadil by tím integrační sociální podniky do množiny kvazi neziskových organizací, které by mohly fungovat, aniž by existoval jakýkoliv tlak na jejich podnikatelské aktivity.
B4) Novela zákona o zahraniční službě - EU
- Sněmovní tisk: 681/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 150/2017 Sb., o zahraniční službě a o změně některých zákonů (zákon o zahraniční službě), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „návrh zákona“), sleduje doplnění či změnu některých ustanovení stávajícího zákona o zahraniční službě, jejichž potřeba vyvstala v souvislosti s jeho dosavadní aplikací, a zároveň zajištuje transpozici směrnice Rady (EU) 2019/997 ze dne 18. června 2019, kterou se zavádí náhradní cestovní doklad EU a zrušuje rozhodnutí 96/409/SZBP (dále také jen „směrnice
2019/997“). Právě vydávání náhradního cestovního dokladu Evropské unie je jednou z užitečných forem poskytování konzulární ochrany nezastoupeným občanům. V oblasti služebních a pracovněprávních vztahů při výkonu zahraniční služby se navrhuje novelizovat některá ustanovení zákona tak, aby lépe vyhovovala požadavkům praxe, především při zohlednění tzv. rotace, tj. střídání výkonu služby nebo práce v ústředí a v zahraničí, která je pro fungování Ministerstva zahraničních věcí zásadní. Proto se v této oblasti cílí mj. na další zefektivnění výběrových řízení na ministerstvu a obsazování uvolněných míst, jež odráží potřebu
zvýšené rotace pracovníků zahraniční služby, na větší flexibilitu při obsazování překlenovacích míst, na zastupování na zastupitelských úřadech či na obsazení personální rady.
B5) Novela zákona o střelných zbraních – EU - RJ
- Sněmovní tisk: 689/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu je zajistit aplikovatelnost dvou opatření obsažených v již schváleném novém zákoně o zbraních a střelivu (zákon č. 90/2024 Sb.), ale s jehož účinností se kvůli nezbytnosti rozsáhlých programátorských úprav informačního systému Centrální registr zbraní počítá až od
roku 2026. Uvedenými opatřeními je jednak zavedení povinnosti podnikatelů v oboru zbraní a střeliva hlásit neprodleně Policii České republiky podezřelé transakce, a jednak rozšíření možnosti Policie České republiky zajistit zbraně i v případech, kdy o jejich držiteli získá informace odůvodňující podezření, že taková osoba může představovat vážné nebezpečí pro vnitřní pořádek
nebo bezpečnost.
B6) Vládní návrh zákona o digitalizaci finančního trhu - EU
- Sněmovní tisk: 692/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava reaguje na přijetí evropských nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 ze dne 14. prosince 2022 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 909/2014 a (EU)
2016/1011 (tzv. nařízení DORA) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937, v platném znění (tzv. nařízení MiCA). Byť jsou obě nařízení přímo účinná, některá ustanovení obsažená v předkládaném zákoně jsou nezbytná vzhledem ke sladění s českým právním řádem. To se týká například zvláštního režimu rezervy aktiv. V návaznosti na obě nařízení je dále potřebné stanovit orgán dohledu, který bude dohlížet na
dodržování stanovených povinností. Tímto orgánem je Česká národní banka, která bude projednávat i porušení povinností plynoucích z obou nařízeních.
B7) Novela zákona o majetku České republiky
- Sněmovní tisk: 693/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh si klade za cíl, aby územní samosprávné celky měly možnost se dozvědět, že se v jejich území chystá stát zcizit pro něj nepotřebnou hmotnou nemovitou věc a mohly tak o ni projevit zájem. V případě, že půjde o některou z taxativně uvedených hmotných nemovitých věcí
(vymezených v ZMS), pak projeví-li o její převod územní samosprávný celek zájem, bude mít nárok na její úplatný nebo bezúplatný převod. Zákon jasně vymezí, které hmotné nemovité věci budou územním samosprávným celkům převáděny úplatně a které bezúplatně. Návrh přitom vychází ze současné praxe, kdy hmotné nemovité věci, které byly dosud převáděny na územní samosprávné celky bezúplatně s odkazem na veřejný zájem, jsou vybrány pro nárokové bezúplatné převody zakotvené přímo v zákoně (např. silniční pozemky pod místními komunikacemi nebo pod silnicemi II. a III. třídy; pozemky využitelné pro zřízení nebo rozšíření veřejného pohřebiště; pozemky zastavěné veřejně prospěšnou stavbou ve vlastnictví územního samosprávného celku nebo pro takovou stavbu určené dle územně plánovací dokumentace). Stejně tak je přistoupeno i k
vymezení hmotných nemovitých věcí převáděných územním samosprávným celkům za úplatu, a to za cenu obvyklou podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku). U hmotných nemovitých věcí, které nebudou návrhem zařazeny do nárokového bezúplatného, nebo úplatného převodu zůstává zachován stávající režim. Pokud tedy budou v konkrétním případě shledány důvody pro bezúplatný převod na územní samosprávný celek
ve veřejném zájmu nebo bude odůvodněný přímý prodej takového majetku, pak takto půjde i nadále postupovat (dle § 22 ZMS). Nicméně u zákonem taxativně vymezeného majetku bude onen proces
oproti stávající úpravě zjednodušen a projeví-li územní samosprávné celky o dotčený majetek zájem, budou mít na jeho převod nárok za přesně stanovených podmínek.
B8) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisů EU v oblasti digitálního finančního trhu - EU
- Sněmovní tisk: 694/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava primárně transponuje změnovou směrnici, čímž i reaguje na přijetí nařízení DORA. Některá ustanovení jsou pak navrhována v návaznosti na nařízení MiCA. Také se adaptuje nařízení o evropských zelených dluhopisech.
B9) Novela zákona o podmínkách obchodovaní s povolenkami na emise skleníkových plynů - EU
- Sněmovní tisk: 697/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona si klade za cíl v první řadě implementovat ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii, rozhodnutí (EU) 2015/1814 o vytvoření a uplatňování rezervy tržní stability pro systém Unie 23 pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a rovněž směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise v celém hospodářství a o řádné zavedení celosvětového tržního opatření. Uvedené směrnice revidují dosavadní úpravu EU ETS, zejména tím, že
a) systém zahrnuje nově sektory, které dosud nebyly na této úrovni upraveny
b) mění nastavení požadavků na využití výnosů z dražeb emisních povolenek
c) konsoliduje celkové množství povolenek v sektoru letecké dopravy a v rámci rozšíření působnosti na lety mimo EU zajišťuje integraci systému EU ETS s postupy pro program CORSIA.
B10) Vládní návrh zákona o Národní rozvojové bance - EU
- Sněmovní tisk: 699/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona zejména
▪ uvádí obecné cíle NRB,
▪ upravuje některá pravidla pro výkon činnosti NRB odchylující se od pravidel dle zákona o bankách,
▪ stanovuje povinnost NRB dodržovat přímo použitelné evropské předpisy vztahující se na instituce, tzn. úvěrové instituce s licencí podle CRD,
▪ omezuje činnost NRB v oblasti přijímání vkladů a poskytování investičních služeb,
▪ upravuje státní záruku za dluhy odpovídající peněžním prostředkům získaným na finančních trzích se splatností nad 1 rok, u nichž NRB získala předchozí souhlas Ministerstva financí,
▪ ukládá povinnost ČNB vykonávat dohled nad činností NRB ve stanoveném rozsahu,
▪ umožňuje stanovit úročení návratné finanční výpomoci poskytnuté NRB,
účtech NRB podřízených státní pokladně,
▪ stanoví povinnost NRB vést vybrané peněžní prostředky poskytované ze státního rozpočtu na účtech NRB podřízených státní pokladně,
▪ zakotvuje informační povinnost NRB vůči Poslanecké sněmovně
B11) Vládní návrh, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance - EU
- Sněmovní tisk: 700/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: V rámci revize směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení směrnic 2006/48/ES a 2006/49/ES (dále též jako „CRD“), jejíž znění bylo dojednáno v závěru roku 2023 a bude formálně schváleno Evropským parlamentem a Radou v prvé polovině roku 2024 (návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění
směrnice 2013/36/EU, pokud jde o pravomoci dohledu, sankce, pobočky ze třetích zemí a environmentální, sociální a správní rizika4, dále též jako „směrnice CRDVI“), dochází k vyjmutí NRB z regulatorního rámce EU pro úvěrové instituce uvedením NRB v seznamu vyňatých subjektů obsaženým v čl. 2 odst. 5 CRD. Vyjmutí NRB z regulatorního rámce EU pro úvěrové instituce předpokládá existenci národní legislativy, která upraví pravidla pro činnost NRB a pro dohled nad ní. Předmětnou národní legislativou bude i nadále zákon o bankách, nově ve spojení se zákonem o
Národní rozvojové bance a předkládaným návrhem zákona upravujícím příslušná specifika. Cílem návrhu zákona je v návaznosti na návrh zákona o Národní rozvojové bance zakotvit v zákoně o bankách odkaz na zvláštní zákon o Národní rozvojové bance upravující některé aspekty činnosti
NRB, dále úpravou v zákoně č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, umožnit převod akcií České exportní banky, a.s. (dále jen „ČEB“) do vlastnictví státem vlastněné NRB, změnou zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů, upravit zakládání účtů podřízených státní pokladně vedených u ČNB, změnou zákona č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, zpřesnit transpozici čl. 2 odst. 1 bodu 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/59/EU tak, že
ustanovení předmětného zákona se na NRB nepoužijí, a změnou zákona č. č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, upravit název NRB z „Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s.“ na „Národní rozvojová banka, a.s.“.
B12) Novela atomového zákona - EU
- Sněmovní tisk: 702/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy lze shrnout následovně:
a) Příprava na nové jaderné technologie, formou zjednodušení povolovacích procesů, vhodnějšího odstupňování požadavků na jaderná zařízení, připuštění obecných výjimek ze zákona a zobecnění,
b) Adaptace na poznatky z praxe, zejména v oblasti využívání ionizujícího záření např. úpravou některých požadavků na testování zdrojů ionizujícího záření, režimu ochrany pacientů v případě radiologických událostí,
c) Implementace mezinárodních doporučení např. v oblasti výzkumných jaderných zařízení, řízení zastarávání jaderných zařízení, zajišťování zabezpečení, zejména v návaznosti na výsledky mezinárodních hodnotících misí (s ohledem na kybernetickou bezpečnost a tzv. kulturu
zabezpečení, projektových požadavků na zajištění nešíření jaderných zbraní, přeprav radioaktivních a štěpných látek),
d) Přesnější zachycení požadavků Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí, č. 124/2004 Sb. m. s. (dále jen „Aarhuská úmluva“) na transparentnost a zapojení veřejnosti do procesů v jaderné oblasti,
e) Zohlednění některých nových požadavků jiných právních předpisů České republiky (např. digitalizace),
f) Náprava nedostatků právní úpravy (odhalených praktickou aplikací).
B13) Novela zákona o akciové společnosti České dráhy - EU
- Sněmovní tisk: 705/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona reaguje na popsanou výtku Evropské komise týkající se stávající právní úpravy jednání orgánu akciové společnosti České dráhy, konkrétně jejího řídícího výboru, která je obsažena v § 12 odst. 4 transformačního zákona a která se stala předmětem pochybností stran její
slučitelnosti s právem Evropské unie. Navrhuje se tuto kritizovanou právní úpravu vypustit, čímž dojde k rozptýlení pochybností stran naplnění závazků plynoucích České republice z jejího členství v Evropské unie.
B14) Novela zákona o nemocenském pojištění - EU
- Sněmovní tisk: 706/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem novely zákona o nemocenském pojištění je elektronizace v rozhodování o potřebě ošetřování nebo dlouhodobé péče, vystavování žádosti o peněžitou pomoc v mateřství, a o otcovskou včetně elektronizace dávkové agendy. Jde především o:
• zpřehlednění a zrychlení procesů včetně urychlení výplaty ostatních dávek nemocenského pojištění obdobně jako je tomu u nemocenského,
• snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů, zaměstnanců, ošetřujících lékařů a orgánů nemocenského pojištění,
• umožnění vyšší míry automatizace lékařům v jejich ordinacích,
• využití elektronizace k poskytování aktuálních informací zaměstnavatelům o vzniku, trvání a skončení sociální události zakládající nárok na dávku nemocenského pojištění, jejich zaměstnanců,
• využití elektronizace k poskytování aktuálních informací zaměstnancům o stavu vyřizování jejich dávky při potřebě ošetřování, žádosti o peněžitou pomoc v mateřství, o dlouhodobé ošetřovné a o otcovskou,
• úpravu procesů a technických řešení v agendě tak, aby tyto podporovaly principy, jako je úplné elektronické podání nebo klientské elektronické služby.
B15) Novela zákona o ochraně ovzduší - EU
- Sněmovní tisk: 715/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Obecně je cílem novely aktualizace platné právní úpravy tak, aby co nejlépe dokázala reagovat na potřeby v oblasti ochrany ovzduší, a tvořila tak smysluplnou a použitelnou legislativu v této oblasti. Dále je cílem revize platné legislativy v návaznosti na identifikované možnosti
vylepšení v Národním programu snižování emisí České republiky (viz část A odůvodnění). Realizací opatření uložených v tomto programu by mělo být dosaženo snížení úrovně znečištění a úrovně znečišťování ovzduší a také zvýšení funkčnosti, efektivnosti a flexibility státní správy v oblasti ochrany ovzduší. Měly by tak být rovněž napraveny nedostatky současné právní úpravy, které byly zjištěny při její aplikaci v praxi správních orgánů.
B16) Novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory - EU
- Sněmovní tisk: 724/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním důvodem návrhu na přijetí nové právní úpravy je implementace Nařízení do českého právního řádu tak, aby mohla být zajištěna jeho řádná aplikace. Návrh vychází z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v Evropské unii. Členské státy mají v oblasti zahraničních subvencí spíše limitovanou poradní roli a mají především povinnost poskytovat součinnost Komisi. Účelem nové právní úpravy je reflektovat požadavky kladené na členský stát v oblasti zahraničních
subvencí, jako je výkon státní správy v oblasti zahraničních subvencí, některé povinnosti fyzických a právnických osob a rozsah působnosti a pravomoci Úřadu vzhledem k činnostem, které podle Nařízení vykonává členský stát.
B17) Novela zákona o dani z přidané hodnoty - EU
- Sněmovní tisk: 726/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navržené právní úpravy je odstranit nejistotu a administrativní zátěž spojenou s potvrzováním principu vzájemnosti a jeho osobního, věcného a hodnotového rozsahu. Navrhuje se proto zcela v souladu s unijním právem stanovit meze, za kterých je Česká republika ochotna vracet daň, přičemž respektuje dosavadní praxi, pokud jde o vzájemné zacházení. V rámci této úpravy se vychází z informace Ministerstva zahraničních věcí týkající se pravidel pro vracení nepřímých daní diplomatickým misím, konzulárním úřadům a jejich členům, pokud jde o minimální a maximální limit vrácené daně za nákupy zboží a služeb včetně počtu pořízených osobních automobilů, za které lze vrátit daň.
B18) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu – EU - RJ
- Sněmovní tisk: 731/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.
B19) Novela zákona o spotřebních daních - EU
- Sněmovní tisk: 736/0
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, možné projednávání zmíněno na pozvánce na jednání od 25.9.2024
- Odkaz: zde
- Popis: Nezbytnost provedení věcně technických změn v zákoně o spotřebních daních vyplývá z poznatků aplikační praxe správce daně i dotčených subjektů, jakož i judikatury správního a ústavního soudnictví v daňových věcech. Dochází zde však rovněž aktualizacím, které vyplývají z
důvodu přijetí některých evropských prováděcích právních předpisů. Cílem navrhovaných opatření vyplývajících z námětů dotčených subjektů a správce daně je zvýšení právní jistoty na trhu s vybranými výrobky, zefektivnění procesu výběru a správy spotřebních daní a snížení administrativní zátěže v případech, kdy předmětná změna stávající úpravy nebude spojena s rizikem vzniku potenciálních daňových úniků.
C) Nařízení vlády
C1) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 248/2007 Sb., o oceněních v oblasti zdravotnictví, udělovaných Ministerstvem zdravotnictví, ve znění nařízení vlády č. 465/2021 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo životního prostředí
- Čj. OVA:
- Čj. předkladatele: MZDR-23173/2024-2/LEG
- Aktualizováno: 24.9.2024
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu je nově oceňovat z řad nelékařských zdravotnických povolání nejenom příslušníky sesterského povolání, ale i ostatní nelékařské zdravotnické pracovníky za jejich mimořádné zásluhy v oblasti rozvoje zdravotní péče a jejich povolání (oboru), a to až 3 osoby. Cílem je podpořit povědomí vážnosti a důstojnosti postavení nelékařských zdravotnických
pracovníků, jakož i zvýšení přitažlivosti těchto povolání v širším kontextu.
C2) Návrh nařízení vlády o koeficientu pro výpočet minimální mzdy v roce 2025 a 2026
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Čj. OVA: 702/24
- Čj. předkladatele: MPSV-2024/163935-522/3
- Aktualizováno: 25.9.2024
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Stanoví se koeficienty pro výpočet minimální mzdy v letech 2025 a 2026.
C3) Návrh nařízení vlády o zvýšení zvláštního příspěvku k důchodu
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Čj. OVA: 704/24
- Čj. předkladatele: MPSV-2024/172309-510
- Aktualizováno: 25.9.2024
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Zvýšení zvláštního příspěvku k důchodu na základě zmocnění obsaženého v zákoně č. 357/2005 Sb.
C4) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo dopravy
- Čj. OVA: 665/24
- Čj. předkladatele: MD/28304/2024/510
- Aktualizováno: 25.9.2024
- Stav: 9 – projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Změny mýtných sazeb pro některá vozidla.
C5) Návrh nařízení vlády o stanovení způsobu podpory energetické bezpečnosti České republiky
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Čj. OVA: 763/24
- Čj. předkladatele: MPO-58436/25/81100/01000
- Aktualizováno: 27.9.2024
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Navržené nařízení vlády o stanovení způsobu podpory energetické bezpečnosti České republiky se předkládá mimo Plán legislativních prací vlády na rok 2024 za účelem stanovení nástroje podpory investora nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany.