Zákaz energeťáků pro mladistvé. Co dalšího se chystá v oblasti legislativy?

Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za druhý červencový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.

A) Zákony

A1) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Aktualizováno: 7. 7. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
    Odkaz: zde
  • Popis: Již existující pravidla v zákoně o spotřebitelském úvěru budou doplněna nebo upravena zejména v následujících oblastech:
    - působnost právní úpravy – rozšíření působnosti o bezúplatné úvěry,
    - pravidla pro reklamu na spotřebitelský úvěr – zákaz některých druhů reklamy, varování
    v reklamě,
    - posuzování úvěruschopnosti – omezení využití některých osobních údajů, společné
    posuzování úvěruschopnosti, podrobnější pravidla pro databáze, úprava
    soukromoprávních důsledků neposouzení úvěruschopnosti,
    - jednání se spotřebiteli – volba trvalého nosiče dat spotřebitelem (listinná vs. digitální
    podoba), důraz na svobodné a informované rozhodnutí spotřebitele o sjednání smlouvy
    o spotřebitelském úvěru (zákaz předem zatržených polí/nastavené možnosti sjednání
    smlouvy, zákaz nevyžádaného poskytnutí úvěru),
    - informační povinnosti – důraz na cenotvorné informace, informační povinnosti při
    automatizovaném zpracování dat, dodatečné požadavky při poskytování informací
    digitálním způsobem,
    - produktová regulace – opatření proti nepřiměřeným cenám spotřebitelských úvěrů,
    - odstoupení od smlouvy – připomenutí práva na odstoupení, časové omezení,
    - jednání se spotřebitelem v prodlení a vymáhání dluhu – opatření před zahájením
    vymáhání dluhu (shovívavost), interní systémy na odhalování spotřebitelů ve finančních potížích, dluhové poradenství.

A2) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se smlouvami o finančních službách uzavíranými na dálku

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí  
  • Aktualizováno: 10. 7. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
    Odkaz: zde
  • Popis: Již existující pravidla v občanském zákoníku pro uzavírání smluv o finančních službách na dálku budou doplněna nebo upravena zejména  v následujících oblastech:
    - předsmluvní informace – nové informační povinnosti, možnost vrstvení informací
    sdělovaných elektronickými prostředky (tzv. layering), pravidla pro informace
    sdělované po telefonu, připomenutí možnosti odstoupit od smlouvy při sdělení
    informací méně než jeden den před uzavřením smlouvy,
    - náležité vysvětlení – vysvětlení předsmluvních informací a základních znaků finanční
    služby,
    - právo na odstoupení od smlouvy – časové omezení možnosti odstoupit od smlouvy při
    neposkytnutí předsmluvních informací a smluvních podmínek (nejpozději ve lhůtě
    12 měsíců a 14 dnů od uzavření smlouvy).

A3) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Aktualizováno: 10. 7. 2025
  • Stav: B - signováno
    Odkaz: zde
  • Popis: Popis: Návrh zákona zajišťuje adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1543 ze dne 12. července 2023 o evropském vydávacím příkazu a evropském uchovávacím příkazu pro elektronické důkazy v trestním řízení a pro výkon trestu odnětí svobody po skončení trestního řízení a implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2843 ze dne 13. prosince 2023, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/99/EU a 2014/41/EU, směrnice Rady 2003/8/ES a rámcová rozhodnutí Rady 2002/584/SVV, 2003/577/SVV, 2005/214/SVV, 2006/783/SVV, 2008/909/SVV, 2008/947/SVV, 2009/829/SVV a 2009/948/SVV, pokud jde o digitalizaci justiční spolupráce.

A4) Návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Aktualizováno: 10. 7. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
    Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem návrhu doplnění Ústavy o princip rozpočtové odpovědnosti je dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí státu, které mu poskytnou dostatečný prostor pro rozhodování při realizaci rozpočtové a fiskální politiky, a to i v případě běžných konjunkturálních výkyvů, a zajistí respektování mezinárodních závazků. Ustanovení by mělo zesílit požadavek na obezřetné hospodaření veřejných financí, včetně posílení jejich transparentnosti a efektivnosti a ve výsledku podpořit kredibilitu České republiky i konkurenceschopnost její ekonomiky.

B) Třetí čtení

B1) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, zařazen na pořad 142. schůze
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem navrhované změny zákonů je upřesnit právní úpravu úhrady výdajů na hospodaření s majetkem zdravotních pojišťoven a s tím související problematiku.

B2) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze 
  • Odkaz: zde
  • PopisNavrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.

B3) Novela zákona o podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavními cíli navrhované právní úpravy je především snížení administrativní zátěže podnikatelů, vytvoření nástroje pro správu místního poplatku z pobytu a jeho lepší výběr a zefektivnění získávání statistických informací bez duplicitního vykazování, plánování a rozvoj cestovního ruchu jak na území celé České republiky, tak i v jednotlivých lokalitách (geograficky vymezených místech, která se vyznačují výskytem určitého fenoménu, ať již přírodního nebo kulturního charakteru, zvyšujícím jejich turistickou atraktivitu).

B4) Vládní novela zákona o digitální ekonomice - EU - RJ

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: V oblasti poskytování služeb informační společnosti návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů zejména:
    a) zavádí vymezení služby informační společnosti platné napříč českým právním řádem,
    b) transponuje do českého právního řádu ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu), která zavádí obecný právní rámec pro volný pohyb služeb informační společnosti napříč vnitřním trhem EU, a
    c) navazuje na přímo použitelné předpisy, které v návaznosti na směrnici o elektronickém obchodu upravují poskytování některých služeb informační společnosti.

B5) Novela zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: První část obsahuje novelizaci zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. V zájmu omezení dostupnosti je navrhován zákaz prodeje a podávání energetických nápojů nezletilým, zákaz prodeje ve výdejních automatech a prodeje prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, není-li takový prodej vyloučen osobám mladším 15 let. Zákaz se dále týká prodeje ve zdravotnických zařízeních, ve školách a školských zařízeních, v zařízeních sociálně-právní ochrany dětí, na akci určené pro osoby mladší 15 let.
    Druhá část obsahuje novelizaci zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. Podstatou této úpravy je to, aby byla zajištěna regulace složení, vzhledu, jakosti a označování energetických nápojů vztahující se, stejně jako např. u nikotinových sáčků, na všechny články obchodního řetězce. Dále je založeno zmocnění pro Ministerstvo zdravotnictví k vydání prováděcí vyhlášky, kterou budou požadavky na toto složení, označování a balení zajištěny. Možnost regulace označování a složení energetických nápojů se jeví
    důležitá také proto, aby energetické nápoje nebyly lákadlem pro osoby mladší 15 let s ohledem na jejich přitažlivý vzhled a příchutě.

B6) Novela zákona o obcích

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
  • Odkaz: zde
  • Popis: Základním účelem předkládaného návrhu zákona je rozšířit působnost institutu společenství obcí, který je v současnosti upraven v ustanovení § 53a a násl. zákona o obcích. Společenství obcí by tak na základě tohoto zákona mělo představovat daleko atraktivnější entitu dobrovolné spolupráce obcí, přičemž potřeba posilování spolupráce územních samospráv v České republice vychází i z řady doporučení mezinárodních organizací (např. OECD) i poradních orgánů vlády (např. NERV).

B7) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou agend Digitální a informační agentury - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem navrhovaného zákona je legislativně vyřešit problematické situace, na něž je poukazováno v předchozím bodu. Navrhované změny mají společné to, že se jimi prohlubuje elektronizace příslušných oblastí, a proto jsou realizovány v rámci jednoho legislativního počinu.

B8) Novela zákona o ochraně přírody a krajiny - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: 
    V souvislosti s probíhající změnou klimatu, jejíž vlivy na životní prostředí se stupňují, jenutné zajistit dostatečnou ochranu dřevin rostoucích mimo les, s důrazem zejména na stromy rostoucí ve městech, kde je jejich význam pro člověka a udržitelnou obyvatelnost měst zcela nenahraditelný.

C) Nařízení vlády

C1) Nařízení vlády, kterým se mění některá nařízení vlády v oblasti školství

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  • Aktualizováno: 8. 7. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • PopisNovela školského zákona ST 829 a ST 793.

C2) Nařízení vlády, kterým se stanoví výše účasti státního rozpočtu na financování programů, výše individuálně posuzovaných výdajů organizačních složek státu a výše individuálních dotací na investiční akce

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo financí
  • Aktualizováno: 9. 7. 2025
  • Stav: 2 - v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • PopisNávrh nařízení vlády stanoví pravidla pro rozdělení kompetencí mezi vládu a Ministerstvo financí při schvalování účasti státního rozpočtu na financování programů a individuálně posuzovaných výdajů organizačních složek státu. Konkrétně vymezuje finanční limity pro schvalování investičních akcí a dotací, přičemž reaguje na legislativní změny a vývoj ekonomických podmínek, včetně inflace. Cílem návrhu je zajistit efektivní správu veřejných prostředků při respektování aktuálních rozpočtových pravidel.

C3) Návrh nařízení vlády o provádění zkoušek podle zákona o zbraních a střelivu

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo vnitra
  • Aktualizováno: 10. 7. 2025
  • Stav: B - signováno
  • Odkaz: zde
  • PopisCílem návrhu je v souladu s § 32, § 33 odst. 5 a § 34 odst. 7 zákona o zbraních a střelivu sloučit právní úpravu organizace, průběhu a obsahu zkoušek odborné způsobilosti žadatelů o vydání zbrojního oprávnění, komisionálních zkoušek a zkoušek zkušebního komisaře do jediného prováděcího právního předpisu.

C4) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 189/2019 Sb., o způsobu určení hodnoty obydlí, které dlužník není povinen vydat ke zpeněžení

  • Návrh nařízení vlády
  • Odbor informačních systémů a služeb Úřadu vlády ČR
  • Aktualizováno: 10. 7. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisJedním z hlavních cílů připravované novelizace návrhu nařízení vlády je upravit způsob výpočtu hodnoty obydlí, které dlužník není povinen vydat ke zpeněžení, a to navázáním na nový typ statistických souborů vydávaných Českým statistickým úřadem s názvem „Ceny nemovitostí“.

Autor: Česká asociace věřitelů, Petra Andresová
Foto:  Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | psp.cz