Exkluzivně: Legislativní přehled za druhý dubnový týden 2025
14. dubna 2025
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za druhý dubnový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
A1) Návrh poslankyně Bereniky Peštové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 942)
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Aktualizováno: 7. 4. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona je snížit zákonné rezervy autorizované obalové společnosti a řešit nezávislost autorizované obalové společnosti na odpadových podnikatelích.
A2) Návrh poslanců Věry Kovářové, Evy Decroix, Jana Bartoška, Jana Jakoba, Věry Adámkové, Jiřího Kobzy a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 126/1992 Sb., o ochraně znaku a názvu Červeného kříže a o Československém červeném kříži, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 943)
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Aktualizováno: 7. 4. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona je rozšířit působnost Českého červeného kříže o oprávnění zabezpečit pátrací službu podle Ženevských úmluv a rezolucí Mezinárodních konferencí Červeného kříže a Červeného půlměsíce po nezvěstných osobách v ozbrojených konfliktech.
A3) Návrh poslanců Marka Bendy, Karla Haase, Martina Baxy, Jany Bačíkové, Václava Krále, Jana Hofmanna, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 948)
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Aktualizováno: 8. 4. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona je zajištění efektivního, transparentního a moderního fungování Poslanecké sněmovny.
A4) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. …/2025 Sb., o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů, zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 8. 4. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaný předpis je adaptačním předpisem k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2854 ze dne 13. prosince 2023 o harmonizovaných pravidlech pro spravedlivý přístup k datům a jejich využívání a o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice (EU) 2020/1828.
A5) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo dopravy
- Aktualizováno: 10. 4. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Cílem návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 ze dne 13. září 2023 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES.
A6) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo dopravy
- Aktualizováno: 10. 4. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Jediným cílem navržené právní úpravy je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2405 ze dne 18. října 2023 o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu (Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU).
A7)Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Aktualizováno: 10. 4. 2025
- Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
Odkaz: zde - Popis: Návrh především napravuje nesprávnou transpozici směrnice EP a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznávání odborných kvalifikací. Dále jsou řešeny některé problémy aplikační praxe (vyjasnění případů, kdy je zákon aplikován, ad.) a je posílena pravomoc uznávacích orgánů v oblasti oznamování dočasného a příležitostného poskytování služeb.
A8) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 12. 4. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
Odkaz: zde - Popis: Předkládaný návrh zákona je z velké části implementačním předpisem, jímž se adaptuje český právní řád na přijetí nové evropské legislativy, zejména na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573 ze dne 7. února 2024 o fluorovaných skleníkových plynech, o změně směrnice (EU) 2019/1937 a o zrušení nařízení (EU) č. 517/2014, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/590 ze dne 7. února 2024 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o zrušení nařízení (ES) č. 1005/2009.
B) Třetí čtení
B1) Novela transplantačního zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona vychází z toho, že dárcovství tkání i dárcovství buněk včetně krvetvorných buněk získaných z kostní dřeně je velmi podstatné pro poskytování zdravotních služeb, neboť tyto části lidského těla získané od žijících dárců jsou v podstatě nenahraditelné jinými prostředky. Je tedy na místě podpořit ochotu dárců tkání a buněk shodně, jako je tomu nyní v případě dárců orgánů. Proto se navrhuje, aby dárci tkání a buněk obdrželi stejně jako dnes dárci orgánů náhradu účelně a prokazatelně vynaložených výdajů a rozdíl mezi případným ušlým výdělkem a obdrženou náhradou mzdy, platu nebo odměny a obdrženým nemocenským z nemocenského pojištění, který by mu vznikl dočasnou pracovní neschopností vzniklou v souvislosti s odběrem tkání nebo buněk nebo poskytováním zdravotních služeb, které si takový odběr tkání nebo buněk vyžádal.
B2) Vládní návrh zákona o regulaci lobbování
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy vychází z v minulosti vládou schváleného věcného záměru zákona o lobbingu. Lobbování neboli prosazování zájmů představuje zcela legitimní součást demokratických procesů ve vyspělých zemích. Lobbování bývá v těchto zemích nazíráno pozitivněji a vnímáno jako přirozená a legitimní aktivita. Klíčovým aspektem činnosti lobbisty je komunikace s veřejným činitelem za účelem ovlivnění přijímaných rozhodnutí.
1) Lobbování je důležité především z hlediska informační výměny, jelikož přináší těm, kteří rozhodují, data a vhled do problematiky, ale také umožňuje zájmovým skupinám a lobbistům přístup k tvorbě a implementaci politik.
2) Nejedná se pouze o vztah lobbista – lobbovaný, ale vždy existuje jako třetí strana veřejnost (veřejný zájem), na kterou mohou mít výsledky lobbistických aktivit značné dopady, a proto by o nich měla být informována.
B3) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu je právní zakotvení povinnosti promítnout do důvodové zprávy právního předpisu (a dalších taxativně vymezených legislativních dokumentů obsahujících odůvodnění iniciace či změny navrhované právní úpravy) informace podle zákona o regulaci lobbování.
B4) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhované změny zákonů je upřesnit právní úpravu úhrady výdajů na hospodaření s majetkem zdravotních pojišťoven a s tím související problematiku.
B5) Novela občanského zákoníku - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Současná právní úprava rozvodu manželství a úpravy poměrů pro dobu po rozvodu vykazuje určité nedostatky, které byly již výše naznačeny. V důsledku existence dvou oddělených řízení dochází k protahování rozvodového procesu, který je navíc zatížen některými nefunkčními a často již přežitými požadavky. Ve výsledku je celý proces těžkopádný, pomalý a drahý. K odstranění těchto deficitů je třeba přistoupit k některým více či méně zásadním změnám.
B6) Vládní návrh zákona o podpoře bydlení - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona je vznik systémové podpory získání a udržení bydlení pro osoby v bytové nouzi a osoby ohrožené bytovou nouzí. Cílem je snížení rozsahu bytové nouze v ČR, předcházení vzniku bytové nouze a minimalizace doby, po kterou se domácnosti v bytové nouzi nacházejí. Tím dojde ke snížení celospolečenských nákladů bytové nouze.
B7) Vládní návrh zákona o podpoře bydlení - související
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Prvním hlavním principem navrhované právní úpravy je umožnit uzavírání smluv
o spolupráci obcím, krajům a hlavnímu městu Praze a městským částem hlavního města
Prahy, a to bez nutnosti schválení každé takové smlouvy zastupitelstvem obce, radou kraje, radou hlavního města Prahy nebo zastupitelstvem městské části hlavního města Prahy. Prosazení tohoto principu je odůvodněno potřebou co možná největšího zapojení obcí, krajů, hlavního města Prahy a městských částí hlavního města Prahy do systému podpory bydlení. Územní samosprávy se mohou stát významnými poskytovateli bydlení s ručením podle navrhovaného zákona o podpoře bydlení, a proto je vhodné vytvořit pro ně v tomto směru co možná nejlepší podmínky.
Druhým hlavním principem navrhované právní úpravy je propojit zákon o pomoci v hmotné nouzi s navrhovaným zákonem o podpoře bydlení a výslovně stanovit možnost přiznávání mimořádné okamžité pomoci za účelem dosažení nebo udržení přiměřeného bydlení žadatele. Navržená úprava reaguje na další opatření směřující k podpoře bydlení v rámci navrhovaného zákona o podpoře bydlení, jež si kladou za cíl prostřednictvím obecních úřadů obcí s rozšířenou působností vytvořit účinný mechanismus podpory osob, které se z hlediska navrhovaného zákona o podpoře bydlení ocitnou v bytové nouzi. Cílem je, aby jednotlivé systémy pomoci vzájemně kooperovaly za účelem efektivní a adresné pomoci těm, kteří se v bytové nouzi ocitnou. Orgán pomoci v hmotné nouzi bude mít tak další podklady pro to, aby odpovídajícím způsobem vyhodnotil možný vznik nároku v případech, kdy osoba požádá o pomoc s úhradou nákladů souvisejících s bydlením prostřednictvím mimořádné okamžité pomoci.
Třetím hlavním principem navrhované právní úpravy je sdílení údajů o osobách v bytové
nouzi, které budou svou situaci řešit za pomoci obecního úřadu obce s rozšířenou působností, Úřadem práce České republiky. Obecní úřad obce s rozšířenou působností by měl přístup do Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, kde by měl přístup k údajům o podaných žádostech o dávku, nároku na dávku a na její výplatu, výši dávky a formě její výplaty, údaje o stanovených sankcích spojených s porušením podmínek nároku na dávku a její výplatu a k údajům souvisejících s uplatňováním a uspokojováním mzdových nároků podle zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele. Pro potřeby zákona o podpoře bydlení by přístup ke zmíněným údajům měl i příslušný krajský úřad. Sdílení zmíněných údajů je žádoucí pro efektivní a adresnou pomoc osobě v bytové nouzi a kontrolu poskytování pomoci nástroji zákona o podpoře bydlení. Náhled do Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí umožní obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností efektivní tvorbu zápisů do evidence, stejně jako kontrolu údajů doložených
žadatelem.
B8) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.
B9) Novela zákona o znalcích, znaleckých kanc. a znaleckých ústavech
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavními principy, které má navrhovaná právní úprava implementovat, je princip dobré správy v oblasti znalectví, zefektivnění rozhodovací a dohledové činnosti ministerstva v této oblasti, zvýšení právní jistoty a legitimního očekávání znalců zapsaných podle předchozí právní úpravy i nových žadatelů o vznik znaleckého oprávnění a snížení jejich administrativní a finanční zátěže, které bude dostatečným způsobem motivovat k výkonu znalecké činnosti.
B10) Novela zákona o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: V současné době je zcela běžné, že zejména velké společnosti nevedou dokumentaci v listinné podobě, ale v podobě elektronické, která je následně přístupná zaměstnancům, případně zhotovitelům, na intranetu. Povinnost opatřovat tyto dokumenty vlastnoručním podpisem znamená pro mnoho zaměstnavatelů zvýšenou administrativní zátěž. Předkládány materiál předpokládá i možnost elektronického podpisu. Cílem je snižování administrativní zátěže a přiblížení se digitalizaci a elektronizaci procesů.
B11) Vládní návrh zákona o kybernetické bezpečnosti - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Nové požadavky, reprezentované především požadavky směrnice NIS 2, vedou k tomu, že návrh zákona musí zohlednit především:
• rozšíření počtu povinných osob (nejméně 15násobné navýšení oproti současnému stavu), a to jak rozšířením regulovaných odvětví, tak rozšířením stávajících regulovaných odvětví o nové regulované služby,
• změnu způsobu identifikace povinných osob,
• doplnění nových požadavků na zavádění bezpečnostních opatření,
• doplnění nových požadavků na proces hlášení kybernetických bezpečnostních incidentů,
• větší odpovědnost vrcholného vedení za zajišťování kybernetické bezpečnosti,
• větší důraz na sdílení informací,
• prohloubení spolupráce nejen mezi Úřadem a regulovanými osobami, ale i mezi Úřadem a dalšími orgány veřejné moci,
• zvýšení pokut a nové formy správního trestání, nebo • rozšíření dobrovolného hlášení relevantních incidentů, událostí, hrozeb a zranitelností, a
• nové požadavky na řešení problematiky bezpečnosti dodavatelského řetězce.
B12) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o kybernetické bezpečnosti - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona je předkládán zejména z důvodu zajištění řádné interpretace a aplikace právních předpisů, které obsahově navazují na zákon č. 181/2014 Sb., který má být nahrazen návrhem ZKB. Návrh zákona nemá ve vztahu k zákazu diskriminace žádné dopady. Co se týče rovnosti mužů a žen, návrh zákona je neutrální, neboť neobsahuje ustanovení, která by byť jen nepřímo zakládala rozdíly v právním postavení žen a mužů nebo v podmínkách vymáhání práv a plnění povinností.
B13) Vládní novela zákona o digitální ekonomice - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: V oblasti poskytování služeb informační společnosti návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů zejména:
a) zavádí vymezení služby informační společnosti platné napříč českým právním řádem,
b) transponuje do českého právního řádu ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu), která zavádí obecný právní rámec pro volný pohyb služeb informační společnosti napříč vnitřním trhem EU, a
c) navazuje na přímo použitelné předpisy, které v návaznosti na směrnici o elektronickém obchodu upravují poskytování některých služeb informační společnosti.
B14) Vládní návrh zákona o volebních kampaních - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem nového zákona o volebních kampaních je:
- kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb s tím, že specifika komunálních voleb budou řešena výčtem ustanovení, která se na tento druh voleb nepoužijí,
- úprava některých pravidel volební kampaně na základě zkušeností z aplikační praxe, včetně lepšího zacílení, aby byl eliminován prostor pro obcházení pravidel,
- vyšší míra digitalizace v procesech souvisejících s vykazováním nákladů na volební kampaň a jeho kontrolou,
- předcházení rizik, aby se do financování volebních kampaní vměšovaly subjekty cizích mocí, zejména těch, které pocházejí z nedemokratických režimů.
B15) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební a některé další zákony - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:
- v důsledku kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb vyjmout úpravu volebních kampaní z jednotlivých volebních zákonů,
- pravomoc Úřadu na úseku volebních kampaní promítnout odpovídajícím způsobem do zákona o bankách a do zákona o spořitelních a úvěrních družstev, aby skutečnosti nezbytné pro dohledovou činnost byly pro potřeby Úřadu vyňaty z bankovního tajemství (obdobný princip se již nyní vztahuje na dohled nad hospodařením politických stran a hnutí),
- za účelem předcházení rizika vměšování subjektů cizích mocí, zejména těch z nedemokratických režimů, do financování volebních kampaní, rozšířit v zákoně o sdružování v politických stranách a v politických hnutích okruh subjektů, od kterých nemohou politické strany nebo hnutí přijmout dar nebo bezúplatné plnění.
B16) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:Cílem organizačně-kompetenční části reformy orgánů Celní správy ČR spojené s vybranými navazujícími změnami v procesní i hmotněprávní oblasti v právních předpisech upravujících působnost orgánů Celní správy ČR je zajistit takový stav, kdy Celní správa ČR bude odpovídat požadavkům na kompetenčně jasně profilovaný, efektivně fungující bezpečnostní sbor s vysokou
přidanou hodnotou pro stát i pro klienty z řad obchodní veřejnosti. Konkrétně řečeno by působnost orgánů Celní správy ČR měla spočívat primárně v dále uvedených hlavních oblastech, na které by měl být kladen důraz a soustředěny zdroje. Tyto působnosti představují kmenové agendy orgánů Celní správy ČR, které reflektují její poslání a odpovídají jejím specifickým schopnostem a zaměření. Konkrétně se jedná o celnictví, správu spotřebních a energetických daní, výkon dělené správy (včetně posílení role tzv. obecného vymahače peněžitých plnění v rámci veřejné správy) a oblast hazardních her. Výkon těchto působností by buď neměl být navrženými změnami dotčen, anebo by mělo dojít k jeho posílení či rozšíření.
B17) Novela zákona o Státním pozemkovém úřadu
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je vyřešení aplikačních problémů
týkajících se převodů majetku podle zákona č. 503/2012 Sb. a zvýšení procentuální sazby z ceny pozemku při stanovení nájemného nebo pachtovného za užívání zemědělských pozemků.
B18) Novela školského zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaná právní úprava si klade za cíl nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu. Je nastavována institucionalizace školních psychologů/školních speciálních pedagogů ve větších běžných základních školách, předpokládá se počet žáků 180 a více v průměru za tři přecházející roky (dále jen „běžné základní školy se 180 a více žáky”). Konkrétní podmínky stanoví příslušné nařízení vlády.
B19) Novela zákona o státních službách - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava sjednocuje výkon státní správy v oblasti všech pojistných a nepojistných sociálních dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a průkazu osoby se zdravotním postižením (dále jen „průkaz“) pod Českou správu sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) a její vnitřní organizační jednotky, kdy v důsledku dojde k odbřemenění Úřadu práce ČR a současně k vytvoření podmínek pro efektivnější uplatňování manažerských nástrojů, širší možnosti digitalizace vybraných procesů, vhodnější metodické vedení včetně systémového nastavení
kontrolní činnosti v oblasti sociálního zabezpečení. Navrhovaná právní úprava dále zavádí opatření ke zrychlení a zefektivnění správního řízení včetně posuzování zdravotního stavu.
B20) Novela zákona o Policii ČR - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava je transpoziční.
B21) Novela zákona o lesích (lesní zákon) - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Praktické zkušenosti z posledních let a poznatky orgánů státní správy lesů na všech úrovních, odborné veřejnosti i zájmových sdružení apod., svědčí jednoznačně o tom, že je nezbytné zpracovat komplexnější novelu lesního zákona, která přinese změny odstraňující nejasnosti jeho aplikace (doplnění pojmů, zpřesnění ustanovení apod.), vypuštění povinností, které nejsou nezbytné z hlediska zachování lesa a plnění jeho funkcí (liberalizace) a dále nastavení zákonných povinností tak, aby nebylo nutno ze strany vlastníků lesů žádat o výjimky z ustanovení lesního zákona v nepřiměřeně vysokém počtu případů a v konečném důsledku snížení byrokratické zátěže. Uvedené
změny by měly přispět k tomu, aby adaptace našich lesů na nové podmínky v důsledku změny klimatu byla z hlediska administrativního pro vlastníky lesů co nejsnazší. V neposlední řadě je též třeba řešit i otázky související s působením zvěře na les a se zadržováním vody v lesích.
B22) Novela zákona o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaná novela zákona o dřevě navazuje na přijetí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1115 ze dne 31. května 2023, o dodávání na trh Evropské unie a vývozu z trhu Evropské unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů a o zrušení nařízení (EU) č. 995/2010 (dále jen „nařízení proti odlesňování“), které přináší zásadní koncepční změny v boji proti odlesňování. Stávající režim právní úpravy je založen na boji proti ilegální těžbě dřeva, avšak tomu neodpovídají hlavní popsané příčiny úbytku a degradace lesa ve světě. S přijetím
nařízení proti odlesňování tak dochází k významným změnám v přístupu v boji proti odlesňování. V porovnání se současným nařízením EUTR dochází v nařízení proti odlesňování k podstatnému rozšíření právní úpravy, které má zásadní dopad na subjekty v lesnickém a zemědělském sektoru i pro jeho implementaci v členských státech. K tomuto rozšíření dochází ve 3 rovinách:
1. rozšířen okruh základních povinností;
2. rozšířen okruh povinných subjektů;
3. rozšířen okruh relevantních komodit, ke kterým se povinnosti vztahují. Z koncepčního pohledu jde nařízení proti odlesňování nad rámec principu
B23) Novela školského zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaná právní úprava si klade za cíl nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu. Je nastavována institucionalizace školních psychologů/školních speciálních pedagogů ve větších běžných základních školách, předpokládá se počet žáků 180 a více v průměru za tři přecházející roky (dále jen „běžné základní školy se 180 a více žáky”). Konkrétní podmínky stanoví příslušné nařízení vlády.
B24) Novela zákona o elektronizaci zdravotnictví
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Zákon o elektronizaci zdravotnictví představuje sjednocující právní základnu pro rozvoj elektronizace zdravotnictví. Zákon centrálně stanovil pravidla, postupy, standardy i základní prvky infrastruktury elektronizace zdravotnictví.
B25) Novela zákona o Vojenské policii - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Základním cílem předkládaného návrhu zákona je zefektivnit činnost Vojenské policie, zajistit jí skutečně účelné a účinné podmínky pro plnění jí svěřených úkolů a tam, kde je to důvodné, upravit tyto podmínky pro shodné případy s jejich normativním řešením v zákoně č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o Policii České republiky“), a současně dílčími změnami zajistit soulad zákona o Vojenské policii s právním řádem a jeho změnami, ke kterým došlo od přijetí zákona o Vojenské policii, resp. od data nabytí jeho účinnosti dne 1. 10. 2013. K takové harmonizaci již došlo v oblasti ochrany osobních údajů v souvislosti s adaptací GDPR do právního řádu České republiky (viz novela zákona o Vojenské
policii provedená s účinností od 24. 4. 2019 zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zpracování osobních údajů) a v oblasti posílení přeshraniční spolupráce, zejména v boji proti terorismu a přeshraniční trestné činnosti ve vztahu k ustanovení § 2, podle poslední novely zákona o Vojenské policii, kterým byly transponovány části Rozhodnutí Rady 2008/615/SVV.
B26) Vládní návrh zákona o kategorizaci zdravotních prostředků
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem nové právní úpravy je vyčlenit ze zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ustanovení o výši a podmínkách úhrad zdravotnických prostředků do samostatného zákona o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění (dále jen „zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků“) tak, aby jeho prostřednictvím bylo možné efektivně a včas reflektovat potřeby společnosti a další vývoj v této dynamicky se rozvíjejí skupině zdravotnických technologií.
B28) Novela zákona o ozbrojených silách ČR
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhované změny zákona je úprava ustanovení vztahujících se ke schvalování a uznávání způsobilosti vojenské letecké techniky a pověření nebo osvědčení právnické nebo fyzické osoby. Nově je navrhována úprava schvalování významných změn vojenské letecké techniky. Nově je upraveno posuzování a schvalování vojenských bezpilotních letadel, které je nezbytně spojeno s posouzením rizik vyplývajících z provozu konkrétního typu, včetně jejich kategorizace a evidence.
B29) Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava stanoví základní požadavky na postupy řídicí kontroly v zákoně a zároveň stanoví povinnost vedoucího orgánu veřejné správy upravit postupy řídicí kontroly ve vnitřním předpisu [ustanovení § 9 odst. 1 písm. a) návrhu zákona]. Postupy řídicí kontroly již nebudou upraveny v prováděcí vyhlášce a oproti stávajícímu stavu jsou výrazně zjednodušeny.
B30) Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaný návrh přímo navazuje na návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který nahrazuje zákon o finanční kontrole. Dotčené právní předpisy jsou novelizované z legislativně technických důvodů. Jedná se zejména o legislativně-technické změny, které vyplývají z nahrazení zákona o finanční kontrole návrhem zákona o řízení a kontrole veřejných financí a změny terminologie.
B31) Novela energetického zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava energetického zákona reaguje na situaci na energetickém trhu, která vyžaduje přijmout opatření zajišťující energetickou bezpečnost ČR. Opatření by měla zahrnovat zajištění stability a spolehlivé dodávky energie pro spotřebitele a podniky. Současně však musí být splněny požadavky na udržitelný energetický systém, v souladu s klimatickými závazky, k nimž se ČR zavázala v rámci plnění cílů EU v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 a dosažení klimatické neutrality do roku 2050.
C) Nařízení vlády
C1) Návrh nařízení vlády o stanovení územních obvodů zastupitelských úřadů, v nichž mohou voliči využít korespondenční hlasování
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zahraničních věcí
- Aktualizováno: 8. 4. 2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Stanovení územních obvodů zastupitelských úřadů, v nichž mohou voliči využít
korespondenční hlasování.
C2) Návrh nařízení vlády o provedení některých ustanovení zákona o munici
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 8. 4. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhované právní úpravy je provést ustanovení § 37 odst. 4, § 38 odst. 6, § 44 odst. 2, § 46 odst. 2 § 47 odst. 3 a § 48 odst. 2 zákona o munici. Zejména stanovit minimální požadavky na technologické postupy při nakládání s municí a při jejím skladování.
C3) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 189/2018 Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv a snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 9. 4. 2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem navrhované právní úpravy je provedení transpozice směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1405, kterou se mění příloha IX směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001, pokud jde o doplnění surovin pro výrobu biopaliv a bioplynu. Uvedená směrnice Komise doplňuje přílohu IX směrnice 2018/2001 o nové vstupní suroviny vhodné pro výrobu pokročilých biopaliv a vyspělých biopaliv.
C4) Nařízení vlády o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv a příspěvku na uchovávání provozních a lokalizačních údajů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 10. 4. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Stanovení výše a způsobu úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv a příspěvku na uchovávání provozních a lokalizačních údajů.
C5) Nařízení vlády o stanovení lázeňského místa Hodonín a statutu lázeňského místa Hodonín
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 11. 4. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh stanoví lázeňské místo Hodonín a statut tohoto lázeňského místa.
C6) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 308/2015 Sb., o vymezení pojmů běžná údržba a drobné opravy související s užíváním bytu
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Aktualizováno: 12. 4. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaným návrhem dochází ke změně ve vymezení limitních částek, které je povinen (v případě, že nedojde k jiné dohodě) při provádění oprav a běžné údržby vynaložit nájemce, přičemž tyto částky nelze překročit. Limitní částky byly stanoveny s přihlédnutím k cenám existujícím v roce 2015, tedy před 10 lety. V mezidobí došlo k výrazným změnám ve vývoji cen, a je proto nezbytné, aby tyto změny byly promítnuty do platné právní úpravy. Nejde tedy přímo o zvyšování finanční účasti nájemce, ale o zohlednění inflačních vlivů. Kromě věcného vymezení konkrétních drobných oprav jsou v § 5 stanoveny i opravy limitované výší nákladů. Podle výše nákladů se za drobné opravy považují další opravy bytu a jeho vybavení včetně výměn součástí jednotlivých
předmětů vybavení, jestliže náklad na jednu opravu nepřesáhne částku 1 000 Kč. Navrhuje se zvýšit tuto částku na 1 500 Kč. Další limit pro vynaložení nákladů ze strany nájemce je stanoven v § 6 a jedná se o maximální roční limit pro veškeré drobné opravy, které je nájemce povinen provádět. Celkové výdaje nájemce na drobné opravy nesmí v kalendářním roce dosud překročit 100 Kč/m2, náklady nad tuto výši hradí pronajímatel. Navrhuje se zvýšit tuto částku na 150 Kč/m2. Zároveň se navrhuje, aby předmětné částky byly každoročně navýšeny o míru inflace.