Exkluzivně: Legislativní přehled za druhý prosincový týden 2024

Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za druhý prosinový týden 2024. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.

A) Zákony

A1) Návrh zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministryně pro vědu, výzkum a inovace a předsedkyně Rady pro výzkum, vývoj a inovace
  • Čj. OVA: 862/24
  • Čj. předkladatele: 47420/2023-UVCR
  • Aktualizováno: 23. 12. 2024
  • Stav: AS – zapracované změny schváleny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh identifikuje oblasti, které by měly být řešeny předkládaným zákonem:
    1. Chybějící nástroje podpory inovací
    2. Chybějící provázanost koncepčních dokumentů pro oblast výzkumu, vývoje a inovací (dále jen „VaVaI“)
    3. Nedostatečně přehledné členění výdajů na výzkum, vývoj, inovace a transfer znalostí
    4. Nevyhovující způsob rozdělování prostředků účelové podpory a nedostatečné hodnocení programů účelové podpory
    5. Absence přenositelnosti projektů
    6. Administrativní náročnost
    7. Centrální zajišťování mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji, inovacích a transferu
    znalostí
    8. Absence veřejnoprávního režimu u účelové podpory
    9. Neadekvátní (nedořešený) vztah Grantové agentury České republiky a Technologické agentury České republiky ke státním orgánům vykonávajícím státní správu
    10. Absence legislativního ukotvení zásad etiky ve výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí
    11. Absence legislativního ukotvení rozvoje lidského potenciálu a rozvoje kariéry vědeckých pracovníků
    12. Nedostatečná legislativní úprava otevřené vědy a přístupu k údajům z výzkumu
    13. Nedostatečná legislativní úprava bezpečnostních zájmů státu ve výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí
    14. Nedostatečné legislativní podmínky pro transfer znalostí
    15. Nedostatečná propagace a popularizace výzkumu, vývoje, inovací a transferu znalostí

A2) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministryně pro vědu, výzkum a inovace a předsedkyně Rady pro výzkum, vývoj a inovace
  • Čj. OVA: 864/24
  • Čj. předkladatele: 61858/2024-UVCR
  • Aktualizováno: 23. 12. 2024
  • Stav: AS – zapracované změny schváleny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh „Zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí“ byl připraven v souvislosti s návrhem „Zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí“ (dále jen zákon o VVITZ) (č.j. 47420/2023-UVCR). Předkládaný návrh zákona byl připravován jako součást návrhu zákona o VVITZ a takto byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení. Na základě meziresortního připomínkového řízení byl vyčleněn do samostatného materiálu.

A3) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo pro místní rozvoj
  • Čj. OVA: 777/24
  • Čj. předkladatele: MMR-44439/2024-31
  • Aktualizováno: 23. 12. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem předkládané novely zákona o zadávání veřejných zakázek a souvisejících zákonů je zajištění účinného a zejména co nejrychlejšího přezkumu zadávání veřejných zakázek tak, aby byl současně uspokojen veřejný zájem na tom, aby veřejné zakázky mohly být zadávány bez nepřiměřených průtahů.

A4) Návrh poslanců Lukáše Vlčka, Ivana Adamce, Róberta Telekyho a Michala Kučery na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 883)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: 88300/24
  • Aktualizováno: 23. 12. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je zajistit nezbytnou kapacitu pro výrobu elektrické energie v období útlumu uhlí. Návrh zákona vytváří právní rámec pro podporu výstavby nových plynových zdrojů energie.

A5) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  • Čj. OVA: 1115/24
  • Čj. předkladatele: MSMT-10355/2024-2
  • Aktualizováno: 27. 12. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh přináší změny potřebné pro další rozvoj v oblasti vzdělávání. Celkem zahrnuje jedenáct témat: zavedení kritéria minimální velikosti školy, zřizuje-li obec dvě či více škol; inovace v oblasti konkurzních řízení na ředitele školy či školského zařízení; zjednodušení struktury koncepčních dokumentů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy; inovace v oblasti maturitní zkoušky na základě poznatků z praxe a z pokusných ověřování; zavedení tzv. duální větve v rámci praktického vyučování, umožňující větší zapojení zaměstnavatelů do systému odborného vzdělávání; zrušení povinnosti převodu slovního hodnocení na známky při přestupu žáka na jinou
    školu; umožnění zastoupení žáků ve věku od 15 let ve školských radách; ukotvení kombinované výuky s distančními prvky; ukotvení pozice tzv. metodika výuky; určení konkrétní návaznosti zdravotnických oborů u středního a vyššího odborného vzdělávání s cílem umožnit zkrácení vzdělávání, jestliže student pokračuje ve vyšším odb. vzdělávání v příbuzném oboru; modernizace institutu školské právnické osoby umožňující, aby veřejní zřizovatelé společně zřídili jednu školskou právnickou osobu s organizačními jednotkami.

A6) Návrh poslanců Marka Výborného, Michala Kučery, Karla Smetany, Petra Bendla a Tomáše Dubského na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 876)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: 87900/24
  • Aktualizováno: 27. 12. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je rozšířit působnost NKÚ a zákon o NKÚ zařadit mezi zákony, k jejichž přijetí je třeba schválení oběma komorami parlamentu.

A7) Návrh poslance Jana Bartoška na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 157/1994 Sb., o státních vyznamenáních České republiky (sněmovní tisk č. 877)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: 87700/24
  • Aktualizováno: 28. 12. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je rozšířit oblasti, ve kterých lze udělovat státní  vyznamenání, konkrétně pak Medaili Za zásluhy, a zároveň zrušit u Medaile Za zásluhy její dělení na stupně.

B) Třetí čtení

B1) Novela zákona o advokacii

  • Sněmovní tisk: 623/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaná novelizace zákona o advokacii směřuje do několika základních oblastí, a to na:
    a) ochranu důvěrnosti komunikace mezi advokátem a klientem a informací s tím souvisejících a zpřesnění stávající právní úpravy povinné mlčenlivosti advokáta,
    b) změnu týkající se výkonu profesní samosprávy advokátů - zejm. způsobu jednání a rozhodování sněmu Komory, umožnění distanční účasti advokátů na sněmu, možnost přijímání usnesení sněmu mimo zasedání písemně nebo s využitím technických prostředků za podmínek stanovených jednacím řádem, změnu způsobu volby do volených orgánů Komory,
    c) umožnění výkonu právní praxe advokátního koncipienta na kratší pracovní dobu,
    d) zpřesnění právní úpravy a rozšíření ochrany advokátů a jejich klientů před tzv. vinklařením (tj. nabízením, zprostředkováním a poskytováním právních služeb osobami, které k tomu nejsou ze zákona oprávněny, nebo tuto činnost provádějí nedovoleným způsobem),
    e) zajištění práva advokáta či advokátního koncipienta (uživatele služby) činit digitální úkon vůči orgánu veřejné moci (Komoře) digitálně v souladu s § 4 odst. 1 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a
    f) zajištění přístupu advokáta k některým nezbytným údajům klientů z vybraných informačních systémů veřejné správy v souvislosti s prohlášením advokáta o pravosti elektronického podpisu v souladu s platnou právní úpravou vztahující se k ochraně soukromí a osobních údajů.

B2) Vládní návrh zákona o regulaci lobbování

  • Sněmovní tisk: 649/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy vychází z v minulosti vládou schváleného věcného záměru zákona o lobbingu. Lobbování neboli prosazování zájmů představuje zcela legitimní součást demokratických procesů ve vyspělých zemích. Lobbování bývá v těchto zemích nazíráno pozitivněji a vnímáno jako přirozená alegitimní aktivita. Klíčovým aspektem činnosti lobbisty je komunikace s veřejným činitelem za účelem ovlivnění přijímaných rozhodnutí.
    1 Lobbování je důležité především z hlediska informační výměny, jelikož přináší těm, kteří rozhodují, data a vhled do problematiky, ale také umožňuje zájmovým skupinám a lobbistům přístup k tvorbě a implementaci politik.
     
    2 Nejedná se pouze o vztah lobbista – lobbovaný, ale vždy existuje jako třetí strana veřejnost (veřejný zájem), na kterou mohou mít výsledky lobbistických aktivit značné dopady, a proto by o nich měla být informována.

B3) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování

  • Sněmovní tisk: 650/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu je právní zakotvení povinnosti promítnout do důvodové zprávy právního předpisu (a dalších taxativně vymezených legislativních dokumentů obsahujících odůvodnění iniciace či změny navrhované právní úpravy) informace podle zákona o regulaci lobbování.

B4) Novela zákona o Kanceláři prezidenta republiky

  • Sněmovní tisk: 653/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona by měl stanovit, že Kanceláři prezidenta republiky stanoví pro případ přechodného období mezi zvolením a inaugurací jasně vymezenou působnost, resp. povinnosti vůči nově zvolenému prezidentu republiky. K situaci, ke které došlo naposledy při volbě prezidenta republiky v roce 2023, by tak do budoucna již nemělo docházet.

B5) Novela zákona o Veřejném ochránci práv - EU

  • Sněmovní tisk: 688/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná úprava národní lidskoprávní instituce a ochránce práv dětí na půdorysu současné Kanceláře veřejného ochránce práv vychází z výše uvedených požadavků na národní lidskoprávní instituci. V této otázce bylo v ČR v minulosti několik analýz, které všechny ukázaly, že veřejný ochránce práv je uvedeným typům institucí nejbližší a uvedené principy naplňuje nejlépe. V obou případech má jít o nezávislou instituci, což bude v českém právním prostředí zajištěno jejím oddělením od moci výkonné a jejího vlivu a její odpovědností Poslanecké sněmovně, která má rovněž volit její nositele.

B6) Novela zákona o některých druzích podpory kultury

  • Sněmovní tisk: 690/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava statusu umělce vychází ze skutečnosti, že v České republice jsou fyzické osoby, které vykonávají umělecké činnosti v rámci různých právních vztahů (pracovněprávních, na základě licenčních smluv, smluv o provedení uměleckého výkonu apod.). Požadavek na zavedení právní úpravy je formulován dlouhodobě ze strany odborné veřejnosti s tím, že se nová právní úprava má primárně týkat umělců tzv. „na volné noze“, tedy těch, kteří nemají pro jejich uměleckou činnost sjednán pracovněprávní vztah. V konkrétní rovině je požadavek zaveden v Národním plánu obnovy a v Plánu legislativních prací vlády. Téma je řešeno i napříč evropskými státy. Základním principem návrhu je skutečnost, že stát by měl nějakým způsobem
    vyjádřit zájem o umělce, kteří svojí činností nedosahují dostatečných finančních příjmů. Návrh tedy zachází s pojmem umělec, a to ve vazbě na různé definice zavedené např. autorským zákonem či dvoustrannými mezinárodními smlouvami o zamezení dvojího zdanění, které pojem umělec poměrně precizně definují. Přitom za umělce bude návrh považovat i autora či překladatele ve smyslu autorského zákona a rovněž navazující profese (např. zvukař). Návrh je pojat jako minimalistický v tom smyslu, že se věcně týká pouze zákona č. 203/2006 Sb., který je v gesci Ministerstva kultury. Dílčím způsobem rovněž novelizuje zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Návrh nikterak nezasahuje do daňového systému ani do systému sociálního zabezpečení. Návrh nezasahuje ani do principů poskytování dotací a příspěvků ze státního rozpočtu. Vyžádá si pouze úpravu koncepce příspěvku na tvůrčí nebo studijní účely jako nástroje pro podporu registrovaných umělců.

B7) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu

  • Sněmovní tisk: 695/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem navrhované nové právní úpravy je zajištění hladkého přechodu stávajícího systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí v civilní sféře na koncepčně zcela nový model.
    Základními principy promítnutými v těchto změnách jsou zejména:
    - snižování administrativní zátěže jak pro soukromý sektor, tak pro státní správu,
    - elektronizace procesů v dané oblasti,
    - odstraňování duplicit a nejasností a celkové zpřehlednění a racionalizace systému,
    - odstranění mezer v systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí.

B8) Novela zákona o akciové společnosti České dráhy - EU

  • Sněmovní tisk: 705/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona reaguje na popsanou výtku Evropské komise týkající se stávající právní úpravy jednání orgánu akciové společnosti České dráhy, konkrétně jejího řídícího výboru, která je obsažena v § 12 odst. 4 transformačního zákona a která se stala předmětem pochybností stran její slučitelnosti s právem Evropské unie. Navrhuje se tuto kritizovanou právní úpravu vypustit, čímž dojde k rozptýlení pochybností stran naplnění závazků plynoucích České republice z jejího členství v Evropské unie.

B9) Novela občanského zákoníku

  • Sněmovní tisk: 721/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předložený návrh si klade za cíl zlepšit prevenci domácího násilí a úroveň ochrany obětí tohoto násilí. Činí tak trojím způsobem:
    a) zakotvením definice domácího násilí (v širokém pojetí) v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „občanský zákoník“ nebo „o.z.“),
    b) zlepšením postavení obětí domácího násilí v občanskoprávním a přestupkovém řízení, c) dílčími změnami v nastavení institutu vykázání v zákoně o Policii ČR.

B10) Novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory - EU

  • Sněmovní tisk: 724/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním důvodem návrhu na přijetí nové právní úpravy je implementace Nařízení do českého právního řádu tak, aby mohla být zajištěna jeho řádná aplikace. Návrh vychází z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v Evropské unii. Členské státy mají v oblasti zahraničních subvencí spíše limitovanou poradní roli a mají především povinnost poskytovat součinnost Komisi. Účelem nové právní úpravy je reflektovat požadavky kladené na členský stát v oblasti zahraničních subvencí, jako je výkon státní správy v oblasti zahraničních subvencí, některé povinnosti fyzických a právnických osob a rozsah působnosti a pravomoci Úřadu vzhledem k činnostem, které podle Nařízení vykonává členský stát.

B11) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu – EU - RJ

  • Sněmovní tisk: 731/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.

C) Nařízení vlády

C1) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 1114/24
  • Čj. předkladatele: MPO-82968/2024/21000/01000
  • Aktualizováno: 23. 12. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhované nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, ve znění pozdějších předpisů, je prováděcím předpisem zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády provádí transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/14/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se emisí hluku zařízení, která jsou určena k použití ve venkovním prostoru, do okolního prostředí.

Autor: Česká asociace věřitelů, Petra Andresová
Foto:  Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | psp.cz