Exkluzivně: Legislativní přehled za druhý a třetí listopadový týden 2024

Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za druhý listopadový týden 2024. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.

A) Zákony

A1) Návrh zákona o uhlíkovém vyrovnání

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Čj. OVA: 902/24
  • Čj. předkladatele: MF-26155/2024/32-2
  • Aktualizováno: 4. 11. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předložený návrh zákona stanoví, které kompetence definované nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/956 ze dne 10. května 2023, kterým se zavádí mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích (dále jen „nařízení CBAM“) pro příslušný orgán budou vykonávat orgány celní správy, tj. celní úřady a Generální ředitelství cel (dále jen „GŘC“), a které ministerstvo. Návrh zákona v tomto ohledu pouze blíže specifikuje odpovědný orgán veřejné moci v oblasti rozdělení kompetencí v rámci povolovacího řízení, prohlášení CBAM, certifikátů CBAM, a dále v oblasti přestupků a dalšího výkonu státní správy.

A13) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 635/24
  • Čj. předkladatele: MV-98089-9/OBP-2022
  • Aktualizováno: 5. 11. 2024
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem novely je zmodernizovat zákon, který od doby svého přijetí prošel jen minimem výraznějších změn, a zjednodušit tak jeho aplikaci v praxi.

A3) Vládní návrh zákona o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků)

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 686/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-11013/2024/LEG
  • Aktualizováno: 4. 11. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem nové právní úpravy je vyčlenit ze zákona o veřejném zdravotním pojištění ustanovení o výši a podmínkách úhrad zdravotnických prostředků a stomatologických výrobků do samostatného zákona tak, aby jeho prostřednictvím bylo možné efektivně a včas reflektovat potřeby společnosti a další vývoj v této dynamicky se rozvíjejí skupině zdravotnických technologií.

A4) Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 699/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-11014/2024/LEG
  • Aktualizováno: 1. 11. 2024
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem předkladatele je nastavit takový rámec právní regulace, který potenciálně zlepší efektivitu systému veřejného zdravotního pojištění, a tím přispěje i ke zlepšení dostupnosti hrazených zdravotních služeb. Kromě dílčích změn lze mezi hlavní dotčené oblasti zařadit následující:
    1. Oblast posilování motivace pojištěnců k prevenci
    2. Oblast fondového hospodaření
    zdravotních pojišťoven
    3. Oblast poskytování hrazené přeshraniční péče
    4. Oblast léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely a zdravotnických prostředků
    5. Oblast zajišťování dostupnosti stomatologické péče
    6. Datová základna pro nastavení úhradových mechanismů.

A5) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: 54689-2024-UVCR
  • Aktualizováno: 6. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu vychází z Programového prohlášení vlády a jeho cílem je rozšířit dosavadní omezený rozsah kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu.

A6) Návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: 54688-2024-UVCR
  • Aktualizováno: 6. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh novely Ústavy má za cíl rozšířit omezený rozsah ústavních kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu; zavést dobrovolný klouzavý mandát poslance, upravit podmínky k podání ústavní žaloby Senátu, upravit způsob jmenování členů Bankovní rady České národní banky prezidentem republiky.

A7) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou vybraných agend v působnosti Digitální a informační agentury

  • Návrh zákona
  • Digitální a informační agentura
  • Čj. OVA: 677/24
  • Čj. předkladatele: DIA.6967-1/OPL-2024
  • Aktualizováno: 4. 11. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou vybraných agend v působnosti Digitální a informační agentury upravuje vybrané problematiky, které se týkají služeb eGovernmentu. Společným jmenovatelem je, že se optimalizují a prohlubují procesy v oblasti elektronizace. Návrh zákona zároveň novelizuje zákon o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky za účelem zajištění bezpečného fungování informačních systémů státní správy.

A8) Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí a související návrh změnového zákona

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Čj. OVA: 624/24
  • Čj. předkladatele: MF-7774/2024/4701-2
  • Aktualizováno: 4. 11. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaný návrh obsahuje pouze dvě změny věcného charakteru. První změna se týká zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Finanční správě České republiky“). Navrhuje se zrušení pravomoci finančních úřadů k výkonu finanční kontroly podle ustanovení § 10 odst. 2 písm. a) zákona o Finanční správě České republiky a zřízení útvaru interního auditu u Generálního finančního ředitelství. Druhá změna se týká zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Celní správě České republiky“). Navrhuje se zřídit útvar interního auditu u Generálního ředitelství cel a upravit ustanovení § 3 odst. 2 zákona o Celní správě České republiky, které stanoví pravomoc ministra financí jmenovat a odvolávat vedoucího útvaru interního auditu. Podle návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí vedoucího útvaru interního auditu u všech organizačních složek státu jmenuje vedoucí příslušné organizační složky státu. Neexistuje právní důvod pro speciální úpravu jmenování a odvolání vedoucího útvaru interního auditu u celní správy České republiky.

A9) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo životního prostředí
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MZP/2024/280/896
  • Aktualizováno: 7. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nová právní úprava reagující na dosavadní zkušenosti z praxe v oblasti povodňové prevence a v oblasti eutrofizace povrchových vod.

A10) Zákon, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Čj. OVA: 743/24
  • Čj. předkladatele: 303/2023-LO-SP
  • Aktualizováno: 13. 11. 2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhuje se: 
    a) redefinovat podmínky pro ukládání peněžitého trestu a modifikovat možnosti ukládání některých dalších druhů alternativních trestů, 
    b) reagovat na nežádoucí situaci kumulace trestů, 
    c) přistoupit ke snížení trestní represe a 
    d) posílit oportunní prvky v rámci přípravného řízení a restorativní prvky v rámci trestního řízení.

A11) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Čj. OVA: 748/24
  • Čj. předkladatele: MF-19488/2024/3501-4
  • Aktualizováno: 13. 11. 2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „návrh zákona“) obsahuje transpozici změn, které byly přijaty ve směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/790 ze dne 28. února 2024, kterou se mění směrnice 2014/65/EU o trzích finančních nástrojů (dále též „směrnice“). Směrnice v mnohém souvisí s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/791 ze dne 28. února 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 600/2014, pokud jde o zvýšení transparentnosti údajů, odstranění překážek vzniku služby konsolidovaných obchodních informací, optimalizaci obchodních povinností a zákaz přijímání plateb za tok pokynů (dále jen „nařízení“). Navrhovaná právní úprava reaguje na přijetí změn ve směrnici a souvisí s nařízením. Nařízení obsahuje úpravu transparentnosti obchodních údajů, kdy snížilo povinnost uveřejňovat informace, které byly shledány jako nevyužívané, jako např. předobchodní informace u dluhopisů nebo derivátů, a navýšilo transparentnost údajů zvláště jejich konsolidací u poskytovatelů konsolidovaných obchodních informací. Rovněž navýšilo povinnost uveřejňovat informace zvláště
    u systematických internalizátorů v případě kapitálových nástrojů.

A12) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění
pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo dopravy
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MD-50956/2024-510
  • Aktualizováno: 8. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh reaguje na technologický vývoj a odpovídající regulační vývoj na úrovni
    mezinárodního práva a práva Evropské unie v oblasti navrhování, výroby a schvalování technické způsobilosti automatizovaných vozidel a zavádí specifická pravidla pro provoz automatizovaných vozidel

A13) Návrh zákona o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí a o změně zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 760/24
  • Čj. předkladatele: MO-40179/2024/31500/01000
  • Aktualizováno: 4. 11. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Účelem návrhu zákona je vytváření informační základny pro hospodárné, efektivní a účelné nakládání se stavbou a správu a rozvoj vystavěného prostředí. Nakládáním se stavbou se přitom rozumí příprava, provádění, údržba, užívání, provádění změn i odstraňování stavby. V tomto smyslu je nutné stanovit jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí. Tímto způsobem pak bude zaručen řízený přístup k aktuálním informacím o stavbách a o vystavěném prostředí, které bude možné efektivně v reálném čase využívat. Navrhované řešení bude mít vliv jak na efektivitu při výstavbě, účinné užívání a údržbu budov a infrastruktury, tak na racionální rozvoj vystavěného prostředí.

A14) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo obrany
  • Čj. OVA: 803/24
  • Čj. předkladatele: MO-506430/2024-8694
  • Aktualizováno: 11. 11. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem navrhované změny zákona je zpřesnění ustanovení vztahujících se ke schvalování a uznávání způsobilosti vojenské letecké techniky a pověření nebo osvědčení právnické nebo fyzické osoby.

A15) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a o změně dalších zákonů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 698/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-11013/2024/LEG
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: AS – zapracované změny schváleny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Novelizace zákona o specifických zdravotních službách reaguje na aktuální potřebu sjednocení a implementaci odborných a aplikačních poznatků z praxe v částech zákona upravujících asistovanou reprodukci, léčbu krví a jejími složkami, genetické vyšetření, posudkovou péči a lékařské posudky, posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání, k tělesné výchově a sportu, pracovnělékařské služby, posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání, povolení k uznávání nemocí z povolání, lékařské ozáření, klinické audity, ochranné léčení, vymezení protialkoholní a protitoxikomatické záchytné služby a přestupky. Novela zákona o ochraně veřejného zdraví reflektuje požadavky vyplývající mimo jiné z antibyrokratického balíčku.
    Přínosy novely zákona o ochraně veřejného zdraví spočívají zejména v odstranění nadbytečné administrativní zátěže dopadající na zaměstnavatele, osoby pořádající zotavovací akce, či rozšíření očkovacích kapacit díky rozšíření okruhu lékařů specializovaných oborů, kteří mohou provádět o očkování o skupiny lékařů, kteří mají v péči významné počet pacientů, kteří jsou indikování k očkování, zejména proti respiračním nákazám.

A16) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu,
ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 813/24
  • Čj. předkladatele: 39149-2024-UVCR
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona by měl ztělesnit záměr vlády České republiky podpořit hospodářskou soutěž v České republice s cílem zvýšit efektivitu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže při odhalování a trestání protisoutěžních jednání a její obecné ochraně.

A17) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 813/24
  • Čj. předkladatele: 84500/24
  • Aktualizováno: 7. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Sněmovní tisk: zde
  • Popis: Cílem návrhu je rozšířit působnost institutu společenství obcí.

A18) Návrh poslanců Pavla Žáčka, Jana Bartoška, Heleny Langšádlové a Martina Exnera na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 181/2007 Sb., o Ústavu pro studium totalitních režimů a o Archivu bezpečnostních složek a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 846)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: 84600/24
  • Aktualizováno: 7. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je zpřesnit působnost rady a ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů a zrušení ustanovení předpokládajícího začlenění archivu bezpečnostních složek do národního archivu k 1.1.2030, aby bylo možno dokončit digitalizovat archiválie v archivu bezpečnostních složek.

A19) Návrh poslanců Tomáše Dubského, Milady Voborské, Martiny Ochodnické, Jiřího Havránka a Jiřího Carbola na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a další zákony v souvislosti s podporou spolupráce obcí
(sněmovní tisk č. 845)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: 84500/24
  • Aktualizováno: 7. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu je rozšířit působnost institutu společenství obcí.

A20) Návrh poslanců Martiny Ochodnické, Josefa Fleka, Ivety Štefanové, Věry Adámkové, Toma Philippa, Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Olgy Richterové, Matěje Ondřeje Havla, Jana Berkiho, Zdeňka Kettnera, Jany Berkovcové, Marie Jílkové, Renáty Zajíčkové a Kláry Kocmanové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek ve znění pozdějších předpisů a další související zákony (sněmovní tisk č. 816)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 908/24
  • Čj. předkladatele: 81600/24
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je omezení dostupnosti energetických nápojů osobám mladších 15 let věku.

A21) Návrh poslance Andreje Babiše na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 819)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 906/24
  • Čj. předkladatele: 81900/24
  • Aktualizováno: 14. 11. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je zmrazit platy představitelů státní moci s výjimkou soudců. Návrhem zákona má být do 31. prosince 2029 platová základna představitelů stanovena pevnou částkou ve výši 94 775 Kč.

A22) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 929/24
  • Čj. předkladatele: MPO-25605/24/31800/01000
  • Aktualizováno: 11. 11. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem tohoto zákona je zejména posílit vymahatelnost povinností, které vyplývají z příslušných nařízení EU týkajících se reklamy na kojeneckou výživu.

A23) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 798/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-17534/2024
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Novela zákona č. 96/2004Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních reaguje na změny, které přináší směrnice EU 2024/505 do problematiky uznávání dokladů o vzdělání, které byly získány před vstupem Rumunska do ES, resp. EU a které nesplňují požadavky na vzdělání stanovené v článku 31 a příloze V, části 5.2.2 směrnice 2005/36/ES pro profesi všeobecné sestry, a to prostřednictvím procesu uznávání tzv. specifických nabytých práv.

A24) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MF-32287/2024/2703-6
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem regulatorních pravidel směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1619 ze dne 31. května 2024, kterou se mění směrnice 2013/36/EU, pokud jde o pravomoci dohledu, sankce, pobočky ze třetích zemí a environmentální, sociální a správní rizika a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1623 ze dne 31. května 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 575/2013, pokud jde o požadavky týkající se úvěrového rizika, rizika úvěrové úpravy v ocenění, operačního rizika, tržního rizika a minimální výstupní prahy a tedy i předkládaných úprav zákonů je dále posílit odolnost regulovaných subjektů vůči případným ekonomickým otřesům a přispět k upevnění finančního systému.

A25) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Čj. OVA: 683/24
  • Čj. předkladatele: MSP-90/2023_LO-SP
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je umožnit, aby prostřednictvím trestních sankcí bylo možné odčerpat i majetek, který je součástí společného jmění manželů. Současný stav, kdy v souladu s ustálenou judikaturou nelze vyslovit propadnutí věci, která náleží do společného jmění manželů, byl jako nedostatek identifikován i ve zprávě o druhém kole procesu národního hodnocení rizik praní peněz a financování terorismu (National risk assessment of money laundering and terrorist financing), již vláda schválila svým usnesením č. 616 ze dne 12. července 2021. Návrh dále cílí na zajištění naplňování závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii a
    z mezinárodního práva a na odstranění dílčích nedostatků trestních předpisů, které vyplynuly z praxe.

A26) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo obrany
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MO-885897/2024-8694
  • Aktualizováno: 16. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Účelem předkládaného návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony (dále jen „návrh zákona“) je především úprava podmínek pro povolání do služebního poměru vojáka z povolání, zjednodušení tohoto procesu pro uchazeče, odstranění řady přežitých byrokratických postupů a posílení nástrojů, které napomohou k udržení personálu ozbrojených sil. Cílí tak na zvýšení počtu uchazečů o povolání do služebního poměru vojáka z povolání, snížení počtu vojáků, kteří odcházejí ze služebního poměru z vlastního rozhodnutí a posílení prestiže postavení vojáků ve společnosti jejich důvěryhodností a tím přispět k zabezpečení obranyschopnosti státu.
    Návrh zákona se tak soustřeďuje na kritická místa v procesu náboru a průběhu služby vojáků z povolání, odstraňuje administrativní zátěž jak u vojáků z povolání, tak i u vojáků v záloze a jejich zaměstnavatelů, upravuje podmínky poskytování benefitů mimo plat vojáků, ale také upřesňuje některé povinnosti, které jsou spojené s výkonem služebních povinností.

B) Třetí čtení

B1) Novela zákona o Kanceláři prezidenta republiky

  • Sněmovní tisk: 653/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona by měl stanovit, že Kanceláři prezidenta republiky stanoví pro případ přechodného období mezi zvolením a inaugurací jasně vymezenou působnost, resp. povinnosti vůči nově zvolenému prezidentu republiky. K situaci, ke které došlo naposledy při volbě prezidenta republiky v roce 2023, by tak do budoucna již nemělo docházet.

B2) Novela energentického zákona - EU

  • Sněmovní tisk: 656/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava energetického zákona upravuje primárně ukládání energie v elektrizační soustavě, agregaci a flexibilitu, a odpovědnost za odchylku spojenou s výkonem těchto činností.

B3) Novela zákona o vysokých školách

  • Sněmovní tisk: 660/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Rovné zacházení s rozdílnými skupinami osob je jedním z primárních požadavků demokratického právního státu, které vycházejí z ustanovení Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“) a Ústavy České republiky (dále jen „Ústava“) a z mezinárodních závazků České republiky. Pokud není v oblasti vysokého školství dostatečně upravena otázka rovnosti, je nezbytné takovou úpravu provést tak, aby byly vysoké školy motivovány k podpoře znevýhodněných skupin. Je nezbytné zakotvit přesnější úpravu týkající se osob, které mají nárok na podpůrná opatření ze strany vysokých škol a rozsahu povinností v oblasti podpůrných opatření realizovaných ze strany vysokých škol, které povedou k vyrovnání příležitostí pro tuto skupinu studentů. Tím dojde k lepší vynutitelnosti a zvýšení právní jistoty uchazečů a studentů ysokých škol, na straně vysokých škol se tak zvýší priorita podpory uchazečů o studium a studentů se zdravotním postižením tak, aby jejich studijní podmínky byly srovnatelné s podmínkami ostatních studentů a uchazečů o studium. Úprava také reaguje na ztíženou situaci osob po změně pohlaví při prokazování získaného vzdělání prostřednictvím dokladů o vzdělání získaných před změnou pohlaví. Vysokým školám explicitně stanovuje povinnost vydávat na žádost dotčené osoby nový diplom obsahující aktuální údaje o této osobě, čímž dojde k minimalizaci nežádoucích efektů či diskriminaci při prokazování se původními doklady o vzdělání. Dotčená osoba bude osvobozena od placení poplatku za úkony spojené s vydáním nového vysokoškolského diplomu nebo dodatku k diplomu.

B4) Vládní návrh zákona o integračním sociálním podniku - EU

  • Sněmovní tisk: 661/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhuje se svěřit státní správu v oblasti sociálního podnikání MPSV v návaznosti na čl. 79 Ústavy, zmocňující zákonodárce ke stanovení působnosti ministerstev, a na § 9 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, který jmenuje MPSV ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro oblast zaměstnanosti a sociální politiky.

B5) Vládní návrh, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o integračním sociálním podniku - EU

  • Sněmovní tisk: 662/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nová právní úprava je zaměřena na podporu integračních sociálních podniků. Tato podpora nemá za účel zlepšit ekonomickou situaci těchto podnikajících subjektů, aniž by vytvářely očekávaný přínos pro společnost. Níže rozvedené formy podpory naopak mají fakticky umocňovat ekonomický úspěch sociálního podniku, případně jej dále stimulovat, např. podpora ve formě preference při zadávání veřejných zakázek má pomoci integračnímu sociálnímu podniku při uplatňování smysluplných produktů, ať již ve formě dodávky zboží nebo služeb. Pokud by integrační sociální podnik tento smysluplný produkt neměl, nemůže dále ekonomicky růst, protože podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů
    (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, pro zadávání veřejných zakázek, je zadavatel zavázán k účelnému pořizování poptávaných komodit. V neposlední řadě pak nebude integrační sociální podnik moci dosahovat zisku, když nebude dodávat poptávanou komoditu. Pokud by se zákon vydal opačnou cestou, tj. souborem přímé podpory nenavázané na dosahování viditelného ekonomického úspěchu, zařadil by tím integrační sociální podniky do množiny kvazi neziskových organizací, které by mohly fungovat, aniž by existoval jakýkoliv tlak na jejich podnikatelské aktivity.

B6) Novela zákona o Veřejném ochránci práv - EU

  • Sněmovní tisk: 688/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná úprava národní lidskoprávní instituce a ochránce práv dětí na půdorysu současné Kanceláře veřejného ochránce práv vychází z výše uvedených požadavků na národní lidskoprávní instituci. V této otázce bylo v ČR v minulosti několik analýz, které všechny ukázaly, že veřejný ochránce práv je uvedeným typům institucí nejbližší a uvedené principy naplňuje nejlépe. V obou případech má jít o nezávislou instituci, což bude v českém právním prostředí zajištěno jejím oddělením od moci výkonné a jejího vlivu a její odpovědností Poslanecké sněmovně, která má rovněž volit její nositele.

B7) Novela zákona o některých druzích podpory kultury

  • Sněmovní tisk: 690/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava statusu umělce vychází ze skutečnosti, že v České republice jsou fyzické osoby, které vykonávají umělecké činnosti v rámci různých právních vztahů (pracovněprávních, na základě licenčních smluv, smluv o provedení uměleckého výkonu apod.). Požadavek na zavedení právní úpravy je formulován dlouhodobě ze strany odborné veřejnosti s tím, že se nová právní úprava má primárně týkat umělců tzv. „na volné noze“, tedy těch, kteří nemají pro jejich uměleckou činnost sjednán pracovněprávní vztah. V konkrétní rovině je požadavek zaveden v Národním plánu obnovy a v Plánu legislativních prací vlády. Téma je řešeno i napříč evropskými státy. Základním principem návrhu je skutečnost, že stát by měl nějakým způsobem
    vyjádřit zájem o umělce, kteří svojí činností nedosahují dostatečných finančních příjmů. Návrh tedy zachází s pojmem umělec, a to ve vazbě na různé definice zavedené např. autorským zákonem či dvoustrannými mezinárodními smlouvami o zamezení dvojího zdanění, které pojem umělec poměrně precizně definují. Přitom za umělce bude návrh považovat i autora či překladatele ve smyslu autorského zákona a rovněž navazující profese (např. zvukař). Návrh je pojat jako minimalistický v tom smyslu, že se věcně týká pouze zákona č. 203/2006 Sb., který je v gesci Ministerstva kultury. Dílčím způsobem rovněž novelizuje zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Návrh nikterak nezasahuje do daňového systému ani do systému sociálního zabezpečení. Návrh nezasahuje ani do principů poskytování dotací a příspěvků ze státního rozpočtu. Vyžádá si pouze úpravu koncepce příspěvku na tvůrčí nebo studijní účely jako nástroje pro podporu registrovaných umělců.

B8) Vládní návrh zákona o digitalizaci finančního trhu - EU

  • Sněmovní tisk: 692/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava reaguje na přijetí evropských nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 ze dne 14. prosince 2022 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 909/2014 a (EU) 2016/1011 (tzv. nařízení DORA) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937, v platném znění (tzv. nařízení MiCA). Byť jsou obě nařízení přímo účinná, některá ustanovení obsažená v předkládaném zákoně jsou nezbytná vzhledem ke sladění s českým právním řádem. To se týká například zvláštního režimu rezervy aktiv. V návaznosti na obě nařízení je dále potřebné stanovit orgán dohledu, který bude dohlížet na dodržování stanovených povinností. Tímto orgánem je Česká národní banka, která bude projednávat i porušení povinností plynoucích z obou nařízeních.

B9) Novela zákona o majetku České republiky

  • Sněmovní tisk: 693/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh si klade za cíl, aby územní samosprávné celky měly možnost se dozvědět, že se v jejich území chystá stát zcizit pro něj nepotřebnou hmotnou nemovitou věc a mohly tak o ni projevit zájem. V případě, že půjde o některou z taxativně uvedených hmotných nemovitých věcí (vymezených v ZMS), pak projeví-li o její převod územní samosprávný celek zájem, bude mít nárok na její úplatný nebo bezúplatný převod. Zákon jasně vymezí, které hmotné nemovité věci budou územním samosprávným celkům převáděny úplatně a které bezúplatně. Návrh přitom vychází ze současné praxe, kdy hmotné nemovité věci, které byly dosud převáděny na územní samosprávné celky bezúplatně s odkazem na veřejný zájem, jsou vybrány pro nárokové bezúplatné převody zakotvené přímo v zákoně (např. silniční pozemky pod místními komunikacemi nebo pod silnicemi II. a III. třídy; pozemky využitelné pro zřízení nebo rozšíření veřejného pohřebiště; pozemky zastavěné veřejně prospěšnou stavbou ve vlastnictví územního samosprávného celku nebo pro takovou stavbu určené dle územně plánovací dokumentace). Stejně tak je přistoupeno i k vymezení hmotných nemovitých věcí převáděných územním samosprávným celkům za úplatu, a to za cenu obvyklou podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku). U hmotných nemovitých věcí, které nebudou návrhem zařazeny do nárokového bezúplatného, nebo úplatného převodu zůstává zachován stávající režim. Pokud tedy budou v konkrétním případě shledány důvody pro bezúplatný převod na územní samosprávný celek ve veřejném zájmu nebo bude odůvodněný přímý prodej takového majetku, pak takto půjde i nadále postupovat (dle § 22 ZMS). Nicméně u zákonem taxativně vymezeného majetku bude onen proces oproti stávající úpravě zjednodušen a projeví-li územní samosprávné celky o dotčený majetek zájem, budou mít na jeho převod nárok za přesně stanovených podmínek.

B10) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisů EU v oblasti digitálního finančního trhu - EU

  • Sněmovní tisk: 694/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava primárně transponuje změnovou směrnici, čímž i reaguje na přijetí nařízení DORA. Některá ustanovení jsou pak navrhována v návaznosti na nařízení MiCA. Také se adaptuje nařízení o evropských zelených dluhopisech.

B11) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu

  • Sněmovní tisk: 695/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem navrhované nové právní úpravy je zajištění hladkého přechodu stávajícího systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí v civilní sféře na koncepčně zcela nový model.
    Základními principy promítnutými v těchto změnách jsou zejména:
    - snižování administrativní zátěže jak pro soukromý sektor, tak pro státní správu,
    - elektronizace procesů v dané oblasti,
    - odstraňování duplicit a nejasností a celkové zpřehlednění a racionalizace systému,
    - odstranění mezer v systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí.

B12) Novela zákona o podmínkách obchodovaní s povolenkami na emise skleníkových plynů - EU

  • Sněmovní tisk: 697/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona si klade za cíl v první řadě implementovat ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii, rozhodnutí (EU) 2015/1814 o vytvoření a uplatňování rezervy tržní stability pro systém Unie 23 pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a rovněž směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise v celém hospodářství a o řádné zavedení celosvětového tržního opatření. Uvedené směrnice revidují dosavadní úpravu EU ETS, zejména tím, že:
    a) systém zahrnuje nově sektory, které dosud nebyly na této úrovni upraveny
    b) mění nastavení požadavků na využití výnosů z dražeb emisních povolenek
    c) konsoliduje celkové množství povolenek v sektoru letecké dopravy a v rámci rozšíření
    působnosti na lety mimo EU zajišťuje integraci systému EU ETS s postupy pro program CORSIA.

B13) Vládní návrh zákona o Národní rozvojové bance - EU

  • Sněmovní tisk: 699/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona zejména:
    ▪ uvádí obecné cíle NRB,
    ▪ upravuje některá pravidla pro výkon činnosti NRB odchylující se od pravidel dle zákona o bankách,
    ▪ stanovuje povinnost NRB dodržovat přímo použitelné evropské předpisy vztahující se na instituce, tzn. úvěrové instituce s licencí podle CRD,
    ▪ omezuje činnost NRB v oblasti přijímání vkladů a poskytování investičních služeb,
    ▪ upravuje státní záruku za dluhy odpovídající peněžním prostředkům získaným na finančních trzích se splatností nad 1 rok, u nichž NRB získala předchozí souhlas Ministerstva financí,
    ▪ ukládá povinnost ČNB vykonávat dohled nad činností NRB ve stanoveném rozsahu,
    ▪ umožňuje stanovit úročení návratné finanční výpomoci poskytnuté NRB,
    ▪ stanoví povinnost NRB vést vybrané peněžní prostředky poskytované ze státního rozpočtu na účtech NRB podřízených státní pokladně,
    ▪ zakotvuje informační povinnost NRB vůči Poslanecké sněmovně

B14) Vládní návrh, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance - EU

  • Sněmovní tisk: 700/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: V rámci revize směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení směrnic 2006/48/ES a 2006/49/ES (dále též jako „CRD“), jejíž znění bylo dojednáno v závěru roku 2023 a bude formálně schváleno Evropským parlamentem a Radou v prvé polovině roku 2024 (návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2013/36/EU, pokud jde o pravomoci dohledu, sankce, pobočky ze třetích zemí a environmentální, sociální a správní rizika4, dále též jako „směrnice CRDVI“), dochází k vyjmutí NRB z regulatorního rámce EU pro úvěrové instituce uvedením NRB v seznamu vyňatých subjektů obsaženým v čl. 2 odst. 5 CRD. Vyjmutí NRB z regulatorního rámce EU pro úvěrové instituce předpokládá existenci národní legislativy, která upraví pravidla pro činnost NRB a pro dohled nad ní. Předmětnou národní legislativou bude i nadále zákon o bankách, nově ve spojení se zákonem o Národní rozvojové bance a předkládaným návrhem zákona upravujícím příslušná specifika. Cílem návrhu zákona je v návaznosti na návrh zákona o Národní rozvojové bance zakotvit v zákoně o bankách odkaz na zvláštní zákon o Národní rozvojové bance upravující některé aspekty činnosti NRB, dále úpravou v zákoně č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, umožnit převod akcií České exportní banky, a.s. (dále jen „ČEB“) do vlastnictví státem vlastněné NRB, změnou zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, upravit zakládání účtů podřízených státní pokladně vedených u ČNB, změnou zákona č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, zpřesnit transpozici čl. 2 odst. 1 bodu 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/59/EU tak, že ustanovení předmětného zákona se na NRB nepoužijí, a změnou zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, upravit název NRB z „Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s.“ na „Národní rozvojová banka, a.s.“.

B15) Novela atomového zákona - EU

  • Sněmovní tisk: 702/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy lze shrnout následovně:
    a) Příprava na nové jaderné technologie, formou zjednodušení povolovacích procesů, vhodnějšího odstupňování požadavků na jaderná zařízení, připuštění obecných výjimek ze zákona a zobecnění,
    b) Adaptace na poznatky z praxe, zejména v oblasti využívání ionizujícího záření např. úpravou některých požadavků na testování zdrojů ionizujícího záření, režimu ochrany pacientů v případě radiologických událostí,
    c) Implementace mezinárodních doporučení např. v oblasti výzkumných jaderných zařízení, řízení zastarávání jaderných zařízení, zajišťování zabezpečení, zejména v návaznosti na výsledky mezinárodních hodnotících misí (s ohledem na kybernetickou bezpečnost a tzv. kulturu zabezpečení, projektových požadavků na zajištění nešíření jaderných zbraní, přeprav radioaktivních a štěpných látek),
    d) Přesnější zachycení požadavků Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí, č. 124/2004 Sb. m. s. (dále jen „Aarhuská úmluva“) na transparentnost a zapojení veřejnosti do procesů v jaderné oblasti,
    e) Zohlednění některých nových požadavků jiných právních předpisů České republiky (např.digitalizace), f) Náprava nedostatků právní úpravy (odhalených praktickou aplikací).

B16) Novela zákona o sociálních službách - EU

  • Sněmovní tisk: 704/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Za cílový stav předkladatelé považují vytvoření takových podmínek, aby uživatelům sociálních a zdravotních služeb byly tyto služby dostupné v takové vzájemné kombinaci a koordinaci, která odpovídá jejich skutečným potřebám, a to u všech druhů péče a ve všech formách poskytování. Důraz je kladen i na potřebnou kvalitu a ekonomickou efektivitu. Návrh zákona představuje legislativní část řešení dané problematiky, která bude doplněna dalšími exekutivními opatřeními.
    S ohledem na výše uvedené nedostatky dosavadních právních úprav a hlavní principy předloženého návrhu zákona je nutné reagovat na požadavky dosavadní praxe. Prostřednictvím navrhovaných změn uvedených zákonů dojde ke zlepšení postavení klientů/pacientů s potřebou podpory v oblasti sociální i zdravotní péče a ke zlepšení podmínek pro koordinované poskytování sociálních a zdravotních služeb, a to zejména modifikací některých povinností poskytovatelů sociálních a zdravotních služeb, které povedou k navýšení nejen jejich kompetencí při zajišťování komplexní podpory klientům/pacientům, ale i povinností a současně k nastavení mechanismů kontroly způsobu a úrovně poskytování jejich služeb

B17) Novela zákona o akciové společnosti České dráhy - EU

  • Sněmovní tisk: 705/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona reaguje na popsanou výtku Evropské komise týkající se stávající právní úpravy jednání orgánu akciové společnosti České dráhy, konkrétně jejího řídícího výboru, která je obsažena v § 12 odst. 4 transformačního zákona a která se stala předmětem pochybností stran její slučitelnosti s právem Evropské unie. Navrhuje se tuto kritizovanou právní úpravu vypustit, čímž dojde k rozptýlení pochybností stran naplnění závazků plynoucích České republice z jejího členství
    v Evropské unie.

B18) Novela veterinárního zákona - EU

  • Sněmovní tisk: 710/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Jedním z hlavních pilířů návrhu novely veterinárního zákona je celková revize právní úpravy vedlejších živočišných produktů, resp. veterinární asanace, jejímž cílem je:
    ▪ zjednodušení dosavadní právní úpravy,
    ▪ vyjasnění obsahu dosavadní právní úpravy a odstranění výkladových problémů,
    ▪ promítnutí námětů adresátů právní úpravy i dozorového orgánu do textu zákona tak, aby právní úprava odpovídala požadavkům aplikační praxe.

B19) Novela zákona o ochraně ovzduší - EU

  • Sněmovní tisk: 715/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Obecně je cílem novely aktualizace platné právní úpravy tak, aby co nejlépe dokázala reagovat na potřeby v oblasti ochrany ovzduší, a tvořila tak smysluplnou a použitelnou legislativu v této oblasti. Dále je cílem revize platné legislativy v návaznosti na identifikované možnosti vylepšení v Národním programu snižování emisí České republiky (viz část A odůvodnění). Realizací opatření uložených v tomto programu by mělo být dosaženo snížení úrovně znečištění a úrovně znečišťování ovzduší a také zvýšení funkčnosti, efektivnosti a flexibility státní správy v oblasti ochrany ovzduší. Měly by tak být rovněž napraveny nedostatky současné právní úpravy, které byly zjištěny při její aplikaci v praxi správních orgánů.

B20) Novela zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině

  • Sněmovní tisk: 716/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: V souvislosti s úpravami parametrů rodičovského příspěvku (čerpání do 3 let věku) se navrhuje posílit dostupnost kapacit předškolních zařízení pro rodiče dětí od dosažení 3 let věku, kdy se pro dobu mezi třetími narozeninami a počátkem školního roku stanovuje obcím povinnost zajistit rodičům na žádost podmínky pro výchovnou péči o dítě, které nebylo přijato 1 Původní návrh zavedení péče o dítě v domácnosti pečující osoby nebyl přijat.29 do spádové mateřské školy v termínu zápisu podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „školský
    zákon“), včetně kompenzace. Navrhuje se také terminologická změna zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), aby se předešlo situacím, kdy benefit vlastním zaměstnancům v podobě příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy je zdaněn, zatímco související náklad je u zaměstnavatele daňově neuznatelný.

B21) Novela občanského zákoníku

  • Sněmovní tisk: 721/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předložený návrh si klade za cíl zlepšit prevenci domácího násilí a úroveň ochrany obětí tohoto násilí. Činí tak trojím způsobem:
    a) zakotvením definice domácího násilí (v širokém pojetí) v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „občanský zákoník“ nebo „o.z.“),
    b) zlepšením postavení obětí domácího násilí v občanskoprávním a přestupkovém řízení, c) dílčími změnami v nastavení institutu vykázání v zákoně o Policii ČR.

B22) Novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory - EU

  • Sněmovní tisk: 724/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním důvodem návrhu na přijetí nové právní úpravy je implementace Nařízení do českého právního řádu tak, aby mohla být zajištěna jeho řádná aplikace. Návrh vychází z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v Evropské unii. Členské státy mají v oblasti zahraničních subvencí spíše limitovanou poradní roli a mají především povinnost poskytovat součinnost Komisi. Účelem nové právní úpravy je reflektovat požadavky kladené na členský stát v oblasti zahraničních subvencí, jako je výkon státní správy v oblasti zahraničních subvencí, některé povinnosti fyzických a právnických osob a rozsah působnosti a pravomoci Úřadu vzhledem k činnostem, které podle Nařízení vykonává členský stát.

B23) Novela zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem – Ukrajina - EU

  • Sněmovní tisk: 727/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Je nezbytné přijmout úpravu navázanou na prodloužení rámce pro dočasnou ochranu Radou Evropské unie, aby Česká republika nejen plnila povinnosti, které jí ukládá právo Evropské unie, ale bylo současně zajištěno, že osoby s dosud udělenou dočasnou ochranou budou mít tento pobytový status prodloužen, a tedy budou mít garantována i práva s ním spojená.

B24) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu – EU - RJ

  • Sněmovní tisk: 731/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.

B25) Novela zákona o spotřebních daních - EU

  • Sněmovní tisk: 736/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nezbytnost provedení věcně technických změn v zákoně o spotřebních daních vyplývá z poznatků aplikační praxe správce daně i dotčených subjektů, jakož i judikatury správního a ústavního soudnictví v daňových věcech. Dochází zde však rovněž aktualizacím, které vyplývají z důvodu přijetí některých evropských prováděcích právních předpisů. Cílem navrhovaných opatření vyplývajících z námětů dotčených subjektů a správce daně je zvýšení právní jistoty na trhu s vybranými výrobky, zefektivnění procesu výběru a správy spotřebních daní a snížení
    administrativní zátěže v případech, kdy předmětná změna stávající úpravy nebude spojena s rizikem vzniku potenciálních daňových úniků.

B26) Novela zákona o zaměstnanosti - EU

  • Sněmovní tisk: 736/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: V návaznosti na navrhované změny v oblasti postihu nelegální práce a zjednodušení řešení přestupků se navrhuje také související změna zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů (dále též „ZIP“ nebo „zákon o inspekci práce“). Taktéž se navrhuje legislativně technická změna zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která se činí v návaznosti na změnu zákona o zaměstnanosti učiněnou zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.

B27) Novela zákona o advokacii

  • Sněmovní tisk: 623/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaná novelizace zákona o advokacii směřuje do několika základních oblastí, a to na:
    a) ochranu důvěrnosti komunikace mezi advokátem a klientem a informací s tím souvisejících a zpřesnění stávající právní úpravy povinné mlčenlivosti advokáta,
    b) změnu týkající se výkonu profesní samosprávy advokátů - zejm. způsobu jednání a rozhodování sněmu Komory, umožnění distanční účasti advokátů na sněmu, možnost přijímání usnesení sněmu mimo zasedání písemně nebo s využitím technických prostředků za podmínek stanovených jednacím řádem, změnu způsobu volby do volených orgánů Komory,
    c) umožnění výkonu právní praxe advokátního koncipienta na kratší pracovní dobu,
    d) zpřesnění právní úpravy a rozšíření ochrany advokátů a jejich klientů před tzv. vinklařením (tj. nabízením, zprostředkováním a poskytováním právních služeb osobami, které k tomu nejsou ze zákona oprávněny, nebo tuto činnost provádějí nedovoleným způsobem),
    e) zajištění práva advokáta či advokátního koncipienta (uživatele služby) činit digitální úkon vůči orgánu veřejné moci (Komoře) digitálně v souladu s § 4 odst. 1 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a
    f) zajištění přístupu advokáta k některým nezbytným údajům klientů z vybraných informačních systémů veřejné správy v souvislosti s prohlášením advokáta o pravosti elektronického podpisu v souladu s platnou právní úpravou vztahující se k ochraně soukromí a osobních údajů.

B29) Vládní návrh zákona o regulaci lobbování

  • Sněmovní tisk: 649/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy vychází z v minulosti vládou schváleného věcného záměru zákona o lobbingu. Lobbování neboli prosazování zájmů představuje zcela legitimní součást demokratických procesů ve vyspělých zemích. Lobbování bývá v těchto zemích nazíráno pozitivněji a vnímáno jako přirozená a legitimní aktivita. Klíčovým aspektem činnosti lobbisty je komunikace s veřejným činitelem za účelem ovlivnění přijímaných rozhodnutí.
    1 Lobbování je důležité především z hlediska informační výměny, jelikož přináší těm, kteří rozhodují, data a vhled do problematiky, ale také umožňuje zájmovým skupinám a lobbistům přístup k tvorbě a implementaci politik.
     
    2 Nejedná se pouze o vztah lobbista – lobbovaný, ale vždy existuje jako třetí strana veřejnost (veřejný zájem), na kterou mohou mít výsledky lobbistických aktivit značné dopady, a proto by o nich měla být informována.

B30) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování

  • Sněmovní tisk: 650/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 119. schůze (od 19. 11. 2024)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu je právní zakotvení povinnosti promítnout do důvodové zprávy právního předpisu (a dalších taxativně vymezených legislativních dokumentů obsahujících odůvodnění iniciace či změny navrhované právní úpravy) informace podle zákona o regulaci lobbování.

C) Nařízení vlády

C1) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 64/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření zvýšení obranyschopnosti v chovu prasat vakcinací, ve znění nařízení vlády č. 45/2024 Sb., a nařízení vlády č. 70/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření dobré životní podmínky zvířat, ve znění nařízení vlády č. 45/2024 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MZE-64606(2024-11153
  • Aktualizováno: 5. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem předkládaného nařízení vlády je zejména zpřesnění a zjednodušení podmínek pro poskytování dotací, které reaguje na zjištění z průběhu administrace podpor podle nařízení vlády č. 64/2023 Sb. a č. 70/2023 Sb. a snižuje byrokratickou zátěž jak pro žadatele o dotace, tak pro administraci opatření platební agenturou.

C2) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 248/2007 Sb., o oceněních v oblasti zdravotnictví, udělovaných Ministerstvem zdravotnictví, ve znění nařízení vlády č. 465/2021 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 822/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-23173/2024-2/LEG
  • Aktualizováno: 5. 11. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu je nově oceňovat z řad nelékařských zdravotnických povolání nejenom příslušníky sesterského povolání, ale i ostatní nelékařské zdravotnické pracovníky za jejich mimořádné zásluhy v oblasti rozvoje zdravotní péče a jejich povolání (oboru), a to až 3 osoby. Cílem je podpořit povědomí vážnosti a důstojnosti postavení nelékařských zdravotnických pracovníků, jakož i zvýšení přitažlivosti těchto povolání v širším kontextu.

C3) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 72/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření lesnicko-environmentální platby, ve znění nařízení vlády č. 44/2024 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MZE-69148/2024-11153
  • Aktualizováno: 6. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem návrhu je zejména zpřesnění a zjednodušení podmínky pro poskytování dotací a snížení byrokratické zátěže jak pro žadatele, tak pro administraci opatření Státním zemědělským intervenčním fondem, a to u podopatření zachování habitatových stromů, a dále zavedení nového podopatření ponechání stromů k zetlení.

C4) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 136/2015 Sb., o rovnocennosti některých zkoušek a odborných kvalifikací zvláštní části úřednické zkoušky, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 1/2019 Sb., o oborech státní služby, ve znění nařízení vlády č. 62/2022 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo vnitra
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MV-109840-5/OSS-2024
  • Aktualizováno: 7. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh nařízení vlády reaguje na novelu zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, jež vstoupí v účinnost dnem 1. ledna 2025. Dále návrh reaguje na změny názvů či náplní některých správních činností v souvislosti s poslední novelou vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, a v tomto směru je v souladu také s návrhem nově připravované vyhlášky o zvláštní odborné způsobilosti, zkoušce vstupního vzdělávání a náležitostech osvědčení o vzdělávání úředníků územních samosprávných celků, jež vyhlášku č. 512/2002 Sb. nahradí. V návaznosti na požadavky Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva
    zemědělství a Úřadu vlády České republiky dochází k optimálnímu nastavení oborů služby v jejich působnosti.

C5) Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých podle pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady)

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Čj. OVA: 887/24
  • Čj. předkladatele: MPSV-2024/189317-521/3
  • Aktualizováno: 13. 11. 2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Zvýšit průměrný výdělek před vznikem škody rozhodný pro výpočet náhrady za ztrátu na výdělku a náhrady nákladů na výživu pozůstalých (zvýšený podle předchozích právních předpisů), do kterého je poskytována předmětná náhrada podle zákoníku práce tak, aby se zvýšení projevilo ve fakticky poskytované částce. Zvýšení uvedeného průměrného výdělku zohlední i změny, které nastaly ve vývoji mzdové úrovně a životních nákladů tak, že i u zaměstnanců, kteří z důvodu pracovního úrazu nebo nemoci z povolání pobírají náhradu za ztrátu na výdělku, nebo pozůstalých, kteří pobírají náhradu nákladů na výživu pozůstalých, dojde ke zvýšení fakticky pobírané částky.

C6) Návrh nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků při výkonu vojenské základní nebo náhradní služby a výkonu vojenských cvičení, o úpravě náhrady za ztrátu na platu po skončení neschopnosti výkonu služby nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků z povolání a o úpravě náhrady
nákladů na výživu pozůstalých (nařízení o úpravě náhrady poskytované vojákům a pozůstalým)

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo obrany
  • Čj. OVA: 915/24
  • Čj. předkladatele: MO-897075/2024-8694
  • Aktualizováno: 13. 11. 2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní
    neschopnosti nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků při výkonu vojenské základní nebo náhradní služby a výkonu vojenských cvičení, o úpravě náhrady za ztrátu na platu po skončení neschopnosti výkonu služby nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých (nařízení o úpravě náhrady poskytované vojákům a pozůstalým.

C7) Návrh nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na služebním příjmu po skončení neschopnosti ke službě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo vnitra
  • Čj. OVA: 856/24
  • Čj. předkladatele: MV-151441-2/OBP-2024
  • Aktualizováno: 13. 11. 2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Na základě zmocnění zakotveného v § 103 odst. 9 a § 111 odst. 3 zákona č.361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, je předkládán návrh na valorizaci průměrného služebního příjmu pro účely výpočtu náhrady za ztrátu na služebním příjmu po skončení neschopnosti ke službě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání a úpravě náhrady nákladů a výživu pozůstalých.

C8) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MPO-82968/2024/21000/01000
  • Aktualizováno: 7. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhované nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, ve znění pozdějších předpisů, je prováděcím předpisem zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády provádí transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/14/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se emisí hluku zařízení, která jsou určena k použití ve venkovním prostoru, do okolního prostředí.

C9) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 63/2024 Sb., o některých podrobnostech poskytování ubytování a souvisejících služeb osobám s udělenou dočasnou ochranou

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo vnitra
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MV-133058-3/OBP-2024
  • Aktualizováno: 5. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhuje se snížení požadovaného rozsahu celkových ubytovacích kapacit zajišťovaných podle přílohy nařízení vlády kraji z 50 tisíc na 20 tisíc.

C10) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 407/2011 Sb., k provedení zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů

  • Návrh nařízení vlády
  • Generální inspekce bezpečnostních soborů
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: GI-3670/ČJ-2024-840113-A
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 6 – přijato ÚV ke zpracování
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu nařízení vlády je doplnění nařízení vlády č. 407/2011 Sb., k provedení zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů, o úpravu vzoru průkazu zaměstnanců inspekce a provedení legislativně technických úprav v popisu služebního průkazu inspekce.

C11) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení č. 35/2017 Sb., kterým se stanoví sazba jednorázového poplatku za ukládání radioaktivních odpadů a výše příspěvků z jaderného účtu obcím a pravidla jejich poskytování

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 926/24
  • Čj. předkladatele: MPO-90510/24/81100/01000
  • Aktualizováno: 8. 11. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Novela atomového zákona (sněmovní tisk č. 702) zavádí nové mechanismy stanovení poplatku na jaderný účet (vedle jednorázového i pravidelný). S ohledem na stav přípravy novely v legislativním procesu a předpokládané znění, MPO předkládá návrh nařízení vlády (více viz odůvodnění a předkládací zpráva).

C12) Návrh nařízení vlády o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MPSV-2024/210016-522/3
  • Aktualizováno: 8. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh nařízení vlády o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovní prostředí, kterým se bude realizovat zmocnění k vydání nařízení vlády obsažené v § 117 zákoníku práce převezme dosavadní právní úpravu § 6 a 7 nařízení vlády č. 567/2006 Sb., bez provedení věcných změn v této právní úpravě. Oproti znění v nařízení vlády č. 567/2006 Sb., se navrhují pouze legislativně-technické úpravy spočívající v aktualizaci již zastaralých odkazů a ve změně terminologie v souvislosti s přijetím zákona č. 230/2024 Sb.

C13) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 80/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění agroenvironmentálně-klimatických opatření, ve znění pozdějších předpisů, a některá další nařízení vlády

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MZE-71708/2024-11153
  • Aktualizováno: 8. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem předkládaného materiálu pro agroenvironmentálně-klimatická opatření je doplnění nového podopatření integrovaná produkce raných brambor a stanovení podrobných podmínek pro toto opatření. Zavedením tohoto titulu dojde k rozšíření šetrného způsobu hospodaření o další plochy orné půdy. Cílem předkládaného návrhu je kromě zavedení nového dotačního titulu také zpřesnění a zjednodušení podmínek, které se promítá ve snížení byrokratické zátěže jak pro žadatele o dotace, tak pro administraci. Snižování byrokratické zátěže spočívá např. v odstranění podmínky výsevu do 24 měsíců ode dne vydání míchacího protokolu, nebo snížení některých sankcí.

C14) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 271/2017 SB., o oceněních udělovaných Ministerstvem vnitra, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MV-149469/LG-2024
  • Aktualizováno: 11. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná změna právní úpravy má za cíl vytvořit a zakotvit nové ocenění nazvané Úřednický čin roku.

C15) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby a doby odpočinů členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MPSV-2024/241936-523
  • Aktualizováno: 12. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku, ve znění pozdějších předpisů. Cílem připravovaného návrhu nařízení vlády je umožnit efektivnější aplikaci právní úpravy pracovní doby a doby odpočinku dotčených zaměstnanců, která by lépe umožňovala včasnější a rychlejší požární zásah nebo provedení záchranných prací při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech, které nelze předem předvídat.

C16) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 36/2019 Sb., o podrobnostech služebního hodnocení státních zaměstnanců a vazbě osobního příplatku státního zaměstnance na výsledek služebního hodnocení a o změně nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, ve znění nařízení vlády č. 231/2024 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MV-107396-3/OSS-2024
  • Aktualizováno: 13. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh nařízení vlády reaguje na návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, (sněmovní tisk 673), a to na navrhovanou redukci hodnocených oblastí. Nově se stanoví pouze 3 hodnoticí kritéria, jejichž plnění je v rámci služebního hodnocení posuzováno. Státní zaměstnanci budou hodnoceni v hodnoticích kritériích kvalita výkonu státní služby, množství plněných služebních úkolů a služební tempo a motivace. Představení budou hodnoceni v hodnoticích kritériích kvalita výkonu státní služby, množství plněných služebních úkolů a služební tempo a organizování, řízení, kontrolování a hodnocení výkonu státní služby podřízených státních zaměstnanců a hodnocení výkonu práce podřízených zaměstnanců. Návrh nařízení vlády také nově nastavuje podíly hodnoticích kritérií na výsledku služebního hodnocení. Odpovídajícím způsobem se tak změní i vzorec výpočtu výsledku služebního hodnocení.

C17) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MZDR-28110/2024
  • Aktualizováno: 13. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh novely nařízení vlády je předkládán v souvislosti se záchytem nových syntetických drog v České republice a v okolních evropských zemích.

C18) Návrh nařízení vlády, kterým se mění některá nařízení vlády v oblasti prohlašování některých kulturních památek za národní kulturní památky

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo kultury
  • Čj. OVA: 945/24
  • Čj. předkladatele: MK-S 12121/2024
  • Aktualizováno: 14. 11. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Upravuje se vymezení některých národních kulturních památek, a to novelizací 5 stávajících nařízení vlády; žádná nová národní kulturní památka se neprohlašuje.

C19) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení č. 35/2017 Sb., kterým se stanoví sazba jednorázového poplatku za ukládání radioaktivních odpadů a výše příspěvků z jaderného účtu obcím a pravidla jejich poskytování

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 831/24
  • Čj. předkladatele: MPO-74952/24/81100/01000
  • Aktualizováno: 14. 11. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Důvodem předložení návrhu nařízení vlády je valorizace příspěvků poskytovaných obcím z jaderného účtu, které byly stanoveny v roce 2017 a od té doby nedošlo k jejich navýšení. Nárok na příspěvek dotčeným obcím je uveden v atomovém zákoně (zákon č. 263/2016 Sb.) v ustanovení § 117 odst. 4.

C20) Důvodem předložení návrhu nařízení vlády je valorizace příspěvků poskytovaných obcím z jaderného účtu, které byly stanoveny v roce 2017 a od té doby nedošlo k jejich navýšení. Nárok na příspěvek dotčeným obcím je uveden v atomovém zákoně (zákon č. 263/2016 Sb.) v ustanovení § 117 odst. 4.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MZE-67682/2024-11153
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem předkládaného materiálu je reagovat na zkušenosti z předchozích let administrace nařízení vlády č. 81/2023 Sb. a umožnit poskytování podpory zemědělského hospodaření v opatření ekologické zemědělství tak, aby Česká republika splnila podmínky stanovené obecně závaznými a přímo použitelnými předpisy Evropské unie a mohla tyto dotace poskytovat.

C21) Návrh nařízení vlády o stanovení vymezených území s dopadem na stavby pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů s celkovým instalovaným výkonem do 50 kW

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo obrany
  • Čj. OVA: 849/24
  • Čj. předkladatele: MO-638444/2024-8694
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem nařízení vlády je stanovit území vymezená Ministerstvem obrany, ve kterých stavby pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů s celkovým instalovaným výkonem do 50 kW nejsou drobnými stavbami dle stavebního zákona.

C22) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 73/2023 Sb., o stanovení pravidel podmíněnosti plateb zemědělcům, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MZE-69861/2024-11153
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem návrhu nařízení vlády je zavedení podmínek, u nichž Česká republika využila možnosti odložené účinnosti od roku 2025, a to podmínek sociální podmíněnosti a podmínek standardu dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (DZES 2) pro ochranu půd bohatých na uhlík.

C23) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 83/2023 Sb., o stanovení podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 307/2014 Sb., o stanovení podrobností evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MZE-64363/2024-11153
  • Aktualizováno: 15. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem předkládané novely nařízení vlády č. 83/2023 Sb. je zejména provést vhodnou úpravu dílčích podmínek a začlenit v rámci režimů pro klima a životní prostředí nové platby.

Autor: Česká asociace věřitelů, Petra Andresová
Foto:  Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | psp.cz