Exkluzivně: Legislativní přehled za první červencový týden 2025
11. července 2025
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za první červencový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
A1) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 26. 6. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/825 ze dne 28. února 2024, čl. 16 směrnice (EU) 2024/1799 ze dne 13. června 2024 a adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/3228 ze dne 19. prosince 2024.
A2) Návrh zákona o ekodesignu výrobků a o výkonu státní správy v této oblasti, a o změně souvisejících zákonů
- Návrh zákona
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 26. 6. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Předkládaný návrh zákona byl zpracován v návaznosti na povinnost zajistit adaptaci národního práva na nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků.
A3) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Digitální a informační agentura
- Aktualizováno: 30. 6. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
Odkaz: zde - Popis: Účelem návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, je adaptace právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1183 ze dne 11. dubna 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 910/2014, pokud jde o zřízení evropského rámce pro digitální identitu (dále jen „nařízení eIDAS 2“), které upravuje zejm. evropskou peněženku digitální identity v rámci systému elektronické identifikace.
A4) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (autorizační zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Aktualizováno: 30. 6. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: K přípravě návrhu novely autorizačního zákona bylo přistoupeno v souvislosti s identifikací některých problematických oblastí spojených s aplikací tohoto zákona v praxi. Jedná se zejména o nedostatečnou právní úpravu oborů a specializací autorizovaných osob.
A5) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo spravedlnosti
- Aktualizováno: 1. 7. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
Odkaz: zde - Popis: Primárním cílem navrhované právním úpravy je transpozice směrnice 2024/1265, která novelizuje směrnici 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států, adaptace některých ustanovení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 o účinné koordinaci hospodářských politik a mnohostranném rozpočtovém dohledu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1466/97, v neposlední řadě pak odstranění některých nedostatků současné právní úpravy.
A6) Návrh zákona o registrech ve vzdělávání a o změně dalších zákonů
- Návrh zákona
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Aktualizováno: 2. 7. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Popis: Návrh je podáván v kontextu elektronizace státní správy a jejího směřování ke sdílení dat s cílem poskytovat rychlejší, dostupnější a spolehlivější služby. Navrhovaný zákon umožní řízený rozvoj elektronizace školství. Představuje koncepční řešení předávání, shromažďování, zpracování a poskytování údajů týkajících se vzdělání a vzdělávání osob, a to prostřednictvím připravovaných kmenových registrů ve vzdělávání (registr žáků a registr pedagogických a akademických pracovníků).
A7) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 3. 7. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Předkládaný návrh zákona je z velké části implementačním předpisem, jímž se adaptuje český právní řád na přijetí nové evropské legislativy, zejména na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573 ze dne 7. února 2024 o fluorovaných skleníkových plynech, o změně směrnice (EU) 2019/1937 a o zrušení nařízení (EU) č. 517/2014, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/590 ze dne 7. února 2024 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o zrušení nařízení (ES) č. 1005/2009.
A8) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo spravedlnosti
- Aktualizováno: 4. 7. 2025
- Stav: B - signováno
Odkaz: zde - Popis: Popis: Návrh zákona zajišťuje adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1543 ze dne 12. července 2023 o evropském vydávacím příkazu a evropském uchovávacím příkazu pro elektronické důkazy v trestním řízení a pro výkon trestu odnětí svobody po skončení trestního řízení a implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2843 ze dne 13. prosince 2023, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/99/EU a 2014/41/EU, směrnice Rady 2003/8/ES a rámcová rozhodnutí Rady 2002/584/SVV, 2003/577/SVV, 2005/214/SVV, 2006/783/SVV, 2008/909/SVV, 2008/947/SVV, 2009/829/SVV a 2009/948/SVV, pokud jde o digitalizaci justiční spolupráce.
A9) Návrh poslanců Tomia Okamury a Radka Kotena na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 979)
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Aktualizováno: 27. 6. 2025
- Stav: B - signováno
Odkaz: zde - Popis: Cílem návrhu zákona je posílení možnosti vyhoštění cizince, který není občanem členského státu Evropské unie a není rodičem nezletilého dítěte, které je občanem České republiky, pokud spáchá úmyslný trestný čin.
B) Třetí čtení
B1) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, zařazen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhované změny zákonů je upřesnit právní úpravu úhrady výdajů na hospodaření s majetkem zdravotních pojišťoven a s tím související problematiku.
B2) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.
B3) Novela zákona o podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavními cíli navrhované právní úpravy je především snížení administrativní zátěže podnikatelů, vytvoření nástroje pro správu místního poplatku z pobytu a jeho lepší výběr a zefektivnění získávání statistických informací bez duplicitního vykazování, plánování a rozvoj cestovního ruchu jak na území celé České republiky, tak i v jednotlivých lokalitách (geograficky vymezených místech, která se vyznačují výskytem určitého fenoménu, ať již přírodního nebo kulturního charakteru, zvyšujícím jejich turistickou atraktivitu).
B4) Vládní novela zákona o digitální ekonomice - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: V oblasti poskytování služeb informační společnosti návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů zejména:
a) zavádí vymezení služby informační společnosti platné napříč českým právním řádem,
b) transponuje do českého právního řádu ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu), která zavádí obecný právní rámec pro volný pohyb služeb informační společnosti napříč vnitřním trhem EU, a
c) navazuje na přímo použitelné předpisy, které v návaznosti na směrnici o elektronickém obchodu upravují poskytování některých služeb informační společnosti.
B5) Novela zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: První část obsahuje novelizaci zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. V zájmu omezení dostupnosti je navrhován zákaz prodeje a podávání energetických nápojů nezletilým, zákaz prodeje ve výdejních automatech a prodeje prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, není-li takový prodej vyloučen osobám mladším 15 let. Zákaz se dále týká prodeje ve zdravotnických zařízeních, ve školách a školských zařízeních, v zařízeních sociálně-právní ochrany dětí, na akci určené pro osoby mladší 15 let.
Druhá část obsahuje novelizaci zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. Podstatou této úpravy je to, aby byla zajištěna regulace složení, vzhledu, jakosti a označování energetických nápojů vztahující se, stejně jako např. u nikotinových sáčků, na všechny články obchodního řetězce. Dále je založeno zmocnění pro Ministerstvo zdravotnictví k vydání prováděcí vyhlášky, kterou budou požadavky na toto složení, označování a balení zajištěny. Možnost regulace označování a složení energetických nápojů se jeví
důležitá také proto, aby energetické nápoje nebyly lákadlem pro osoby mladší 15 let s ohledem na jejich přitažlivý vzhled a příchutě.
B6) Novela zákona o obcích
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Základním účelem předkládaného návrhu zákona je rozšířit působnost institutu společenství obcí, který je v současnosti upraven v ustanovení § 53a a násl. zákona o obcích. Společenství obcí by tak na základě tohoto zákona mělo představovat daleko atraktivnější entitu dobrovolné spolupráce obcí, přičemž potřeba posilování spolupráce územních samospráv v České republice vychází i z řady doporučení mezinárodních organizací (např. OECD) i poradních orgánů vlády (např. NERV).
B7) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou agend Digitální a informační agentury - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhovaného zákona je legislativně vyřešit problematické situace, na něž je poukazováno v předchozím bodu. Navrhované změny mají společné to, že se jimi prohlubuje elektronizace příslušných oblastí, a proto jsou realizovány v rámci jednoho legislativního počinu.
B8) Novela zákona o ochraně přírody a krajiny - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis:
V souvislosti s probíhající změnou klimatu, jejíž vlivy na životní prostředí se stupňují, jenutné zajistit dostatečnou ochranu dřevin rostoucích mimo les, s důrazem zejména na stromy rostoucí ve městech, kde je jejich význam pro člověka a udržitelnou obyvatelnost měst zcela nenahraditelný.
C) Nařízení vlády
C1) Návrh nařízení vlády o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 30. 6. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Nařízení vlády blíže stanoví postupy zaměstnavatelů při plnění jejich povinností v souvislosti s pracovními úrazy. Nově bude upraven zejména způsob evidence úrazů, ohlašování pracovních úrazů a zasílání záznamů o pracovních úrazech. Dále budou mimo jiné stanoveny náležitosti těchto úkonů a lhůty k jejich provedení.
C2) Nařízení vlády o stanovení lázeňského místa Hodonín a statutu lázeňského místa Hodonín
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 30. 6. 2025
- Stav: AS - zapracované změny schváleny
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh stanoví lázeňské místo Hodonín a statut tohoto lázeňského místa.
C3) Nařízení vlády o stanovení lázeňského místa Karviná a statutu lázeňského místa Karviná
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 30. 6. 2025
- Stav: AS - zapracované změny schváleny
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh stanoví lázeňské místo Karviná a statut tohoto lázeňského místa.
C4) Nařízení vlády o dalších kontaktních místech pro bydlení a o správních obvodech kontaktních míst pro bydlení
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 30. 6. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Nařízení vlády stanoví, které obecní úřady obcí s rozšířenou působností budou kontaktními místy pro bydlení vedle těch, o kterých to stanoví již § 10 odst. 2 písm. a) zákona o podpoře bydlení ve spojení s přílohou č. 5 k zákonu o podpoře bydlení. Dále nařízení vlády stanoví správní obvody kontaktních míst pro bydlení.
C5) Nařízení vlády o stanovení výše prostředků státního rozpočtu určených pro poskytnutí finančních kompenzací nepřímých nákladů pro odvětví, u kterých bylo zjištěno skutečné riziko úniku uhlíku v důsledku promítnutí nákladů spojených s emisemi skleníkových plynů do cen elektřiny, za rok 2024
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 1. 7. 2025
- Stav: AN - zapracované změny neschváleny
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh je založen na zmocnění zakotveném v § 11 odst. 1 zákona, podle něhož má být nařízením vlády stanovena výše prostředků státního rozpočtu určených pro poskytnutí finančních kompenzací nepřímých nákladů pro odvětví, u kterých bylo zjištěno značné riziko úniku uhlíku v důsledku promítnutí nákladů spojených s emisemi do cen elektřiny, za předchozí kalendářní rok. Zákon dále stanoví, že výše prostředků ze státního rozpočtu pro poskytnutí kompenzací nepřekročí částku odpovídající 25 % výnosů z dražeb povolenek za předchozí kalendářní rok. Tato podmínka je při navrhované celkové výši kompenzací splněna. Výnosy z dražeb emisních povolenek za
předchozí kalendářní rok byly ve výši 16 570 109 203,52 Kč, výše prostředků pro poskytnutí kompenzací tedy představuje 13,52 % z této částky. Návrh je se zákonným zmocněním zcela v souladu.
C6) Nařízení vlády o formulářovém podání poplatkového přiznání k poplatku za výrobu elektřiny ve výrobně elektřiny využívající energii větru
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 1. 7. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Stanovení náležitostí, formátu a vzoru formuláře poplatkového přiznání k poplatku za výrobu elektřiny ve výrobně využívající energii větru.
C7) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 221/2019 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o investičních pobídkách, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 1. 7. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Změna vyčíslení podmínky vyšší přidané hodnoty, nově vztaženo k požadované výši investiční pobídky, tak aby bylo možné tento přístup využít i pro posouzení přínosů pro stát podle § 4 odst. 4 zákona o investičních pobídkách. Zvýhodnění poskytování investičních pobídek v oblasti obranného průmyslu z důvodu zajištění vyšší bezpečnosti státu včetně podpory technologických center, která jsou pro rozvoj obranného průmyslu důležitá.
C8) Návrh nařízení vlády o technických požadavcích a dalších specifikacích pro některé zbraně, střelivo a střelnice a pro zabezpečení zbraní a střeliva
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 2. 7. 2025
- Stav: 9 - projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh je věnován zejména technickým požadavkům při výrobě a úpravách zbraní a střeliva, při jejich zabezpečení a při provozování střelnic.
C9) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 392/2015 Sb., o stanovení sazby poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 3. 7. 2025
- Stav: AS - zapracované změny schváleny
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhovaného zvýšení poplatku je pokrytí nákladů na činnost Energetického regulačního úřadu prostřednictvím tohoto poplatku.
C10) Návrh nařízení vlády o základních službách a kritériích významnosti
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 4. 7. 2025
- Stav: 3 - připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nařízení vlády o základních službách a kritériích významnosti je předkládán v souvislosti s návrhem zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury a o změně souvisejících zákonů k provedení § 10 odst. 2 zákona o kritické infrastruktuře.
C11) Nařízení vlády o stanovení některých podmínek provádění mimořádné finanční podpory pro zemědělská odvětví postižená nepříznivými klimatickými jevy a přírodními katastrofami v Česku v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 4. 7. 2025
- Stav: 3 - připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrhem nařízení vlády bude v souladu s novým předpisem EU poskytována v roce 2025 mimořádná podpora pro producenty postižené povodní v září 2024 ve vybraných zemědělských odvětvích.
C12) Nařízení vlády o stanovení území, na kterých nelze vymezovat akcelerační oblasti
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 5. 7. 2025
- Stav: 3 - připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Zákaz vymezování akceleračních oblastí v některých územích vyplývá ze směrnice RED III. Podle článku 15c odst. 1 směrnice RED III by měla být jako akcelerační oblasti vymezována taková území, v nichž se neočekává, že zavedení určitého druhu obnovitelného zdroje energie bude mít významný dopad na životní prostředí, přičemž toto ustanovení směrnice stanovuje také vodítka, jaké plochy upřednostnit, a jaká území mají být naopak zcela vyloučena. Jedná se především o limity vztahující se k ochraně životního prostředí (konkrétně biodiverzity). Část limitů vyplývajících ze směrnice RED III je uvedena přímo ve vládním návrhu zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie. Další limity stanoví toto nařízení. Jedná se o soubor limitů, které vyplývají z jiných právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí (mj. s ohledem na požadavky směrnice RED III), ale také o další veřejné zájmy zejména v oblasti obrany a bezpečnosti státu, státní památkové péče, lázeňství a dalších.