Exkluzivně: Legislativní přehled za první listopadový týden 2024

Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za první listopadový týden 2024. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.

A) Zákony

A1) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii a o změně některých zákonů (zákon o Vojenské policii), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo obrany
  • Čj. OVA: 625/24
  • Čj. předkladatele: MO-220028/2023-1321
  • Aktualizováno: 29.10.2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem předkládaného návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii a o změně některých zákonů (zákon o Vojenské policii), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, je zajistit Vojenské policii účelné a účinné podmínky pro plnění jí svěřených úkolů a tím zefektivnit její činnost.

A2) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo dopravy
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MD.38640/2024-510
  • Aktualizováno: 30. 10. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 ze dne 13. září 2023 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES. Návrhem zákona
    dochází též k doplnění a změně vybraných položek přílohy zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

A3) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo obrany
  • Čj. OVA: 803/24
  • Čj. předkladatele: MO-506430/2024-8694
  • Aktualizováno: 30. 10. 2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem navrhované změny zákona je zpřesnění ustanovení vztahujících se ke schvalování a uznávání způsobilosti vojenské letecké techniky a pověření nebo osvědčení právnické nebo fyzické osoby.

A4) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA: 683/24
  • Čj. předkladatele: MSP-90/2023_LO-SP
  • Aktualizováno: 30.10.2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je umožnit, aby prostřednictvím trestních sankcí bylo možné odčerpat i majetek, který je součástí společného jmění manželů. Současný stav, kdy v souladu s ustálenou judikaturou nelze vyslovit propadnutí věci, která náleží do společného jmění manželů, byl jako nedostatek identifikován i ve zprávě o druhém kole procesu národního hodnocení rizik praní peněz a financování terorismu (National risk assessment of money laundering
    and terrorist financing), již vláda schválila svým usnesením č. 616 ze dne 12. července 2021. Návrh dále cílí na zajištění naplňování závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii a z mezinárodního práva a na odstranění dílčích nedostatků trestních předpisů, které vyplynuly z praxe.

A5) Návrh zákona o jednorázovém odškodnění osob nucených Státní bezpečnostní k vystěhování z Československé socialistické republiky a o změně souvisejících zákonů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo vnitra
  • Čj. OVA: 892/24
  • Čj. předkladatele: 124425-3/LG-2024
  • Aktualizováno: 30.10.2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem navrhované úpravy je poskytnout ze státního rozpočtu odškodnění osobám, které byly v rámci akce Asanace a dalších akcí s obdobným účelem nuceny Státní bezpečností k opuštění země, a vykompenzovat jim tak alespoň do určité míry způsobenou újmu.

A6) Návrh zákona o jednorázovém odškodnění za ochranný dohled z politických důvodů a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Čj. OVA: 893/24
  • Čj. předkladatele: MSP-204/2024-LO-SP
  • Aktualizováno: 30. 10. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem zákona je umožnit přiznání jednorázové peněžité částky obětem minulého režimu, kterým byl uložen ochranný dohled z politických důvodů.

A7) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 452/2001 Sb., o ochraně označení původu a zeměpisných označení a o změně zákona o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Úřad průmyslového vlastnictví
  • Čj. OVA: 894/24
  • Čj. předkladatele: 2024/D24081526/10/ÚPV
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Aplikace práva Evropské unie týkající se ochrany označení původu a zeměpisných označení zemědělského i nezemědělského zboží

A8) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a o změně dalších zákonů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 698/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-7926/2024/LEG
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Novelizace zákona o specifických zdravotních službách reaguje na aktuální potřebu sjednocení a implementaci odborných a aplikačních poznatků z praxe v částech zákona upravujících asistovanou reprodukci, léčbu krví a jejími složkami, genetické vyšetření, posudkovou péči a lékařské posudky, posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání, k tělesné výchově a sportu, pracovnělékařské služby, posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání, povolení k uznávání nemocí z povolání, lékařské ozáření, klinické audity, ochranné léčení, vymezení protialkoholní a protitoxikomatické záchytné služby a přestupky. Novela zákona o ochraně veřejného zdraví reflektuje požadavky vyplývající mimo jiné z antibyrokratického balíčku. Přínosy novely zákona o ochraně veřejného zdraví spočívají zejména v odstranění nadbytečné administrativní zátěže dopadající na zaměstnavatele, osoby pořádající zotavovací akce, či rozšíření očkovacích kapacit díky rozšíření okruhu lékařů specializovaných oborů, kteří mohou provádět o očkování o skupiny lékařů, kteří mají v péči významné počet pacientů, kteří jsou indikování k očkování, zejména proti respiračním nákazám.

A9) Návrh zákona o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí a o změně zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 760/24
  • Čj. předkladatele: MO-40179/2024/31500/01000
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Účelem návrhu zákona je vytváření informační základny pro hospodárné, efektivní a účelné nakládání se stavbou a správu a rozvoj vystavěného prostředí. Nakládáním se stavbou se přitom rozumí příprava, provádění, údržba, užívání, provádění změn i odstraňování stavby. V tomto smyslu je nutné stanovit jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí. Tímto způsobem pak bude zaručen řízený přístup k aktuálním informacím o stavbách a o vystavěném prostředí, které bude možné efektivně v reálném čase využívat. Navrhované řešení bude mít vliv jak na efektivitu při výstavbě, účinné užívání a údržbu budov a infrastruktury, tak na racionální rozvoj vystavěného prostředí.

A10) Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí a související návrh změnového zákona

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Čj. OVA: 624/24
  • Čj. předkladatele: MF-7774/2024/4701-2
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaný návrh obsahuje pouze dvě změny věcného charakteru. První změna se týká zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Finanční správě České republiky“). Navrhuje se zrušení pravomoci finančních úřadů k výkonu finanční kontroly podle ustanovení § 10 odst. 2 písm. a) zákona o Finanční správě České republiky a zřízení útvaru interního auditu u Generálního finančního ředitelství. Druhá změna se týká zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Celní správě České republiky“). Navrhuje se zřídit útvar interního auditu u Generálního ředitelství cel a upravit ustanovení § 3 odst. 2 zákona o Celní správě České republiky, které stanoví pravomoc ministra financí jmenovat a odvolávat vedoucího útvaru interního auditu. Podle návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí vedoucího útvaru interního auditu u všech organizačních složek státu jmenuje vedoucí příslušné organizační složky státu. Neexistuje právní důvod pro speciální úpravu jmenování a odvolání vedoucího útvaru interního auditu u celní správy České republiky.

A11) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou vybraných agend v působnosti Digitální a informační agentury

  • Návrh zákona
  • Digitální a informační agentura
  • Čj. OVA: 677/24
  • Čj. předkladatele: DIA.6967-1/OPL-2024
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou vybraných agend v působnosti Digitální a informační agentury upravuje vybrané problematiky, které se týkají služeb eGovernmentu. Společným jmenovatelem je, že se optimalizují a prohlubují procesy v oblasti elektronizace. Návrh zákona zároveň novelizuje zákon o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky za účelem zajištění bezpečného fungování informačních systémů státní správy.

A12) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda legislativní rady vlády
  • Čj. OVA: 813/24
  • Čj. předkladatele: 39149-2024-UVCR
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem předkladatele je nastavit takový rámec právní regulace, který potenciálně zlepší efektivitu systému veřejného zdravotního pojištění, a tím přispěje i ke zlepšení dostupnosti hrazených zdravotních služeb. Kromě dílčích změn lze mezi hlavní dotčené oblasti zařadit následující:
    1. Oblast posilování motivace pojištěnců k prevenci
    2. Oblast fondového hospodaření zdravotních pojišťoven
    3. Oblast poskytování hrazené přeshraniční péče
    4. Oblast léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely a zdravotnických prostředků
    5. Oblast zajišťování dostupnosti stomatologické péče
    6. Datová základna pro nastavení úhradových mechanismů.

A13) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 635/24
  • Čj. předkladatele: MV-98089-9/OBP-2022
  • Aktualizováno: 1. 11. 2024
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem novely je zmodernizovat zákon, který od doby svého přijetí prošel jen minimem výraznějších změn, a zjednodušit tak jeho aplikaci v praxi.

A14) Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 699/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-11014/2024/LEG
  • Aktualizováno: 1. 11. 2024
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem předkladatele je nastavit takový rámec právní regulace, který potenciálně zlepší efektivitu systému veřejného zdravotního pojištění, a tím přispěje i ke zlepšení dostupnosti hrazených zdravotních služeb. Kromě dílčích změn lze mezi hlavní dotčené oblasti zařadit následující:
    1. Oblast posilování motivace pojištěnců k prevenci
    2. Oblast fondového hospodaření
    zdravotních pojišťoven
    3. Oblast poskytování hrazené přeshraniční péče
    4. Oblast léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely a zdravotnických prostředků
    5. Oblast zajišťování dostupnosti stomatologické péče
    6. Datová základna pro nastavení úhradových mechanismů.

A15) Vládní návrh zákona o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků)

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 686/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-11013/2024/LEG
  • Aktualizováno: 1. 11. 2024
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem nové právní úpravy je vyčlenit ze zákona o veřejném zdravotním pojištění ustanovení o výši a podmínkách úhrad zdravotnických prostředků a stomatologických výrobků do samostatného zákona tak, aby jeho prostřednictvím bylo možné efektivně a včas reflektovat potřeby společnosti a další vývoj v této dynamicky se rozvíjejí skupině zdravotnických technologií.

A16) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo obrany
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MO-885897/2024-8694
  • Aktualizováno: 1. 11. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Účelem předkládaného návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony (dále jen „návrh zákona“) je především úprava podmínek pro povolání do služebního poměru vojáka z povolání, zjednodušení
    tohoto procesu pro uchazeče, odstranění řady přežitých byrokratických postupů a posílení nástrojů, které napomohou k udržení personálu ozbrojených sil. Cílí tak na zvýšení počtu uchazečů o povolání do služebního poměru vojáka z povolání, snížení počtu vojáků, kteří odcházejí ze služebního poměru z vlastního rozhodnutí a posílení prestiže postavení vojáků ve společnosti jejich důvěryhodností, a tím přispět k zabezpečení obranyschopnosti státu.

A17) Návrh poslanců Martiny Ochodnické, Josefa Fleka, Ivety Štefanové, Věry Adámkové, Toma Philippa, Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Olgy Richterové, Matěje Ondřeje Havla, Jana Berkiho, Zdeňka Kettnera, Jany Berkovcové, Marie Jílkové, Renáty Zajíčkové a Kláry Kocmanové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek ve znění pozdějších předpisů a další související zákony (sněmovní tisk č. 816)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: 81600/24
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je omezení dostupnosti energetických nápojů osobám mladších 15 let věku.

A18) Návrh poslance Andreje Babiše na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 819)

  • Návrh zákona
  • Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: 81900/24
  • Aktualizováno: 2. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Sněmovní tisk: zde
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je zmrazit platy představitelů státní moci s výjimkou soudců. Návrhem zákona má být do 31. prosince 2029 platová základna představitelů stanovena pevnou částkou ve výši 94 775 Kč.

B) Třetí čtení

B1) Novela zákona o Kanceláři prezidenta republiky

  • Sněmovní tisk: 653/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona by měl stanovit, že Kanceláři prezidenta republiky stanoví pro případ přechodného období mezi zvolením a inaugurací jasně vymezenou působnost, resp. povinnosti vůči nově zvolenému prezidentu republiky. K situaci, ke které došlo naposledy při volbě prezidenta republiky v roce 2023, by tak do budoucna již nemělo docházet.

B2) Novela zákona o vysokých školách

  • Sněmovní tisk: 660/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Rovné zacházení s rozdílnými skupinami osob je jedním z primárních požadavků demokratického právního státu, které vycházejí z ustanovení Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“) a Ústavy České republiky (dále jen „Ústava“) a z mezinárodních závazků České
    republiky. Pokud není v oblasti vysokého školství dostatečně upravena otázka rovnosti, je nezbytné takovou úpravu provést tak, aby byly vysoké školy motivovány k podpoře znevýhodněných skupin. Je nezbytné zakotvit přesnější úpravu týkající se osob, které mají nárok na podpůrná opatření ze strany vysokých škol a rozsahu povinností v oblasti podpůrných opatření realizovaných ze strany vysokých škol, které povedou k vyrovnání příležitostí pro tuto skupinu studentů. Tím dojde k lepší vynutitelnosti a zvýšení právní jistoty uchazečů a studentů ysokých škol, na straně vysokých škol se tak zvýší priorita podpory uchazečů o studium a studentů se zdravotním postižením tak, aby jejich studijní podmínky byly srovnatelné s podmínkami ostatních studentů a uchazečů o studium. Úprava také reaguje na ztíženou situaci osob po změně pohlaví při prokazování získaného vzdělání prostřednictvím dokladů o vzdělání získaných před změnou pohlaví. Vysokým školám explicitně
    stanovuje povinnost vydávat na žádost dotčené osoby nový diplom obsahující aktuální údaje o této osobě, čímž dojde k minimalizaci nežádoucích efektů či diskriminaci při prokazování se původními
    doklady o vzdělání. Dotčená osoba bude osvobozena od placení poplatku za úkony spojené s vydáním nového vysokoškolského diplomu nebo dodatku k diplomu.

B3) Vládní návrh zákona o integračním sociálním podniku - EU

  • Sněmovní tisk: 661/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhuje se svěřit státní správu v oblasti sociálního podnikání MPSV v návaznosti na čl. 79 Ústavy, zmocňující zákonodárce ke stanovení působnosti ministerstev, a na § 9 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, který jmenuje MPSV ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro oblast zaměstnanosti a sociální politiky.

B4) Vládní návrh, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o integračním sociálním podniku - EU

  • Sněmovní tisk: 662/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nová právní úprava je zaměřena na podporu integračních sociálních podniků. Tato podpora nemá za účel zlepšit ekonomickou situaci těchto podnikajících subjektů, aniž by vytvářely očekávaný přínos pro společnost. Níže rozvedené formy podpory naopak mají fakticky umocňovat ekonomický úspěch sociálního podniku, případně jej dále stimulovat, např. podpora ve formě preference při zadávání veřejných zakázek má pomoci integračnímu sociálnímu podniku při uplatňování smysluplných produktů, ať již ve formě dodávky zboží nebo služeb. Pokud by integrační sociální podnik tento smysluplný produkt neměl, nemůže dále ekonomicky růst, protože podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů
    (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, pro zadávání veřejných zakázek, je zadavatel zavázán k účelnému pořizování poptávaných komodit. V neposlední řadě pak nebude integrační sociální podnik moci dosahovat zisku, když nebude dodávat poptávanou komoditu. Pokud by se zákon vydal opačnou cestou, tj. souborem přímé podpory nenavázané na dosahování viditelného ekonomického úspěchu, zařadil by tím integrační sociální podniky do množiny kvazi neziskových organizací, které by mohly fungovat, aniž by existoval jakýkoliv tlak na jejich podnikatelské aktivity.

B5) Novela zákona o Veřejném ochránci práv - EU

  • Sněmovní tisk: 688/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná úprava národní lidskoprávní instituce a ochránce práv dětí na půdorysu současné Kanceláře veřejného ochránce práv vychází z výše uvedených požadavků na národní lidskoprávní instituci. V této otázce bylo v ČR v minulosti několik analýz, které všechny ukázaly,
    že veřejný ochránce práv je uvedeným typům institucí nejbližší a uvedené principy naplňuje nejlépe.109 V obou případech má jít o nezávislou instituci, což bude v českém právním prostředí
    zajištěno jejím oddělením od moci výkonné a jejího vlivu a její odpovědností Poslanecké sněmovně, která má rovněž volit její nositele.

B6) Novela zákona o některých druzích podpory kultury

  • Sněmovní tisk: 690/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava statusu umělce vychází ze skutečnosti, že v České republice jsou fyzické osoby, které vykonávají umělecké činnosti v rámci různých právních vztahů (pracovněprávních, na základě licenčních smluv, smluv o provedení uměleckého výkonu apod.).
    Požadavek na zavedení právní úpravy je formulován dlouhodobě ze strany odborné veřejnosti s tím, že se nová právní úprava má primárně týkat umělců tzv. „na volné noze“, tedy těch, kteří nemají pro jejich uměleckou činnost sjednán pracovněprávní vztah. V konkrétní rovině je požadavek zaveden v Národním plánu obnovy a v Plánu legislativních prací vlády. Téma je řešeno i napříč evropskými státy. Základním principem návrhu je skutečnost, že stát by měl nějakým způsobem
    vyjádřit zájem o umělce, kteří svojí činností nedosahují dostatečných finančních příjmů. Návrh tedy zachází s pojmem umělec, a to ve vazbě na různé definice zavedené např. autorským zákonem či dvoustrannými mezinárodními smlouvami o zamezení dvojího zdanění, které pojem umělec poměrně precizně definují. Přitom za umělce bude návrh považovat i autora či překladatele ve smyslu autorského zákona a rovněž navazující profese (např. zvukař). Návrh je pojat jako minimalistický v tom smyslu, že se věcně týká pouze zákona č. 203/2006 Sb., který je v gesci Ministerstva kultury. Dílčím způsobem rovněž novelizuje zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Návrh nikterak nezasahuje do daňového systému ani do systému sociálního zabezpečení. Návrh nezasahuje ani do principů poskytování dotací a příspěvků ze státního rozpočtu. Vyžádá si pouze úpravu koncepce příspěvku na tvůrčí nebo studijní účely jako nástroje pro podporu
    registrovaných umělců.

B7) Vládní návrh zákona o digitalizaci finančního trhu - EU

  • Sněmovní tisk: 692/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava reaguje na přijetí evropských nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 ze dne 14. prosince 2022 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 909/2014 a (EU)
    2016/1011 (tzv. nařízení DORA) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937, v platném znění (tzv. nařízení MiCA). Byť jsou obě nařízení přímo účinná, některá ustanovení obsažená v předkládaném zákoně jsou nezbytná vzhledem ke sladění s českým právním řádem. To se týká například zvláštního režimu rezervy aktiv. V návaznosti na obě nařízení je dále potřebné stanovit orgán dohledu, který bude dohlížet na dodržování stanovených povinností. Tímto orgánem je Česká národní banka, která bude projednávat i porušení povinností plynoucích z obou nařízeních.

B8) Novela zákona o majetku České republiky

  • Sněmovní tisk: 693/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh si klade za cíl, aby územní samosprávné celky měly možnost se dozvědět, že se v jejich území chystá stát zcizit pro něj nepotřebnou hmotnou nemovitou věc a mohly tak o ni projevit zájem. V případě, že půjde o některou z taxativně uvedených hmotných nemovitých věcí (vymezených v ZMS), pak projeví-li o její převod územní samosprávný celek zájem, bude mít nárok na její úplatný nebo bezúplatný převod. Zákon jasně vymezí, které hmotné nemovité věci
    budou územním samosprávným celkům převáděny úplatně a které bezúplatně. Návrh přitom vychází ze současné praxe, kdy hmotné nemovité věci, které byly dosud převáděny na územní samosprávné celky bezúplatně s odkazem na veřejný zájem, jsou vybrány pro nárokové bezúplatné převody zakotvené přímo v zákoně (např. silniční pozemky pod místními komunikacemi nebo pod silnicemi II. a III. třídy; pozemky využitelné pro zřízení nebo rozšíření veřejného pohřebiště;
    pozemky zastavěné veřejně prospěšnou stavbou ve vlastnictví územního samosprávného celku nebo pro takovou stavbu určené dle územně plánovací dokumentace). Stejně tak je přistoupeno i k vymezení hmotných nemovitých věcí převáděných územním samosprávným celkům za úplatu, a to za cenu obvyklou podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku). U hmotných nemovitých věcí, které nebudou návrhem zařazeny do nárokového bezúplatného, nebo úplatného převodu zůstává zachován stávající režim. Pokud tedy budou v konkrétním případě shledány důvody pro bezúplatný převod na územní samosprávný celek
    ve veřejném zájmu nebo bude odůvodněný přímý prodej takového majetku, pak takto půjde i nadále postupovat (dle § 22 ZMS). Nicméně u zákonem taxativně vymezeného majetku bude onen proces oproti stávající úpravě zjednodušen a projeví-li územní samosprávné celky o dotčený majetek zájem, budou mít na jeho převod nárok za přesně stanovených podmínek.

B9) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisů EU v oblasti digitálního finančního trhu - EU

  • Sněmovní tisk: 694/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava primárně transponuje změnovou směrnici, čímž i reaguje na přijetí nařízení DORA. Některá ustanovení jsou pak navrhována v návaznosti na nařízení MiCA. Také se adaptuje nařízení o evropských zelených dluhopisech.

B10) Novela zákona o důchodovém pojištění

  • Sněmovní tisk: 696/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, zařazen na pořad 117. schůze
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná úprava přináší soubor následujících dvanácti optimalizačních opatření:
    - zavedení mechanismu navazujícího hranici pro odchod do starobního důchodu na naději dožití,
    - snížení hranice pro odchod do starobního důchodu u osob dlouhodobě vykonávajících riziková
    zaměstnání (náročné profese),
    - postupné parametrické úpravy směřující ke zpomalení růstu nově přiznávaných důchodů,
    - zvýšení minimální procentní výměry starobního důchodu a invalidního důchodu pro invaliditu III.
    stupně na 10 % průměrné mzdy a tomu odpovídající adekvátní navýšení minimální procentní
    výměry u ostatních druhů důchodu,
    - zrušení zvyšování starobního důchodu za výdělečnou činnost vykonávanou souběžně s jeho
    pobíráním v plné výši a nahrazení tohoto benefitu slevou na pojistném na důchodové pojištění,
    - mírnější krácení tzv. předčasného starobního důchodu při získání 45 let pojištění,
    - hodnocení úspěšně dokončeného doktorského studia jako náhradní doby pojištění,
    - snížení věku potřebného pro vznik nároku na tzv. odložený starobní důchod,
    - prodloužení lhůty pro obnovu nároku na vdovský/vdovecký důchod z 2 let na 5 let,
    - nahrazení tzv. výchovného za první a druhé dítě novým typem ocenění za péči ve formě tzv. fiktivních vyměřovacích základů,
    - zavedení tzv. fiktivních vyměřovacích základů jako ocenění za péči o závislou osobu,
    - zavedení dobrovolného sdíleného vyměřovacího základu manželů a registrovaných partnerů
    (rodinný vyměřovací základ).

    Navrhovaná opatření si vyžádají i změny v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a v zákoně o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Návrh
    dále přináší některá opatření technického charakteru, jejichž cílem je zefektivnit a modernizovat některé procesy související s prováděním důchodového pojištění. Jedná se o:
    - omezení zasílání informativních osobních listů důchodového pojištění v listinné podobě,
    - zpoplatnění tzv. valorizačních oznámení zasílaných v listinné podobě,
    - výrazné zjednodušení postupů při prokazování žití u výplat důchodů do zahraničí.

B11) Novela zákona o podmínkách obchodovaní s povolenkami na emise skleníkových plynů - EU

  • Sněmovní tisk: 697/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona si klade za cíl v první řadě implementovat ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o
    vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii, rozhodnutí (EU) 2015/1814 o vytvoření a uplatňování rezervy tržní stability pro systém Unie 23 pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a rovněž směrnici Evropského
    parlamentu a Rady (EU) 2023/958 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise v celém hospodářství a o řádné zavedení celosvětového tržního opatření. Uvedené směrnice revidují dosavadní úpravu EU ETS, zejména tím, že:
    a) systém zahrnuje nově sektory, které dosud nebyly na této úrovni upraveny
    b) mění nastavení požadavků na využití výnosů z dražeb emisních povolenek
    c) konsoliduje celkové množství povolenek v sektoru letecké dopravy a v rámci rozšíření
    působnosti na lety mimo EU zajišťuje integraci systému EU ETS s postupy pro program CORSIA.

B12) Vládní návrh zákona o Národní rozvojové bance - EU

  • Sněmovní tisk: 699/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona zejména:
    ▪ uvádí obecné cíle NRB,
    ▪ upravuje některá pravidla pro výkon činnosti NRB odchylující se od pravidel dle zákona o bankách,
    ▪ stanovuje povinnost NRB dodržovat přímo použitelné evropské předpisy vztahující se na instituce, tzn. úvěrové instituce s licencí podle CRD,
    ▪ omezuje činnost NRB v oblasti přijímání vkladů a poskytování investičních služeb,
    ▪ upravuje státní záruku za dluhy odpovídající peněžním prostředkům získaným na finančních trzích se splatností nad 1 rok, u nichž NRB získala předchozí souhlas Ministerstva financí,
    ▪ ukládá povinnost ČNB vykonávat dohled nad činností NRB ve stanoveném rozsahu,
    ▪ umožňuje stanovit úročení návratné finanční výpomoci poskytnuté NRB,
    ▪ stanoví povinnost NRB vést vybrané peněžní prostředky poskytované ze státního rozpočtu na účtech NRB podřízených státní pokladně,
    ▪ zakotvuje informační povinnost NRB vůči Poslanecké sněmovně

B13) Vládní návrh, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance - EU

  • Sněmovní tisk: 700/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: V rámci revize směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi, o
    změně směrnice 2002/87/ES a zrušení směrnic 2006/48/ES a 2006/49/ES (dále též jako „CRD“), jejíž znění bylo dojednáno v závěru roku 2023 a bude formálně schváleno Evropským parlamentem
    a Radou v prvé polovině roku 2024 (návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2013/36/EU, pokud jde o pravomoci dohledu, sankce, pobočky ze třetích zemí a environmentální, sociální a správní rizika4, dále též jako „směrnice CRDVI“), dochází k vyjmutí NRB z regulatorního rámce EU pro úvěrové instituce uvedením NRB v seznamu vyňatých subjektů obsaženým v čl. 2 odst. 5 CRD. Vyjmutí NRB z regulatorního rámce EU pro úvěrové instituce
    předpokládá existenci národní legislativy, která upraví pravidla pro činnost NRB a pro dohled nad ní. Předmětnou národní legislativou bude i nadále zákon o bankách, nově ve spojení se zákonem o Národní rozvojové bance a předkládaným návrhem zákona upravujícím příslušná specifika. Cílem návrhu zákona je v návaznosti na návrh zákona o Národní rozvojové bance zakotvit v zákoně o bankách odkaz na zvláštní zákon o Národní rozvojové bance upravující některé aspekty činnosti
    NRB, dále úpravou v zákoně č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, umožnit převod akcií České exportní banky, a.s. (dále jen „ČEB“) do vlastnictví státem vlastněné NRB, změnou zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
    souvisejících zákonů, upravit zakládání účtů podřízených státní pokladně vedených u ČNB, změnou zákona č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, zpřesnit transpozici čl. 2 odst. 1 bodu 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/59/EU tak, že ustanovení předmětného zákona se na NRB nepoužijí, a změnou zákona č. č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, upravit název NRB z „Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s.“ na „Národní rozvojová banka, a.s.“.

B14) Novela atomového zákona - EU

  • Sněmovní tisk: 702/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy lze shrnout následovně:
    a) Příprava na nové jaderné technologie, formou zjednodušení povolovacích procesů, vhodnějšího odstupňování požadavků na jaderná zařízení, připuštění obecných výjimek ze zákona a zobecnění,
    b) Adaptace na poznatky z praxe, zejména v oblasti využívání ionizujícího záření např. úpravou některých požadavků na testování zdrojů ionizujícího záření, režimu ochrany pacientů v případě radiologických událostí,
    c) Implementace mezinárodních doporučení např. v oblasti výzkumných jaderných zařízení, řízení zastarávání jaderných zařízení, zajišťování zabezpečení, zejména v návaznosti na výsledky mezinárodních hodnotících misí (s ohledem na kybernetickou bezpečnost a tzv. kulturu
    zabezpečení, projektových požadavků na zajištění nešíření jaderných zbraní, přeprav radioaktivních a štěpných látek),
    d) Přesnější zachycení požadavků Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí, č. 124/2004 Sb. m. s. (dále jen „Aarhuská úmluva“) na transparentnost a zapojení veřejnosti do procesů v jaderné oblasti,
    e) Zohlednění některých nových požadavků jiných právních předpisů České republiky (např.digitalizace), f) Náprava nedostatků právní úpravy (odhalených praktickou aplikací).

B15) Novela zákona o akciové společnosti České dráhy - EU

  • Sněmovní tisk: 705/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona reaguje na popsanou výtku Evropské komise týkající se stávající právní úpravy jednání orgánu akciové společnosti České dráhy, konkrétně jejího řídícího výboru, která je obsažena v § 12 odst. 4 transformačního zákona a která se stala předmětem pochybností stran její slučitelnosti s právem Evropské unie. Navrhuje se tuto kritizovanou právní úpravu vypustit, čímž dojde k rozptýlení pochybností stran naplnění závazků plynoucích České republice z jejího členství
    v Evropské unie.

B16) Novela veterinárního zákona - EU

  • Sněmovní tisk: 710/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Jedním z hlavních pilířů návrhu novely veterinárního zákona je celková revize právní úpravy vedlejších živočišných produktů, resp. veterinární asanace, jejímž cílem je:
    ▪ zjednodušení dosavadní právní úpravy,
    ▪ vyjasnění obsahu dosavadní právní úpravy a odstranění výkladových problémů,
    ▪ promítnutí námětů adresátů právní úpravy i dozorového orgánu do textu zákona tak, aby právní úprava odpovídala požadavkům aplikační praxe.

B17) Novela zákona o ochraně ovzduší - EU

  • Sněmovní tisk: 715/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Obecně je cílem novely aktualizace platné právní úpravy tak, aby co nejlépe dokázala reagovat na potřeby v oblasti ochrany ovzduší, a tvořila tak smysluplnou a použitelnou legislativu v této oblasti. Dále je cílem revize platné legislativy v návaznosti na identifikované možnosti
    vylepšení v Národním programu snižování emisí České republiky (viz část A odůvodnění).
    Realizací opatření uložených v tomto programu by mělo být dosaženo snížení úrovně znečištění a úrovně znečišťování ovzduší a také zvýšení funkčnosti, efektivnosti a flexibility státní správy v oblasti ochrany ovzduší. Měly by tak být rovněž napraveny nedostatky současné právní úpravy, které byly zjištěny při její aplikaci v praxi správních orgánů.

B18) Novela občanského zákoníku

  • Sněmovní tisk: 721/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předložený návrh si klade za cíl zlepšit prevenci domácího násilí a úroveň ochrany obětí tohoto násilí. Činí tak trojím způsobem:
    a) zakotvením definice domácího násilí (v širokém pojetí) v
    zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „občanský zákoník“ nebo „o.z.“),
    b) zlepšením postavení obětí domácího násilí v občanskoprávním a
    přestupkovém řízení, c) dílčími změnami v nastavení institutu vykázání v zákoně o Policii ČR.

B19) Novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory - EU

  • Sněmovní tisk: 724/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním důvodem návrhu na přijetí nové právní úpravy je implementace Nařízení do českého právního řádu tak, aby mohla být zajištěna jeho řádná aplikace. Návrh vychází z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v Evropské unii. Členské státy mají v oblasti zahraničních subvencí spíše limitovanou poradní roli a mají především povinnost poskytovat součinnost Komisi. Účelem nové právní úpravy je reflektovat požadavky kladené na členský stát v oblasti zahraničních
    subvencí, jako je výkon státní správy v oblasti zahraničních subvencí, některé povinnosti fyzických a právnických osob a rozsah působnosti a pravomoci Úřadu vzhledem k činnostem, které podle Nařízení vykonává členský stát.

B20) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu – EU - RJ

  • Sněmovní tisk: 731/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky)
    stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.

B21) Novela zákona o spotřebních daních - EU

  • Sněmovní tisk: 736/0
  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nezbytnost provedení věcně technických změn v zákoně o spotřebních daních vyplývá z poznatků aplikační praxe správce daně i dotčených subjektů, jakož i judikatury správního a ústavního soudnictví v daňových věcech. Dochází zde však rovněž aktualizacím, které vyplývají z důvodu přijetí některých evropských prováděcích právních předpisů. Cílem navrhovaných opatření vyplývajících z námětů dotčených subjektů a správce daně je zvýšení právní jistoty na trhu s vybranými výrobky, zefektivnění procesu výběru a správy spotřebních daní a snížení
    administrativní zátěže v případech, kdy předmětná změna stávající úpravy nebude spojena s rizikem vzniku potenciálních daňových úniků.

C) Nařízení vlády

C1) Návrh nařízení vlády o Katalogu oblastí utajovaných informací

  • Návrh nařízení vlády
  • Národní bezpečnostní úřad
  • Čj. OVA: 881/24
  • Čj. předkladatele: 4990/2024-NBÚ/80
  • Aktualizováno: 29.10.2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Dochází k opuštění stávajícího pojetí seznamu utajovaných informací vycházejícího z nařízení vlády č. 522/2005 Sb., kterým se stanoví seznam utajovaných informací, ve znění pozdějších předpisů. Tato koncepce totiž mohla vzbuzovat mylný dojem, že každá informace musí být jmenovitě uvedena v seznamu utajovaných informací a že tento seznam je taxativním soupisem všech konkrétních položek, které se považují za utajované informace. Přitom by mělo postačovat, že je příslušná informace podřaditelná pod některou z položek uvedených v seznamu utajovaných informací a že tedy položka je širším pojmem než jednotlivá informace. Nově tak bude jedním ze znaků utajované informace a zároveň jednou z hlavních zásad pro její klasifikaci právě podřaditelnost pod některou z oblastí utajovaných informací uvedených
    v katalogu. Jednotlivé položky by měly pro původce představovat určité mantinely, v nichž se může pohybovat v rámci posuzování, zda se jedná o informaci utajovanou či nikoli. Původce přitom musí vedle tohoto formálního kritéria podřaditelnosti pod některou z oblastí utajovaných informací uvedených v katalogu vyhodnotit i kritérium materiální, tedy možný vznik újmy či nevýhodnosti pro zájem České republiky v případě vyzrazení či zneužití dané utajované informace.

C2) Návrh nařízení vlády, kterým se vymezuje Ptačí oblast Západní Krušné hory

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo životního prostředí
  • Čj. OVA: 882/24
  • Čj. předkladatele: MZO/2024/280/740
  • Aktualizováno: 29. 10. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Vymezení nové ptačí oblasti zajistí reprezentativní ochranu daných druhů v národní soustavě Natura 20.

C3) Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu
pozůstalých podle pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady)

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Čj. OVA: 887/24
  • Čj. předkladatele: MPSV-2024/189317-521/3
  • Aktualizováno: 29. 10. 2024
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Zvýšit průměrný výdělek před vznikem škody rozhodný pro výpočet náhrady za ztrátu na výdělku a náhrady nákladů na výživu pozůstalých (zvýšený podle předchozích právních předpisů), do kterého je poskytována předmětná náhrada podle zákoníku práce tak, aby se zvýšení projevilo ve fakticky poskytované částce. Zvýšení uvedeného průměrného výdělku zohlední i změny, které nastaly ve vývoji mzdové úrovně a životních nákladů tak, že i u zaměstnanců, kteří z důvodu
    pracovního úrazu nebo nemoci z povolání pobírají náhradu za ztrátu na výdělku, nebo pozůstalých, kteří pobírají náhradu nákladů na výživu pozůstalých, dojde ke zvýšení fakticky pobírané částky.

C4) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 36/2019 Sb., o podrobnostech služebního hodnocení státních zaměstnanců a vazbě osobního příplatku státního zaměstnance na výsledek služebního hodnocení a o změně nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, ve znění nařízení vlády č. 231/2024 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo vnitra
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MV-107397-3/OSS-2024
  • Aktualizováno: 29. 10. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh nařízení vlády reaguje na návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, (sněmovní tisk 673), a to na navrhovanou redukci hodnocených oblastí. Nově se stanoví pouze 3 hodnoticí kritéria, jejichž plnění je v rámci služebního hodnocení posuzováno. Státní zaměstnanci budou hodnoceni v hodnoticích kritériích kvalita výkonu státní služby, množství plněných služebních úkolů a služební
    tempo a motivace. Představení budou hodnoceni v hodnoticích kritériích kvalita výkonu státní služby, množství plněných služebních úkolů a služební tempo a organizování, řízení, kontrolování a hodnocení výkonu státní služby podřízených státních zaměstnanců a hodnocení výkonu práce podřízených zaměstnanců. Návrh nařízení vlády také nově nastavuje podíly hodnoticích kritérií na výsledku služebního hodnocení. Odpovídajícím způsobem se tak změní i vzorec výpočtu výsledku
    služebního hodnocení.

C5) Návrh nařízení vlády o stanovení způsobu podpory energetické bezpečnosti České republiky

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 763/24
  • Čj. předkladatele: MO-58436/24/81100/01000
  • Aktualizováno: 29. 10. 2024
  • Stav: B – signováno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navržené nařízení vlády o stanovení způsobu podpory energetické bezpečnosti České republiky se předkládá za účelem stanovení nástroje podpory investora nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovan.

C6) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MZDR-28110/2024
  • Aktualizováno: 29. 10. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh novely nařízení vlády je předkládán v souvislosti se záchytem nových syntetických drog v České republice a v okolních evropských zemích.

C7) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení č. 35/2017 Sb., kterým se stanoví sazba jednorázového poplatku za ukládání radioaktivních odpadů a výše příspěvků z jaderného účtu obcím a pravidla jejich poskytování

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Čj. OVA: 831/24
  • Čj. předkladatele: MPO-74952/24/81100/01000
  • Aktualizováno: 30. 10. 2024
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nárok na příspěvek obcím dotčeným provozem úložiště radioaktivního odpadu či přípravou hlubinného úložiště je uveden v atomovém zákoně (zákon č. 263/2016 Sb.) v ustanovení § 117 odst. 4.

C8) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 63/2024 Sb., o některých podrobnostech poskytování ubytování a souvisejících služeb osobám s udělenou dočasnou ochranou

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo vnitra
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MV-133058-3/OBP-2024
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhuje se snížení požadovaného rozsahu celkových ubytovacích kapacit zajišťovaných podle přílohy nařízení vlády kraji z 50 tisíc na 20 tisíc.

C9) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 74/2017 Sb., o stanovení některých podmínek pro poskytování podpory na dodávky ovoce, zeleniny, mléka a výrobků z nich do škol a o změně některých souvisejících nařízení vlády

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Čj. OVA:
  • Čj. předkladatele: MZE-67917/2024/2024-11153
  • Aktualizováno: 31. 10. 2024
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh specifikuje využití krátkých dodavatelských řetězců mezi výrobci a školami v rámci evropské strategie „Farm to Fork“. Dále se stanovuje termín zahájení dodávek produktů na 1. listopad, čímž se také mění datum termínu pro stanovení limitů měsíčního počtu dodávek. Návrh upřesňuje požadavky na technickou dokumentaci k dodávaným produktům, a to v souladu s nařízením (ES) 1169/2011.Další navrhované změny jsou technického charakteru a zahrnují snížení administrativní zátěže a zjednodušení komunikačních postupů týkajících se některých
    dodavatelsko-odběratelských vztahů.

C10) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 248/2007 Sb., o oceněních v oblasti zdravotnictví, udělovaných Ministerstvem zdravotnictví, ve znění nařízení vlády č. 465/2021 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Čj. OVA: 822/24
  • Čj. předkladatele: MZDR-23173/2024-2/LEG
  • Aktualizováno: 1.11.2024
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu je nově oceňovat z řad nelékařských zdravotnických povolání nejenom příslušníky sesterského povolání, ale i ostatní nelékařské zdravotnické pracovníky za jejich mimořádné zásluhy v oblasti rozvoje zdravotní péče a jejich povolání (oboru), a to až 3 osoby.

    Cílem je podpořit povědomí vážnosti a důstojnosti postavení nelékařských zdravotnických pracovníků, jakož i zvýšení přitažlivosti těchto povolání v širším kontextu.

C11) Návrh nařízení vlády, kterým se mění některá nařízení vlády v oblasti prohlašování některých kulturních památek za národní kulturní památky

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo kultury
  • Čj. OVA: 
  • Čj. předkladatele: MK-S 12121/2024
  • Aktualizováno: 2. 11. 2024
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Upravuje se vymezení některých národních kulturních památek, a to novelizací 5 stávajících nařízení vlády; žádná nová národní kulturní památka se neprohlašuje.

Autor: Česká asociace věřitelů, Václav Havlík
Foto:  Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | psp.cz