Exkluzivně: Legislativní přehled za třetí červnový týden 2025
20. června 2025
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za třetí červnový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
A1) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo spravedlnosti
- Aktualizováno: 12. 6. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Popis: Návrh zákona zajišťuje adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1543 ze dne 12. července 2023 o evropském vydávacím příkazu a evropském uchovávacím příkazu pro elektronické důkazy v trestním řízení a pro výkon trestu odnětí svobody po skončení trestního řízení a implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2843 ze dne 13. prosince 2023, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/99/EU a 2014/41/EU, směrnice Rady 2003/8/ES a rámcová rozhodnutí Rady 2002/584/SVV, 2003/577/SVV, 2005/214/SVV, 2006/783/SVV, 2008/909/SVV, 2008/947/SVV, 2009/829/SVV a 2009/948/SVV, pokud jde o digitalizaci justiční spolupráce.
A2) Návrh poslanců Tomia Okamury a Radka Kotena na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 979)
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Aktualizováno: 14. 6. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
Odkaz: zde - Popis: Cílem návrhu zákona je posílení možnosti vyhoštění cizince, který není občanem členského státu Evropské unie a není rodičem nezletilého dítěte, které je občanem České republiky, pokud spáchá úmyslný trestný čin.
B) Třetí čtení
B1) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, zařazen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhované změny zákonů je upřesnit právní úpravu úhrady výdajů na hospodaření s majetkem zdravotních pojišťoven a s tím související problematiku.
B2) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.
B3) Novela zákona o podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavními cíli navrhované právní úpravy je především snížení administrativní zátěže podnikatelů, vytvoření nástroje pro správu místního poplatku z pobytu a jeho lepší výběr a zefektivnění získávání statistických informací bez duplicitního vykazování, plánování a rozvoj cestovního ruchu jak na území celé České republiky, tak i v jednotlivých lokalitách (geograficky vymezených místech, která se vyznačují výskytem určitého fenoménu, ať již přírodního nebo kulturního charakteru, zvyšujícím jejich turistickou atraktivitu).
B4) Novela zákona o pyrotechnice - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nejen rozšiřuje výčet činností, pro něž je vyžadována odborná způsobilost, ale zakotvuje také explicitní zákaz prodeje všech pyrotechnických výrobků (vyjma kategorie F1) na stáncích, resp. v dočasných stavbách.
B5) Vládní novela zákona o digitální ekonomice - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: V oblasti poskytování služeb informační společnosti návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů zejména:
a) zavádí vymezení služby informační společnosti platné napříč českým právním řádem,
b) transponuje do českého právního řádu ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu), která zavádí obecný právní rámec pro volný pohyb služeb informační společnosti napříč vnitřním trhem EU, a
c) navazuje na přímo použitelné předpisy, které v návaznosti na směrnici o elektronickém obchodu upravují poskytování některých služeb informační společnosti.
B6) Novela zákona o účetnictví
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Společným cílem návrhu je zapracovat do právního řádu České republiky ty právní instituty, jejichž povinné zapracování pro Českou republiku vyplývá ze závazků vůči Evropské unii a z mezinárodní dohody OECD, k jejíž akceptaci se Česká republika zavázala.
B7) Novela zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: První část obsahuje novelizaci zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. V zájmu omezení dostupnosti je navrhován zákaz prodeje a podávání energetických nápojů nezletilým, zákaz prodeje ve výdejních automatech a prodeje prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, není-li takový prodej vyloučen osobám mladším 15 let. Zákaz se dále týká prodeje ve zdravotnických zařízeních, ve školách a školských zařízeních, v zařízeních sociálně-právní ochrany dětí, na akci určené pro osoby mladší 15 let.
Druhá část obsahuje novelizaci zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. Podstatou této úpravy je to, aby byla zajištěna regulace složení, vzhledu, jakosti a označování energetických nápojů vztahující se, stejně jako např. u nikotinových sáčků, na všechny články obchodního řetězce. Dále je založeno zmocnění pro Ministerstvo zdravotnictví k vydání prováděcí vyhlášky, kterou budou požadavky na toto složení, označování a balení zajištěny. Možnost regulace označování a složení energetických nápojů se jeví
důležitá také proto, aby energetické nápoje nebyly lákadlem pro osoby mladší 15 let s ohledem na jejich přitažlivý vzhled a příchutě.
B8) Novela zákona o obcích
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Základním účelem předkládaného návrhu zákona je rozšířit působnost institutu společenství obcí, který je v současnosti upraven v ustanovení § 53a a násl. zákona o obcích. Společenství obcí by tak na základě tohoto zákona mělo představovat daleko atraktivnější entitu dobrovolné spolupráce obcí, přičemž potřeba posilování spolupráce územních samospráv v České republice vychází i z řady doporučení mezinárodních organizací (např. OECD) i poradních orgánů vlády (např. NERV).
B9) Vládní návrh zákona o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Účelem návrhu zákona je vytváření informační základny pro hospodárné, efektivní a účelné nakládání se stavbou a správu a rozvoj vystavěného prostředí. Nakládáním se stavbou se přitom rozumí příprava, provádění, údržba, užívání, provádění změn i odstraňování stavby. V tomto smyslu je nutné stanovit jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí. Tímto způsobem pak bude zaručen řízený přístup k aktuálním informacím o stavbách a o vystavěném prostředí, které bude možné efektivně v reálném čase využívat. Navrhované řešení bude mít vliv jak na efektivitu při výstavbě, účinné užívání a údržbu budov a infrastruktury, tak na racionální rozvoj vystavěného prostředí.
B10) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou agend Digitální a informační agentury - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhovaného zákona je legislativně vyřešit problematické situace, na něž je poukazováno v předchozím bodu. Navrhované změny mají společné to, že se jimi prohlubuje elektronizace příslušných oblastí, a proto jsou realizovány v rámci jednoho legislativního počinu.
B11) Novela zákona o ochraně přírody a krajiny - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis:
V souvislosti s probíhající změnou klimatu, jejíž vlivy na životní prostředí se stupňují, jenutné zajistit dostatečnou ochranu dřevin rostoucích mimo les, s důrazem zejména na stromy rostoucí ve městech, kde je jejich význam pro člověka a udržitelnou obyvatelnost měst zcela nenahraditelný.
B12) Vládní návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona mění pravidelné informační povinnosti zaměstnavatelů vůči státním institucím. Základním cílem je centralizace sběru dat od zaměstnavatelů aloučení sběru dat do jediného pravidelně podávaného hlášení, které bude každou z informačních položek obsahovat pouze jednou. Dojde tak ke zjednodušení a zlepšení současného stavu, kdy je podáván vysoký počet hlášení, která obsahují řadu položek duplicitně a jsou podávána v různých termínech na různá místa.
B13) Vládní návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele – související - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava se dotýká konkrétně těchto jejich oblastí:
➢ příspěvky aktivní politiky zaměstnanosti,
➢ povinný podíl zaměstnávání osob se zdravotním postižením (dále také „OZP“),
➢ roční zpráva o činnosti zaměstnavatele uznaného za zaměstnavatele na chráněném trhu práce,
➢ informační povinnost zaměstnavatele při zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí,
➢ podpora v nezaměstnanosti.
B14) Novela zákona o azylu - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 142. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaný návrh zákona cílí na realizaci následujících oblastí, které mají být zajištěny- bezpečnost obyvatel České republiky, lepší přehled o pohybu a pobytu žadatelů o udělení mezinárodní ochrany a nelegálně pobývajících osob a zrychlení řízení ve věci mezinárodní ochrany na všech stupních, které by mělo pomoci ke snížení pobídek pro zneužívání azylového řízení.
C) Nařízení vlády
C1) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 392/2015 Sb., o stanovení sazby poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 9. 6. 2025
- Stav: 7 - zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh je věnován zejména technickým požadavkům při výrobě a úpravách zbraní a střeliva, při jejich zabezpečení a při provozování střelnic.
C2) Návrh nařízení vlády o technických požadavcích a dalších specifikacích pro některé zbraně, střelivo a střelnice a pro zabezpečení zbraní a střeliva
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 11. 6. 2025
- Stav: B - signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh je věnován zejména technickým požadavkům při výrobě a úpravách zbraní a střeliva, při jejich zabezpečení a při provozování střelnic.
C3) Nařízení vlády o stanovení služebních zařazení se zvýšeným zápočtem doby výkonu služby pro výsluhové náležitosti
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo obrany
- Aktualizováno: 11. 6. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nařízení určuje služební zařazení vojáků z povolání, u nichž je uplatňován zvýšený zápočet doby služby, obdobným způsobem jako v případě jiných služebních zařazení uvedených v § 143 odst. 1 zákona o vojácích z povolání. I zde uvedený výčet služebních zařazení určuje pouze konkrétní podmínky, ve kterých voják bude plnit služební úkoly (např. služební zařazení stanoveném ministrem obrany ve Vojenském zpravodajství nebo služební zařazení stanoveném ministrem obrany ve vojenském útvaru, ve kterém voják plní úkoly speciálních sil) a nestanoví přesný výčet služebních míst. Jedinou výjimkou jsou služební zařazení pilota, druhého pilota a pilota operátora uvedená v § 143 odst. 1 písm. b) zákona o vojácích z povolání, takový výčet však i s ohledem na výše uvedené není v případě strategických projektů přezbrojování možný. Návrh nařízení proto jako konkrétní podmínku plnění služebních úkolů vojáka z povolání určuje zařazení do zvláštního programu ochrany informací, jehož schválení je pouze v pravomoci ministra obrany.
C4) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 347/2016 Sb., o sazbách poplatků na odbornou činnost Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, ve znění nařízení vlády č. 273/2019 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Státní úřad pro jadernou bezpečnost
- Aktualizováno: 11. 6. 2025
- Stav: 9 - projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem předkládaného návrhu novely nařízení vlády je reagovat na zákon č. 83/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon, který nabyde účinnosti dne 1. července 2025 (dále jen „novela atomového zákona“). Cílem předkládaného návrhu nařízení vlády je stanovit různou výši poplatku za předběžnou informaci v závislosti na složitosti dané předběžné informace.
C5) Nařízení vlády, který se mění nařízení vlády č. 220/2019 Sb., o maximálním počtu žádostí o vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem podnikání, žádostí o povolení k dlouhodobému pobytu za účelem investování a žádostí o zaměstnaneckou kartu, které lze podat na zastupitelském úřadu, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 11. 6. 2025
- Stav: 9 - projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu je reagovat na aktuálně zjištěné poznatky a obecně upravit strukturu příchozích pracovníků ve prospěch vysoce kvalifikovaných pracovníků. Dostupné kapacity státní správy by měly sloužit zejména k vyřizování jejich žádostí. Naopak by neměly být blokovány žádostmi méně kvalifikovaných pracovníků.
C6) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 59/2015 Sb., o služebních tarifech a o zvláštním příplatku pro vojáky z povolání, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo obrany
- Aktualizováno: 11. 6. 2025
- Stav: 9 - projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhuje se zvýšit služební tarify pro vojáky z povolání, a to pro vojenské hodnosti svobodník až štábní praporčík o 15% a pro vojenské hodnosti v hodnostním sboru důstojníků a generálů o 10%.
C7) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 58/2015 Sb., o stanovení kategorií obcí výkonu služby a koeficientů pro výpočet služebního příspěvku
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo obrany
- Aktualizováno: 11. 6. 2025
- Stav: 9 - projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Určení výše služebního příspěvku na bydlení.
C8) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 68/2015 Sb., o stanovení seznamu speciálních odborností a činností nezbytných pro plnění úkolů ozbrojených sil a Vojenské policie a výše stabilizačního příspěvku, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo obrany
- Aktualizováno: 11. 6. 2025
- Stav: 9 - projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Stanovení vyššího stabilizačního příspěvku pro lékaře a zubaře, resp. pro všeobecné praktické lékaře a zubaře, kteří vykonávají službu u vojenského poskytovatele zdravotních služeb, úprava stabilizačního příspěvku vrchního praporčíka.
C9) Návrh nařízení vlády o základních službách a kritériích významnosti
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 12. 6. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nařízení vlády o základních službách a kritériích významnosti je předkládán v souvislosti s návrhem zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury a o změně souvisejících zákonů k provedení § 10 odst. 2 zákona o kritické infrastruktuře.
C10) Nařízení vlády o stanovení některých podmínek provádění mimořádné finanční podpory pro zemědělská odvětví postižená nepříznivými klimatickými jevy a přírodními katastrofami v Česku v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 12. 6. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Návrhem nařízení vlády bude v souladu s novým předpisem EU poskytována v roce 2025 mimořádná podpora pro producenty postižené povodní v září 2024 ve vybraných zemědělských odvětvích.
C11) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 13. 6. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Předložený návrh transponuje dvě směrnic, a to směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/869 ze dne 13. března 2024, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/37/ES a směrnice Rady 98/24/ES, pokud jde o limitní hodnoty olova a jeho anorganických sloučenin a diisokyanátů a dále směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2668 ze dne 22. listopadu 2023, kterou se mění směrnice 2009/148/ES o ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí azbestu při práci.
C12) Nařízení vlády o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv a příspěvku na uchovávání provozních a lokalizačních údajů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 13. 6. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Stanovení výše a způsobu úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv a příspěvku na uchovávání provozních a lokalizačních údajů.
C13) Nařízení vlády o stanovení území, na kterých nelze vymezovat akcelerační oblasti
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 13. 6. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Zákaz vymezování akceleračních oblastí v některých územích vyplývá ze směrnice RED III. Podle článku 15c odst. 1 směrnice RED III by měla být jako akcelerační oblasti vymezována taková území, v nichž se neočekává, že zavedení určitého druhu obnovitelného zdroje energie bude mít významný dopad na životní prostředí, přičemž toto ustanovení směrnice stanovuje také vodítka, jaké plochy upřednostnit, a jaká území mají být naopak zcela vyloučena. Jedná se především o limity vztahující se k ochraně životního prostředí (konkrétně biodiverzity). Část limitů vyplývajících ze směrnice RED III je uvedena přímo ve vládním návrhu zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie. Další limity stanoví toto nařízení. Jedná se o soubor limitů, které vyplývají z jiných právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí (mj. s ohledem na požadavky směrnice RED III), ale také o další veřejné zájmy zejména v oblasti obrany a bezpečnosti státu, státní památkové péče, lázeňství a dalších.