Exkluzivně: Legislativní přehled za třetí dubnový týden 2025

Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za třetí dubnový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.

A) Zákony

A1) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 16. 4. 2025
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
    Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona se předkládá za účelem zajištění konformity způsobu odměňování státních zástupců s ústavním pořádkem. V důsledku nálezu Ústavního soudu ze dne 20. listopadu 2024 v řízení vedeném pod sp. zn. Pl. ÚS 16/24 došlo ke změně způsobu zápočtu náhradní doby mateřské a rodičovské dovolené a trvalé péče o dítě u soudců pro účely určení započitatelné praxe. Vzhledem k existující obdobné úpravě pro státní zástupce se navrhuje provést změnu i pro ně.

A2) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Aktualizováno: 16. 4. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
    Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona je reakcí na připravovanou směrnici Rady (EU) COM(2024) 497, kterou se mění směrnice 2011/16/EU o správní spolupráci v oblasti daní.

A3)Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  • Aktualizováno: 16. 4. 2025
  • Stav: 9 – projednáno
    Odkaz: zde
  • Popis: Návrh především napravuje nesprávnou transpozici směrnice EP a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznávání odborných kvalifikací. Dále jsou řešeny některé problémy aplikační praxe (vyjasnění případů, kdy je zákon aplikován, ad.) a je posílena pravomoc uznávacích orgánů v oblasti oznamování dočasného a příležitostného poskytování služeb.

A4) Návrh zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění sítí s velmi vysokou kapacitou a o změně některých souvisejících zákonů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo dopravy
  • Aktualizováno: 16. 4. 2025
  • Stav: Ministerstvo průmyslu a obchodu
    Odkaz: zde
  • Popis: Primárním cílem předkládaného návrhu zákona je snížení nákladů na výstavbu a nasazení sítí s velmi vysokou kapacitou (VHCN – Very High Capacity Network) a dále urychlení zavádění sítí VHCN a zlepšení meziodvětvové koordinace včetně páteřních sítí a bezdrátových vysokorychlostních sítí nové generace.

A5) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo dopravy
  • Aktualizováno: 18. 4. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
    Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 ze dne 13. září 2023 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES.

A6) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo dopravy
  • Aktualizováno: 18. 4. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
    Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 ze dne 13. září 2023 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES.

A7) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo dopravy
  • Aktualizováno: 17. 4. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
    Odkaz: zde
  • Popis: Jediným cílem navržené právní úpravy je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2405 ze dne 18. října 2023 o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu (Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU).

A8) Návrh zákona o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů (zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie)

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a dopravy
  • Aktualizováno: 17. 4. 2025
  • Stav: 6 – přijato ÚV ke zpracování
    Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je transpozice požadavků směrnice RED III směřujících k urychlení využívání energie z OZE, zejména prostřednictvím vymezení tzv. akceleračních oblastí (tj. oblastí, ve kterých má být urychleno obnovitelných zdrojů energie). Principy nové právní úpravy vycházejí z transponované směrnice RED III, platných zákonů a také ze strategických dokumentů České republiky, ze kterých vyplývá nezbytnost snížit podíl využívání energie z fosilních zdrojů v co nejkratším čase.
    Patří mezi ně:
    - princip „významně neškodit“ (do no significant harm): je nezbytné, aby urychlení
    využívání OZE nemělo významné negativní vlivy na životní prostředí ani na ostatní veřejné zájmy, včetně zájmu na obraně a bezpečnosti státu ad., 
    - princip subsidiarity územního plánování: je nezbytné, aby k rozhodování o využití ploch a koridorů docházelo co možná nejblíže k těmto plochám a koridorům při zohlednění jejich místního, nadmístního nebo celostátního významu,
    - princip dobré veřejné správy: transpozice směrnice RED III je provedena s využitím
    nejlepších dostupných prostorových dat a počítá se s komunikací směrem k veřejnosti a jejím zapojením do přípravy strategických koncepcí.

B) Třetí čtení

B1) Novela transplantačního zákona

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona vychází z toho, že dárcovství tkání i  dárcovství buněk včetně krvetvorných buněk získaných z kostní dřeně je velmi podstatné pro poskytování zdravotních služeb, neboť tyto části lidského těla získané od žijících dárců jsou v podstatě nenahraditelné jinými prostředky. Je tedy na místě podpořit ochotu dárců tkání a buněk shodně, jako je tomu nyní v případě dárců orgánů. Proto se navrhuje, aby dárci tkání a buněk obdrželi stejně jako dnes dárci orgánů náhradu účelně a prokazatelně vynaložených výdajů a rozdíl mezi případným ušlým výdělkem a obdrženou náhradou mzdy, platu nebo odměny a obdrženým nemocenským z nemocenského pojištění, který by mu vznikl dočasnou pracovní neschopností vzniklou v souvislosti s odběrem tkání nebo buněk nebo poskytováním zdravotních služeb, které si takový odběr tkání nebo buněk vyžádal.

B2) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem navrhované změny zákonů je upřesnit právní úpravu úhrady výdajů na hospodaření s majetkem zdravotních pojišťoven a s tím související problematiku.

B3) Novela občanského zákoníku - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Současná právní úprava rozvodu manželství a úpravy poměrů pro dobu po rozvodu vykazuje určité nedostatky, které byly již výše naznačeny. V důsledku existence dvou oddělených řízení dochází k protahování rozvodového procesu, který je navíc zatížen některými nefunkčními a často již přežitými požadavky. Ve výsledku je celý proces těžkopádný, pomalý a drahý. K odstranění těchto deficitů je třeba přistoupit k některým více či méně zásadním změnám.

B4) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • PopisNavrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.

B5) Novela zákona o znalcích, znaleckých kanc. a znaleckých ústavech

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavními principy, které má navrhovaná právní úprava implementovat, je princip dobré správy v oblasti znalectví, zefektivnění rozhodovací a dohledové činnosti ministerstva v této oblasti, zvýšení právní jistoty a legitimního očekávání znalců zapsaných podle předchozí právní úpravy i nových žadatelů o vznik znaleckého oprávnění a snížení jejich administrativní a finanční zátěže, které bude dostatečným způsobem motivovat k výkonu znalecké činnosti.

B6) Novela zákona o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: V současné době je zcela běžné, že zejména velké společnosti nevedou dokumentaci v listinné podobě, ale v podobě elektronické, která je následně přístupná zaměstnancům, případně zhotovitelům, na intranetu. Povinnost opatřovat tyto dokumenty vlastnoručním podpisem znamená pro mnoho zaměstnavatelů zvýšenou administrativní zátěž. Předkládány materiál předpokládá i možnost elektronického podpisu. Cílem je snižování administrativní zátěže a přiblížení se digitalizaci a elektronizaci procesů.

B7) Vládní návrh zákona o kybernetické bezpečnosti - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nové požadavky, reprezentované především požadavky směrnice NIS 2, vedou k tomu, že návrh zákona musí zohlednit především:
    • rozšíření počtu povinných osob (nejméně 15násobné navýšení oproti současnému stavu), a to jak rozšířením regulovaných odvětví, tak rozšířením stávajících regulovaných odvětví o nové regulované služby,
    • změnu způsobu identifikace povinných osob,
    • doplnění nových požadavků na zavádění bezpečnostních opatření,
    • doplnění nových požadavků na proces hlášení kybernetických bezpečnostních incidentů,
    • větší odpovědnost vrcholného vedení za zajišťování kybernetické bezpečnosti,
    • větší důraz na sdílení informací,
    • prohloubení spolupráce nejen mezi Úřadem a regulovanými osobami, ale i mezi Úřadem a dalšími orgány veřejné moci,
    • zvýšení pokut a nové formy správního trestání, nebo • rozšíření dobrovolného hlášení relevantních incidentů, událostí, hrozeb a zranitelností, a
    • nové požadavky na řešení problematiky bezpečnosti dodavatelského řetězce.

B8) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o kybernetické bezpečnosti - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona je předkládán zejména z důvodu zajištění řádné interpretace a aplikace právních předpisů, které obsahově navazují na zákon č. 181/2014 Sb., který má být nahrazen návrhem ZKB. Návrh zákona nemá ve vztahu k zákazu diskriminace žádné dopady. Co se týče rovnosti mužů a žen, návrh zákona je neutrální, neboť neobsahuje ustanovení, která by byť jen nepřímo zakládala rozdíly v právním postavení žen a mužů nebo v podmínkách vymáhání práv a plnění povinností.

B9) Vládní novela zákona o digitální ekonomice - EU - RJ

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: V oblasti poskytování služeb informační společnosti návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů zejména:
    a) zavádí vymezení služby informační společnosti platné napříč českým právním řádem,
    b) transponuje do českého právního řádu ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu), která zavádí obecný právní rámec pro volný pohyb služeb informační společnosti napříč vnitřním trhem EU, a
    c) navazuje na přímo použitelné předpisy, které v návaznosti na směrnici o elektronickém obchodu upravují poskytování některých služeb informační společnosti.

B10) Vládní návrh zákona o volebních kampaních - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem nového zákona o volebních kampaních je:
    • kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb s tím, že specifika komunálních voleb budou řešena výčtem ustanovení, která se na tento druh voleb nepoužijí,
    • úprava některých pravidel volební kampaně na základě zkušeností z aplikační praxe, včetně lepšího zacílení, aby byl eliminován prostor pro obcházení pravidel,
    • vyšší míra digitalizace v procesech souvisejících s vykazováním nákladů na volební kampaň a jeho kontrolou,
    • předcházení rizik, aby se do financování volebních kampaní vměšovaly subjekty cizích mocí, zejména těch, které pocházejí z nedemokratických režimů.

B11) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební a některé další zákony - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:
    • v důsledku kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb vyjmout úpravu volebních kampaní z jednotlivých volebních zákonů,
    • pravomoc Úřadu na úseku volebních kampaní promítnout odpovídajícím způsobem do zákona o bankách a do zákona o spořitelních a úvěrních družstev, aby skutečnosti nezbytné pro dohledovou činnost byly pro potřeby Úřadu vyňaty z bankovního tajemství (obdobný princip se již nyní vztahuje na dohled nad hospodařením politických stran a hnutí),
    • za účelem předcházení rizika vměšování subjektů cizích mocí, zejména těch z nedemokratických režimů, do financování volebních kampaní, rozšířit v zákoně o sdružování v politických stranách a v politických hnutích okruh subjektů, od kterých nemohou politické strany nebo hnutí přijmout dar nebo bezúplatné plnění.

B12) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:Cílem organizačně-kompetenční části reformy orgánů Celní správy ČR spojené s vybranými navazujícími změnami v procesní i hmotněprávní oblasti v právních předpisech upravujících působnost orgánů Celní správy ČR je zajistit takový stav, kdy Celní správa ČR bude odpovídat požadavkům na kompetenčně jasně profilovaný, efektivně fungující bezpečnostní sbor s vysokou 
    přidanou hodnotou pro stát i pro klienty z řad obchodní veřejnosti. Konkrétně řečeno by působnost orgánů Celní správy ČR měla spočívat primárně v dále uvedených hlavních oblastech, na které by měl být kladen důraz a soustředěny zdroje. Tyto působnosti představují kmenové agendy orgánů Celní správy ČR, které reflektují její poslání a odpovídají jejím specifickým schopnostem a zaměření. Konkrétně se jedná o celnictví, správu spotřebních a energetických daní, výkon dělené správy (včetně posílení role tzv. obecného vymahače peněžitých plnění v rámci veřejné správy) a oblast hazardních her. Výkon těchto působností by buď neměl být navrženými změnami dotčen, anebo by mělo dojít k jeho posílení či rozšíření.

B13) Novela zákona o Státním pozemkovém úřadu

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je vyřešení aplikačních problémů
    týkajících se převodů majetku podle zákona č. 503/2012 Sb. a zvýšení procentuální sazby z ceny pozemku při stanovení nájemného nebo pachtovného za užívání zemědělských pozemků.

B14) Novela školského zákona

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaná právní úprava si klade za cíl nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu. Je nastavována institucionalizace školních psychologů/školních speciálních pedagogů ve větších běžných základních školách, předpokládá se počet žáků 180 a více v průměru za tři přecházející roky (dále jen „běžné základní školy se 180 a více žáky”). Konkrétní podmínky stanoví příslušné nařízení vlády.

B15) Novela zákona o státních službách - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava sjednocuje výkon státní správy v oblasti všech pojistných a nepojistných sociálních dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a průkazu osoby se zdravotním postižením (dále jen „průkaz“) pod Českou správu sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) a její vnitřní organizační jednotky, kdy v důsledku dojde k odbřemenění Úřadu práce ČR a současně k vytvoření podmínek pro efektivnější uplatňování manažerských nástrojů, širší možnosti digitalizace vybraných procesů, vhodnější metodické vedení včetně systémového nastavení
    kontrolní činnosti v oblasti sociálního zabezpečení. Navrhovaná právní úprava dále zavádí opatření ke zrychlení a zefektivnění správního řízení včetně posuzování zdravotního stavu.

B16) Novela zákona o Policii ČR - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava je transpoziční.

B17) Novela zákona o lesích (lesní zákon) - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Praktické zkušenosti z posledních let a poznatky orgánů státní správy lesů na všech úrovních, odborné veřejnosti i zájmových sdružení apod., svědčí jednoznačně o tom, že je nezbytné zpracovat komplexnější novelu lesního zákona, která přinese změny odstraňující nejasnosti jeho aplikace (doplnění pojmů, zpřesnění ustanovení apod.), vypuštění povinností, které nejsou nezbytné z hlediska zachování lesa a plnění jeho funkcí (liberalizace) a dále nastavení zákonných povinností tak, aby nebylo nutno ze strany vlastníků lesů žádat o výjimky z ustanovení lesního zákona v nepřiměřeně vysokém počtu případů a v konečném důsledku snížení byrokratické zátěže. Uvedené
    změny by měly přispět k tomu, aby adaptace našich lesů na nové podmínky v důsledku změny klimatu byla z hlediska administrativního pro vlastníky lesů co nejsnazší. V neposlední řadě je též třeba řešit i otázky související s působením zvěře na les a se zadržováním vody v lesích.

B18) Novela zákona o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaná novela zákona o dřevě navazuje na přijetí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1115 ze dne 31. května 2023, o dodávání na trh Evropské unie a vývozu z trhu Evropské unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů a o zrušení nařízení (EU) č. 995/2010 (dále jen „nařízení proti odlesňování“), které přináší zásadní koncepční změny v boji proti odlesňování. Stávající režim právní úpravy je založen na boji proti ilegální těžbě dřeva, avšak tomu neodpovídají hlavní popsané příčiny úbytku a degradace lesa ve světě. S přijetím
    nařízení proti odlesňování tak dochází k významným změnám v přístupu v boji proti odlesňování. V porovnání se současným nařízením EUTR dochází v nařízení proti odlesňování k podstatnému rozšíření právní úpravy, které má zásadní dopad na subjekty v lesnickém a zemědělském sektoru i pro jeho implementaci v členských státech. K tomuto rozšíření dochází ve 3 rovinách:
    1. rozšířen okruh základních povinností;
    2. rozšířen okruh povinných subjektů;
    3. rozšířen okruh relevantních komodit, ke kterým se povinnosti vztahují. Z koncepčního pohledu jde nařízení proti odlesňování nad rámec principu

B19) Novela školského zákona

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaná právní úprava si klade za cíl nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu. Je nastavována institucionalizace školních psychologů/školních speciálních pedagogů ve větších běžných základních školách, předpokládá se počet žáků 180 a více v průměru za tři přecházející roky (dále jen „běžné základní školy se 180 a více žáky”). Konkrétní podmínky stanoví příslušné nařízení vlády.

B20) Novela zákona o elektronizaci zdravotnictví

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Zákon o elektronizaci zdravotnictví představuje sjednocující právní základnu pro rozvoj elektronizace zdravotnictví. Zákon centrálně stanovil pravidla, postupy, standardy i základní prvky infrastruktury elektronizace zdravotnictví.

B21) Novela zákona o Vojenské policii - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Základním cílem předkládaného návrhu zákona je zefektivnit činnost Vojenské policie, zajistit jí skutečně účelné a účinné podmínky pro plnění jí svěřených úkolů a tam, kde je to důvodné, upravit tyto podmínky pro shodné případy s jejich normativním řešením v zákoně č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o Policii České republiky“), a současně dílčími změnami zajistit soulad zákona o Vojenské policii s právním řádem a jeho změnami, ke kterým došlo od přijetí zákona o Vojenské policii, resp. od data nabytí jeho účinnosti dne 1. 10. 2013. K takové harmonizaci již došlo v oblasti ochrany osobních údajů v souvislosti s adaptací GDPR do právního řádu České republiky (viz novela zákona o Vojenské
    policii provedená s účinností od 24. 4. 2019 zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zpracování osobních údajů) a v oblasti posílení přeshraniční spolupráce, zejména v boji proti terorismu a přeshraniční trestné činnosti ve vztahu k ustanovení § 2, podle poslední novely zákona o Vojenské policii, kterým byly transponovány části Rozhodnutí Rady 2008/615/SVV.

B22) Vládní návrh zákona o kategorizaci zdravotních prostředků

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem nové právní úpravy je vyčlenit ze zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ustanovení o výši a podmínkách úhrad zdravotnických prostředků do samostatného zákona o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění (dále jen „zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků“) tak, aby jeho prostřednictvím bylo možné efektivně a včas reflektovat potřeby společnosti a další vývoj v této dynamicky se rozvíjejí skupině zdravotnických technologií.

B23) Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navržená právní úprava má za cíl reagovat na aktuální trendy v poskytování zdravotní péče, zajistit odstranění nedostatků zejména (ale nikoliv pouze) ve výše uvedených oblastech a obecně přispět k dlouhodobé udržitelnosti hrazených služeb při zachování jejich kvality a široké dostupnosti. Návrh pak naplňuje cíle v oblasti zdravotnictví obsažené v Programovém prohlášení vlády, např.:
    - Vytvoříme prostředí podporující zdravý životní styl a návrh realizace se zapojením všech relevantních složek společnosti, zejména pojišťoven, škol, zaměstnavatelů a neziskového nevládního sektoru. Budeme reformovat primární péči a posilovat primární a sekundární prevenci nemocí a zlepšovat zdravotní a pohybovou gramotnost s cílem zvýšit odpovědnost občanů za vlastní zdraví;
    - Zaměříme se na finanční motivaci zdravotních pojišťoven, poskytovatelů zdravotních služeb a pacientů v oblasti prevence;
    - Budeme přísně kontrolovat realizaci odpovědnosti pojišťoven za tvorbu sítě zdravotnických kapacit a její rovnoměrnou distribuci včetně lékařské pohotovostní služby.

B24) Novela zákona o ozbrojených silách ČR

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem navrhované změny zákona je úprava ustanovení vztahujících se ke schvalování a uznávání způsobilosti vojenské letecké techniky a pověření nebo osvědčení právnické nebo fyzické osoby. Nově je navrhována úprava schvalování významných změn vojenské letecké techniky. Nově je upraveno posuzování a schvalování vojenských bezpilotních letadel, které je nezbytně spojeno s posouzením rizik vyplývajících z provozu konkrétního typu, včetně jejich kategorizace a evidence.

B25) Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava stanoví základní požadavky na postupy řídicí kontroly v zákoně a zároveň stanoví povinnost vedoucího orgánu veřejné správy upravit postupy řídicí kontroly ve vnitřním předpisu [ustanovení § 9 odst. 1 písm. a) návrhu zákona]. Postupy řídicí kontroly již nebudou upraveny v prováděcí vyhlášce a oproti stávajícímu stavu jsou výrazně zjednodušeny.

B26) Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaný návrh přímo navazuje na návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který nahrazuje zákon o finanční kontrole. Dotčené právní předpisy jsou novelizované z legislativně technických důvodů. Jedná se zejména o legislativně-technické změny, které vyplývají z nahrazení zákona o finanční kontrole návrhem zákona o řízení a kontrole veřejných financí a změny terminologie.

B27) Novela energetického zákona

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 136. schůze (od 15. 4. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava energetického zákona reaguje na situaci na energetickém trhu, která vyžaduje přijmout opatření zajišťující energetickou bezpečnost ČR. Opatření by měla zahrnovat zajištění stability a spolehlivé dodávky energie pro spotřebitele a podniky. Současně však musí být splněny požadavky na udržitelný energetický systém, v souladu s klimatickými závazky, k nimž se ČR zavázala v rámci plnění cílů EU v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 a dosažení klimatické neutrality do roku 2050.

C) Nařízení vlády

C1) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 189/2019 Sb., o způsobu určení hodnoty obydlí, které dlužník není povinen vydat ke zpeněžení

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Aktualizováno: 14. 4. 2025
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Jedním z hlavních cílů připravované novelizace návrhu nařízení vlády je upravit způsob výpočtu hodnoty obydlí, které dlužník není povinen vydat ke zpeněžení, a to navázáním na nový typ statistických souborů vydávaných Českým statistickým úřadem s názvem „Ceny nemovitostí“.

C2) Nařízení vlády o stanovení lázeňského místa Karviná a statutu lázeňského místa Karviná 

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo pro místní rozvoj
  • Aktualizováno: 15. 4. 2025
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • PopisMateriál stanovuje lázeňské místo Karviná a statut tohoto lázeňského místa.

C3) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 17. 4. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Nařízení vlády rozšiřuje překážky v práci příslušející dosud pouze manželům i na partnery, dále dochází k úpravě rozsahu pracovního volna pro hledání nového zaměstnání, úpravě překážky v práci pro případ úmrtí blízkých osob a stanovení dne, za nějž přísluší náhrada mzdy v případě, že dochází k čerpání pracovního volna pro účely vlastní svatby či uzavření partnerství v rozsahu dvou dnů. Rovněž dochází k některým legislativně-technickým změnám odstraňujícím výkladové
    pochybnosti.

Autor: Česká asociace věřitelů, Petra Andresová
Foto:  Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | psp.cz