Exkluzivní legislativní monitoring: Víme, co se chystá
04. září 2025
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za čtvrtý srpnový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
B) Zákony ve třetím čtení
C) Nařízení vlády
C1) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 25. 8. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: V návaznosti na § 40 odst. 1 písm. a) krizového zákona vláda nařízením stanoví obsahové náležitosti, členění a způsob zpracování plánovací dokumentace podle krizového zákona.
C2) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 290/1995 Sb., kterým se stanoví seznam nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 276/2015 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 26. 8. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu je transpozice požadavků vyplývajících ze Směrnice 2023/2668, jejíž jednou z částí je rozšíření nemocí, které dle současných znalostí jsou vyvolány expozicí volným azbestovým vláknům.
C3) Nařízení vlády o zápisu a vedení údajů v centrálním registru zbraní a o stanovení vzorů některých dokumentů na úseku zbraní, střeliva a munice
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 26. 8. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nahrazuje z části úpravu uvedenou ve vyhlášce č. 221/2017 Sb. provádějící dosavadní zákon o zbraních. Návrh dále souhrnně pro účely 3 souvisejících zákonů upravuje pravidla zápisu a vedení údajů v centrálním registru zbraní.
C4) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 27. 8. 2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu nařízení vlády je zpřesnění stávajících ustanovení za účelem sjednocení postupu aplikační praxe a v návaznosti na novelu zákona provedení modernizace procesů probíhajících na staveništi. Návrh nařízení vlády byl připraven rovněž s ohledem na požadavky sociálních partnerů, kteří novelu iniciovali.
C5) Návrh nařízení vlády o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 27. 8. 2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Nařízení vlády blíže stanoví postupy zaměstnavatelů při plnění jejich povinností v souvislosti s pracovními úrazy. Nově bude upraven zejména způsob evidence úrazů, ohlašování pracovních úrazů a zasílání záznamů o pracovních úrazech. Dále budou mimo jiné stanoveny náležitosti těchto úkonů a lhůty k jejich provedení.
C6) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 27. 8. 2025
- Stav: B - signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem předložení návrhu je zkvalitnění poskytování delegované veřejné moci v oblasti profesionálních postupů při získávání odborné způsobilosti v prevenci rizik a koordinace bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti. Jedná se o technickou novelu v souvislosti s digitalizací a modernizací, která přináší zpřesnění a zjednodušení procesu zkoušení a zkvalitňování činnosti
držitelů akreditace.
C7) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 27. 8. 2025
- Stav: B - signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrhem dochází ke komplexní úpravě výše sazeb poplatků za činnosti pověřené
organizace, tj. Technické inspekce ČR.
C8) Nařízení vlády , kterým se mění nařízení vlády č. 64/2009 Sb., o stanovení druhu prací, které agentura práce nemůže formou dočasného přidělení k výkonu práce u uživatele zprostředkovávat, ve znění nařízení vlády č. 374/2017 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 28. 8. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhovaného řešení je provést žádoucí změny stávajících druhů prací, které mohou cizinci v agenturním zaměstnání vykonávat. Potřeba změny v této oblasti vyplývá z aktuální situace na trhu práce s tím, aby cizince mohly agenturně zaměstnávat osvědčené agentury práce, tj. agentury s opakovaným povolením ke zprostředkování zaměstnání.
C9) Nařízení vlády o výši vyměřovacího základu pro pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené státem pro rok 2026
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo financí
- Aktualizováno: 28. 8. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Vláda předkládá návrh nařízení, kterým má být pro rok 2026 stanoven vyměřovací základ, a to ve výši 16 206 Kč na kalendářní měsíc. Nabytí účinnosti nařízení vlády se navrhuje ode dne 1. ledna 2026.
C10) Nařízení vlády o stanovení násobku částky životního minima pro účely zákona o podpoře bydlení
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Aktualizováno: 28. 8. 2025
- Stav: AN – zapracované změny neschváleny
- Odkaz: zde
- Popis: Nařízení vlády stanoví, že se pro účely vydání závazného stanoviska podle § 18 zákona o podpoře bydlení použije v situacích podle § 18 odst. 3 písm. b) zákona o podpoře bydlení nikoliv kritérium reziduálního příjmu ve výši 1,43násobku částky životního minima domácnosti, ale kritérium reziduálního příjmu ve výši 1,6násobku částky životního minima domácnosti.
C11) Návrh nařízení vlády o seznamu psychomodulačních látek
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 29. 8. 2025
- Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
- Odkaz: zde
- Popis: Návrhem se zařazují 4 látky na seznam psychomodulačních látek v souladu se zákonem č. 321/2024 Sb., a to kratom, kratom extrakt, konopí do 1 % THC a konopí extrakt a tinktura do 1 % THC.
C12) Nařízení vlády o stanovení některých podmínek provádění mimořádné finanční podpory pro zemědělská odvětví postižená nepříznivými klimatickými jevy a přírodními katastrofami v Česku v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 29. 8. 2025
- Stav: AS - zapracované změny schváleny
- Odkaz: zde
- Popis: Návrhem nařízení vlády bude v souladu s novým předpisem EU poskytována v roce 2025 mimořádná podpora pro producenty postižené povodní v září 2024 ve vybraných zemědělských odvětvích.
C13) Nařízení k provedení zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 30. 8. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nařízení vlády se předkládá k provedení nového zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (dále jen „zákon o JMHZ“). Návrh nařízení vlády vychází především ze zmocnění obsažených v § 6 odst. 4, § 9 odst. 4, § 11 odst. 6, § 16 odst. 4, § 18 odst. 4 a § 31 odst. 5 zákona. Cílem tohoto návrhu nařízení vlády je především konkretizovat technické podrobnosti komunikace mezi zaměstnavatelem a Ministerstvem práce a sociálních věcí, a tím stanovit předepsaný formát (XML soubor) a obsahovou strukturu podání (tj. datovou větu) vymezené zákonem o JMHZ. Zákon o JMHZ slučuje povinnosti zaměstnavatelů hlásit potřebné údaje různým orgánům státní správy do jednoho podání. Nařízení vlády dále specifikuje údaje sdělované v rámci
jednotlivých typů podání podle zákona o JMHZ (jednotné měsíční hlášení, evidence
zaměstnavatele, evidence zaměstnance) a uživatele těchto jednotlivých údajů, tedy orgány státní správy, kterým se dané údaje zpřístupňují.