Exkluzivní legislativní monitoring: Víme, co se chystá

Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za třetí srpnový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.

A) Zákony

A1) Návrh zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění sítí s velmi vysokou kapacitou a o změně některých souvisejících zákonů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
    Odkaz: zde
  • Popis: Primárním cílem předkládaného návrhu zákona je snížení nákladů na výstavbu a nasazení sítí s velmi vysokou kapacitou (VHCN – Very High Capacity Network) a dále urychlení zavádění sítí VHCN a zlepšení meziodvětvové koordinace včetně páteřních sítí a bezdrátových vysokorychlostních sítí nové generace.

A2) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
    Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním principem navrhované právní úpravy je zajištění slučitelnosti právního řádu ČR s právem EU, konkrétně se směrnicí 2024/825, která byla přijata s účelem posílit postavení spotřebitelů, kteří chtějí svým rozhodnutím o koupi přispět k zelené transformaci a splnění cílů Zelené dohody. Dále zajištění slučitelnosti se směrnicí 2024/1799, resp. její částí, konkrétně s čl. 16, kterým je revidována směrnice 2019/771 upravující práva z vadného plnění. Konkrétně novou úpravou má být spotřebitel motivován, aby při reklamaci vadného výrobku zvolil jeho opravu, a tím šetřil životní prostředí. Navrhovanou právní úpravou bude také zajištěna adaptace právního řádu ČR
    na nařízení 2024/3228. Návrhem zákona se do zákona o ochraně spotřebitele zavádí nové definice, které jsou nezbytné pro vymezení působnosti nově stanovovaných či úpravě stávajících povinností tak, aby bylo dosaženo zamýšlených cílů a účelu, pro něž byly transponované směrnice přijaty.

C) Nařízení vlády

C1) Nařízení vlády o koeficientech, kterými se násobí počty dětí, žáků a studentů pro účely stanovení podílu krajů a obcí na daňových příjmech

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  • Aktualizováno: 12. 8. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • PopisStanovení koeficientů k rozpočtovému určení daní.

C2) Nařízení vlády o výši vyměřovacího základu pro pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené státem pro rok 2026

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo financí
  • Aktualizováno: 13. 8. 2025
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • PopisVláda předkládá návrh nařízení, kterým má být pro rok 2026 stanoven vyměřovací základ, a to ve výši 16 206 Kč na kalendářní měsíc. Nabytí účinnosti nařízení vlády se navrhuje ode dne 1. ledna 2026.

C3) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 73/2023 Sb., o stanovení pravidel podmíněnosti plateb zemědělcům, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
  • Odkaz: zde
  • PopisNávrh představuje zjednodušení a zobecnění půdoochranných opatření tak, aby zemědělci měli k dispozici širokou škálu postupů. Dále dochází k doplnění o zohlednění skutečnosti, zda byl kontrolou zjištěn výskyt erozní události. Erozní událost je potom přitěžující okolností v rámci posouzení rozsahu a závažnosti případného pochybení.

C4) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 42/2017 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 153/2005 Sb., o stanovení způsobu a výše tvorby prostředků radiokomunikačního účtu a způsobu jejich čerpání, ve znění nařízení vlády č. 408/2022 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisPředložený návrh nařízení vlády byl zpracován s cílem posunout lhůtu pro převedení prostředků radiokomunikačního účtu, které nebyly využity na úhradu nákladů v souvislosti s procesem přechodu zemského digitálního televizního vysílání ze standardu DVB-T na standard DVB-T2, do státního rozpočtu, o 2 roky, tj. do 31. prosince 2027.

C5) Nařízení vlády o stanovení násobku částky životního minima pro účely zákona o podpoře bydlení

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo pro místní rozvoj
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisNařízení vlády stanoví, že se pro účely vydání závazného stanoviska podle § 18 zákona o podpoře bydlení použije v situacích podle § 18 odst. 3 písm. b) zákona o podpoře bydlení nikoliv kritérium reziduálního příjmu ve výši 1,43násobku částky životního minima domácnosti, ale kritérium reziduálního příjmu ve výši 1,6násobku částky životního minima domácnosti.

C6) Nařízení vlády o stanovení některých podmínek provádění mimořádné finanční podpory pro zemědělská odvětví postižená nepříznivými klimatickými jevy a přírodními katastrofami v Česku v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisNávrhem nařízení vlády bude v souladu s novým předpisem EU poskytována v roce 2025 mimořádná podpora pro producenty postižené povodní v září 2024 ve vybraných zemědělských odvětvích.

C7) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisCílem návrhu nařízení vlády je zpřesnění stávajících ustanovení za účelem sjednocení postupu aplikační praxe a v návaznosti na novelu zákona provedení modernizace procesů probíhajících na staveništi. Návrh nařízení vlády byl připraven rovněž s ohledem na požadavky sociálních partnerů, kteří novelu iniciovali.

C8) Návrh nařízení vlády o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisNařízení vlády blíže stanoví postupy zaměstnavatelů při plnění jejich povinností v souvislosti s pracovními úrazy. Nově bude upraven zejména způsob evidence úrazů, ohlašování pracovních úrazů a zasílání záznamů o pracovních úrazech. Dále budou mimo jiné stanoveny náležitosti těchto úkonů a lhůty k jejich provedení.

C9) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisNávrhem dochází ke komplexní úpravě výše sazeb poplatků za činnosti pověřené
    organizace, tj. Technické inspekce ČR.

C10) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 14. 8. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • PopisHlavním cílem předložení návrhu je zkvalitnění poskytování delegované veřejné moci v oblasti profesionálních postupů při získávání odborné způsobilosti v prevenci rizik a koordinace bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti. Jedná se o technickou novelu v souvislosti s digitalizací a modernizací, která přináší zpřesnění a zjednodušení procesu zkoušení a zkvalitňování činnosti 
    držitelů akreditace.

Autor: Česká asociace věřitelů, Petra Andresová
Foto:  Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | psp.cz