Kupujete ojeté auto? Pozor na exekuce!

Plánujete pořízení ojetého vozu? Pak si ho kromě technického stavu velmi dobře prověřte i po právní stránce. Pokud by se totiž prodávající nacházel v exekuci, můžete skončit jak bez auta, tak i bez peněz.

Nákup ojetého vozidla s sebou přináší celou řadu nástrah, před kterými byste se jako kupující měli mít na pozoru. Asi nejznámějším problémem jsou tzv. stočené tachometry a podobné podvody týkající se technického stavu vozidla, který se prodávající z důvodu navýšení ceny snaží vydávat za lepší, než jaký ve skutečnosti je.

Vedle technické stránky představuje velmi zásadní riziko také právní stav vozu, především skutečnost, zda na jeho majitele nebyla zahájena exekuce. V takovém případě by vám totiž zakoupené vozidlo mohl zabavit exekutor a vám by nezbývalo nic jiného, než zaplacenou částku vymáhat po původním majiteli s velmi nejistou šancí na úspěch.

Varovné signály
Jedním ze signálů, že nabízený vůz nemusí být po právní stránce zcela v pořádku, je nepřiměřeně nízká prodejní cena. Opatrní buďte také v případě, že je původní majitel nezvykle ochotný vám vyjít vstříc, například přijet za vámi obratem třeba i přes celou republiku.

Obezřetní buďte zejména při nákupu přes inzerát či z komise

Koupit auto na přímo od původního majitele bývá mnohdy finančně výhodnější než nákup přes některý z renomovaných autobazarů. Ne vždy se ale zdánlivě výhodná koupě musí vyplatit. Při nákupu vozu od jednotlivce je velmi důležité si prodávajícího a právní stav vozu dobře prověřit. Stejné pravidlo platí i v případě nákupu vozu přes autobazar v rámci komisního prodeje, kdy je bazar pouze zprostředkovatelem, nikoli majitelem prodávaného vozidla.

V obou případech hrozí, že pokud by se původní majitel nacházel v exekučním řízení, může vám zakoupený vůz dříve či později zabavit exekutor. Osoba, na kterou byla zahájena exekuce, totiž není oprávněna nakládat se svým majetkem, což znamená, že vám své auto nemůže prodat. V tomto ohledu vás neochrání ani sebelépe sepsaná kupní smlouva, neboť bude neplatná. Peníze, které jste za auto prodávajícímu zaplatili, vám bohužel exekutor výměnou za vůz nevrátí. Ty budete muset vymáhat po původním majiteli.

Výrazně menší riziko z tohoto hlediska představuje nákup vozu od některého z prověřených autobazarů. Ty zpravidla fungují tak, že vůz nejprve samy vykoupí od původního majitele, kterého si důkladně zkontrolují, a následně ho jako nový majitel prodají vám. I tak je ale dobré mít se na pozoru a pečlivě si zkontrolovat kupní smlouvu. „Velkou pozornost je dobré věnovat tomu, zda smlouva obsahuje garanci, že vám bazar v případě zmíněných právních problémů vrátí zaplacenou kupní cenu,“ doporučuje Pavel Staněk, advokát z České asociace věřitelů.
 

Jak si ověřit, zda majitel vozu není v exekuci

Pokud se rozhodnete pro nákup vozu na přímo od původního majitele či z komise, měli byste si prodávajícího prověřit. „Informaci o tom, zda se prodávající nenachází v exekuci, si kupující může zjistit v Centrální evidenci exekucí. Ta je jednoduše přístupná online na stránkách Exekutorské komory, přičemž kupující za prověření jednoho subjektu zaplatí poplatek 60 Kč. Další možností je vyžádat si výpis z evidence v pražském či brněnském sídle Exekutorské komory nebo na některé z poboček České pošty s Czech POINTem. V takovém případě činí poplatek 50 Kč,“ říká Pavel Staněk.

Pakliže se ukáže, že se prodávající nachází v exekučním řízení, je pro vás bezpečnější od zamýšlené koupě upustit, a vyhnout se tak případným problémům. „Výjimku by představoval pouze případ, kdy by majitel vůz prodával s výslovným souhlasem soudního exekutora a věřitele, jehož právo exekutor vymáhá. O této skutečnosti by ovšem kupující musel být dopředu jasně a prokazatelně informován,“ uvádí Pavel Staněk. Kupní cenu by v takovém případě neplatil prodávajícímu, ale na účet daného exekutorského úřadu, který by danou částku následně použil k úhradě dluhu věřiteli.


Co když jsem nevědomě koupil vůz v exekuci?

Pokud se ocitnete v situaci, kdy jste nevědomě koupili auto v exekuci, budete mít bohužel poměrně limitované možnosti obrany. „Kupující sice teoreticky může zkusit podat návrh na vyškrtnutí vozu z exekučního soupisu, případně vylučovací žalobu, nicméně lze očekávat, že s takovým postupem nebude exekutor, respektive věřitel, jehož nárok exekutor vymáhá, souhlasit, neboť by tím snižoval šanci na splacení své vlastní pohledávky,“ vysvětluje Staněk.

Kupujícímu tedy v praxi nezbude nic jiného, než prodávajícího žalovat pro bezdůvodné obohacení a domáhat se vrácení kupní ceny. Přestože je nanejvýš pravděpodobné, že soud potvrdí jeho nárok, nemusí být šance na vymožení peněz vysoká. Zejména v případě, kdy má dlužník více dluhů a je na něj vedeno již více exekucí, nebude schopen kupujícímu peníze vrátit. Kupující sice může své peníze rovněž začít vymáhat exekučně, ovšem vzhledem k tomu, že jeho pohledávka bude splácena až po uhrazení všech dříve zahájených exekucí, může na své peníze velmi dlouho čekat, v horším případě se jich nemusí dočkat vůbec.
 

Jistotou není ani přepis v registru vozidel

Osoba, na kterou bylo zahájeno exekuční řízení, nesmí nakládat se svým majetkem již od okamžiku, kdy je jí doručeno vyrozumění o zahájení exekuce. V dané chvíli zároveň dochází k zápisu dlužníka do Centrální evidence exekucí. Informaci o tom, že je určitý vůz postižen exekucí, je možné zjistit také z registru vozidel. V případě, že tomu tak je, není možné daný vůz přepsat na nového majitele.

Informace o probíhající exekuci se ovšem do registru vozidel dostává až v okamžiku, kdy exekutor vydá exekuční příkaz postihující daný vůz. Vzhledem k tomu, že se exekuce provádí v první řadě srážkami ze mzdy či obstavením účtu, a až následně je možné přistoupit k zabavení a dražbě movitého majetku, může od zahájení exekuce do postižení vozu uplynout i delší časové období,“ upozorňuje Pavel Staněk.

I pokud by se stalo, že by se původnímu majiteli podařilo vůz prodat a přepsat ještě v období před zápisem exekuce do registru vozidel, nemá nový majitel ani zdaleka vyhráno. Z pohledu zákona je totiž rozhodující okamžik zahájení exekuce, a nikoli zanesení záznamu do registru vozidel. I v tomto případě tedy prodávající nebyl oprávněn vůz prodat a exekutor ho novému majiteli může zabavit.

Při koupi automobilu z druhé ruky buďte tedy vždy nad míru opatrní a všechny informace si pečlivě prověřujte. Ušetříte si tak spoustu peněz, času a starostí.


Autor: REDAKCE

Přečtěte si také

Stát vydělává na exekucích stovky milionů korun ročně. Doplácí na...

Čeští zákonodárci se již několik let snaží bojovat proti neúměrnému navyšování dluhů o náklady na jejich vymáhání. Sám stát přitom podle odhadů portálu Češi v právu ročně inkasuje zhruba 400 až 500 milionů korun na dani z přidané hodnoty (DPH) z nákladů exekuce. Pro dlužníky to znamená zdražení exekučního vymáhání o více než pětinu. To je nevýhodné i pro věřitele, kteří musí mnohdy o to déle čekat na splacení dluhu.

Sokol: Ochráncům dlužníků by mohlo vadit i častější...

Ve velkém seriálu INFO.CZ Tresty budoucnosti jsme nabídli prostor rovněž nejznámějšímu českému advokátovi Tomáši Sokolovi, který stojí v čele Unie obhájců a zároveň je místopředsedou České advokátní komory: „Z hlediska státu by se zdálo být zcela jednoznačné, že než většinově připlácet na pobyt vězňů je ekonomicky výhodnější inkaso uložených peněžitých trestů. V praxi je to poněkud složitější, ale peněžité tresty jsou z celé řady důvodů, včetně například toho, že potrestaný neztrácí kontakt s rodinou, se svým pracovištěm, okolím a tak dále, rozhodně výhodnější.“

Smrčka: Problém s dlužníky za socialismu neexistoval...

Vzít si úvěr na novou televizi mohli občané Československa i za minulého režimu. Na barevnou z dovozu však mohli zapomenout, na půjčku šlo pořídit jen černobílou české výroby. Podobně omezená a přísně regulovaná byla tehdy téměř celá nabídka poskytovaných úvěrů. O tom, jak půjčování peněz před rokem 1989 probíhalo a jak fungovalo vymáhání dluhů v případě nesplácení, jsme si povídali s ekonomem Lubošem Smrčkou z pražské Vysoké školy ekonomické.