Ztratila se vám během vyšetření u lékaře bunda? Požadujte náhradu škody

Za věci odložené v čekárně neručíme. S tímto upozorňujícím nápisem se při čekání na ošetření setkal alespoň jednou snad každý. Málokdo ovšem ví, že kdyby došlo na lámání chleba a odložená značková bunda by se přece jen ztratila, může pacient požadovat náhradu škody.

Provozovatel zařízení, jehož provoz s sebou přináší pravidelné odkládání věcí, je ze zákona za jejich ztrátu nebo poškození odpovědný, pokud návštěvník svou věc odloží na místě, které je k tomu určené. Není-li zde místo určené pro odkládání věcí nebo je-li takové místo zaplněné, odpovídá provozovatel za ztrátu nebo poškození věci i v případě, že ji návštěvník odloží na místo, které je pro to obvyklé, nikoliv přímo určené,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Netýká se to tedy jen nemocnic a poliklinik, ale také restaurací, divadel a dalších kulturních zařízení. K nejčastěji odkládaným věcem patří právě oblečení. Pokud se v zařízení nachází věšák či šatna, za ztrátu nebo poškození svršků návštěvníka odpovídá provozovatel. Když na místě věšák není nebo už je plný a návštěvník si oblečení přehodí přes opěrátko židle, považuje se toto místo za obvyklé pro odkládání, a i v tomto případě tak nese provozovatel odpovědnost. A nejde jen o svršky, ale také o obsah kapes.

Kdy na náhradu škody zapomenout

Pakliže si návštěvník odloží věc, kterou není nutné ani obvyklé na místě nechávat, náhrady škody by se domáhal zbytečně. „Zuje-li si návštěvník restaurace boty, nepochybně nejde o věc, která by musela být odložena, a případná ztráta nebo poškození tak nemůže jít k tíži provozovatele. Opačný závěr by platil pro některé čajovny, kde je naopak zutí bot běžné, někdy přímo povinné,“ vysvětluje Hekšová.

Provozovatel není podle ní odpovědný za ztrátu nebo poškození věci ani v případě, kdy má host danou věc na očích. „Odloží-li si zákaznice kavárny na stůl kabelku a je u něj po celou dobu přítomna, je kabelka věcí, která je v jejím bezprostředním dohledu, a proto nejde o odloženou věc,“ doplňuje Hekšová.

Vývěska nic neznamená

Provozovatel zařízení nemůže svoji odpovědnost za ztrátu nebo poškození odložených věcí návštěvníka jednostranně vyloučit nějakou vývěskou. Může se ale pojistit. Pojištění odpovědnosti podnikatelů, konkrétně odpovědnosti za věci vnesené a odložené, patří podle Michala Kárného z pojišťovny Direct k nejčastěji sjednávanému.

Stalo se, že v garážích byl stojan na kola, ale někdo kolo ukradl, i když bylo zamčené. V tomto případě nesl odpovědnost majitel budovy, protože tam stojany dal. Vzhledem k tomu, že měl pojistku, tak majiteli kola peníze pojišťovna proplatila,“ popisuje jeden z příkladů, kdy se tento typ pojištění vyplatil, Jan Kalousek z pojišťovny Direct.

Právo na náhradu škody způsobené ztrátou nebo poškozením odložené věci je nutné u provozovatele zařízení uplatnit nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy se návštěvník o škodě dozvěděl. To se zpravidla kryje se dnem, kdy ke škodě došlo. Pokud se zákazník do 15 dnů se škodou nepřihlásí, právo zaniká.


Autor: Lucie Havlišová

Zdroj foto: 123rf.com

Přečtěte si také

Koupili jste si voucher a podnik zkrachoval? Získat peníze nebude snadné

Výpadek příjmů v době pandemie se mnoho podnikatelů, provozujících například wellness pobyty, masáže, kadeřnictví, kosmetiku nebo restauraci, snažilo zalepit prodejem voucherů na své...

Úraz při práci z domova: kdy máte šanci na odškodné

Epidemie koronaviru vyhnala z kanceláří podstatnou část pracovníků. Ti nyní pracují z domova na takzvaném home office. I v domácím prostředí se ale může během pracovní doby...

Přišla objednaná věc na kusy? Rady na koho se obrátit

Dárky přes internet letos kvůli koronaviru kupuje daleko víc lidí než v předchozích letech. Co ale dělat, když dorazí zakoupený výrobek poškozený? Na koho se obrátit a jak situaci...