Žádné sci-fi. Na českých silnicích by se mohla brzy objevit auta bez řidičů

V dohledné době by se na českých silnicích mohla objevit vozidla bez řidičů řízené moderními technologiemi. Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která novinku umožní. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké sněmovny. 

Vozidla v úrovni L4 a L5 budou podle ministra dopravy Martina Kupky schopna zcela samostatného provozu bez přítomnosti řidiče. 

„V praxi to znamená například autonomní robotaxi operující v předem vymezených městských oblastech, autonomní autobusy pro veřejnou dopravu nebo plně automatizovaná nákladní vozidla určená pro dálkovou přepravu či doručování zásilek na tzv. poslední míli. Z legislativního hlediska tak ČR vstupuje do nové etapy, která má připravit podmínky pro běžný provoz autonomních vozidel v reálném dopravním prostředí," uvedl ministr.

Zkrácení platnosti řidičáků či jednotný průkaz. Co dalšího chystá EU

Rada a Evropský parlament připravily aktualizace stávající směrnice o řidičských průkazech. Chystané schválení bude mít významný dopad na řidičské průkazy v členských státech.

Již na začátku příštího roku vstoupí v účinnost letos přijatá novela zákona o silničním provozu. Ta umožňuje provoz autonomních vozidel úrovně L3, která dokážou v určitých situacích jezdit bez asistence řidiče, například při popojíždění v zácpách nebo jízdě na dálnici. Řidič ale musí sedět za volantem a auto mu v některých situacích autonomní jízdu nabídne.

2. Nová oprávnění

Ministr zároveň dnes podepsal se zástupci Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů memorandum, které vymezuje hlavní směry dalšího rozvoje autonomní mobility v České republice.

Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automatizovaných a plně automatizovaných vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu aktivit zaměřených na zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách.

Dále se zaměřuje na podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla již nyní v Česku fungují desítky firem, které vyvíjejí systémy pro různé úrovně autonomního řízení.

Může vám vojenská policie zabavit řidičák? Tyto změny přináší novela

Parlament schválil novelu zákona o vojenské policii. Jaké změny se chystají?

Někteří výrobci aut podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného již vyšší úrovně autonomního řízení do svých vozů zavádějí, například Mercedes-Benz nebo BMW, a je pro ně důležité vědět, který trh je na jejich provoz připravený.

„Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít v ČR vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využití s maximem pozitivních dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblasti může výrazně urychlit postavení ČR v této oblasti,“ dodal Pokorný.

„V případě autonomních systémů musíme na prvním místě vnímat příležitosti, a nikoliv jen rizika, jako se to někdy děje na evropské úrovni,“ podotkl Kupka. Důležité podle něj bylo legislativně zakotvit hranici odpovědnosti výrobců aut a jejich řidičů. U vyšších úrovní to je podle něj jednodušší v tom, že odpovědnost je zcela na straně výrobců vozidel.

Ministerstvo dopravy bude rovněž usilovat o podporu rozvoje digitální infrastruktury, která je nezbytným předpokladem pro testování i samotný provoz autonomních vozidel. Tato snaha zahrnuje budování moderních telematických systémů a zajištění dostupnosti kvalitních a otevřených dat o dopravní infrastruktuře a aktuálním provozu.

Dlužníci zatěžují městské pokladny. Olomouci chybí 108,5 milionu

Peníze za odpady, jízdné, vodné, stočné nebo například nájemné. Za tyto a další služby dluží lidé městům a obcím. Konkrétně v Olomouci chybí v městské kase jen za uplynulý...


Autor: ČTK, redakce
Foto: Canva