Exkluzivně: Legislativní přehled za druhý únorový týden 2025
19. února 2025
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za druhý únorový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
A1) Návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
- Návrh zákona
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 10.2.2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona o JMHZ je vytvoření jednoho elektronického měsíčního hlášení - tzv. jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, které bude zaměstnavatel využívat při plnění některých svých informačních povinností, vůči vybraným orgánům veřejné moci. V zákoně o JMHZ bude procesněprávní úprava stanovující role jednotlivých aktérů a to, jakým způsobem budou zaměstnavatelé plnit povinnosti a v jaké lhůtě. Hmotněprávní povinnosti zaměstnavatelů zůstanou upraveny ve zvláštních zákonech, které se v souvislosti s přijetím zákona o JMHZ též novelizují.
A2) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
- Návrh zákona
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 10.2.2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona navazuje na návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, který se rovněž předkládá do meziresortního připomínkového řízení. Obsahuje úpravy některých zákonů, které zaměstnavatelům ukládají některé informační povinnosti vůči orgánům veřejné moci, a které spadají do působnosti několika resortů a jim podřízených organizací. Tyto povinnosti se modifikují v tom smyslu, že je zaměstnavatel bude plnit elektronicky prostřednictvím měsíčního hlášení zaměstnavatele odesílaném v jednom termínu MPSV; dále změnový zákon obsahuje související a legislativně technické úpravy.
A3) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Aktualizováno: 10.2.2025
- Stav: Y – skartováno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona je zpracován s ohledem na dynamiku regionálních procesů a potřebu dalšího
prohloubení existující spolupráce v rámci metropolitních oblastí a aglomerací.
A4) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 10.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Ministerstvo vnitra připravilo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Předkládaný návrh zákona mění celkem 6 zákonů – zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, zákon č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, zákon č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, a zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů.
A5) Návrh zákona o mistrovské kvalifikaci a mistrovské zkoušce a o změně souvisejících zákonů
(zákon o mistrovské kvalifikaci a mistrovské zkoušce)
- Návrh zákona
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 12.2.2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Předmětný návrh zákona si klade za cíl zavést transparentní, jednotný a všeobecně uznávaný systém mistrovských zkoušek a napravit tak nedostatek stávající právní úpravy neposkytující řemeslníkům, kteří vykonávají odbornou činnost v příslušném povolání na nejvyšší úrovni, možnost si tuto skutečnost nechat institucionálně ověřit. V současné době neexistuje v České republice právní úprava, která by umožnila absolventům středních škol vykonávajícím řemeslná povolání prokázat prohloubení své odborné profesní kvalifikace v důsledku dosažené praxe.
A6) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další
související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Aktualizováno: 12.2.2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh přináší změny potřebné pro další rozvoj v oblasti vzdělávání. Celkem zahrnuje jedenáct témat: zavedení kritéria minimální velikosti školy, zřizuje-li obec dvě či více škol; inovace v oblasti konkurzních řízení na ředitele školy či školského zařízení; zjednodušení struktury koncepčních dokumentů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy; inovace v oblasti maturitní zkoušky na základě poznatků z praxe a z pokusných ověřování; zavedení tzv. duální větve v rámci praktického vyučování, umožňující větší zapojení zaměstnavatelů do systému odborného vzdělávání; zrušení povinnosti převodu slovního hodnocení na známky při přestupu žáka na jinou školu; umožnění zastoupení žáků ve věku od 15 let ve školských radách; ukotvení kombinované výuky s distančními prvky; ukotvení pozice tzv. metodika výuky; určení konkrétní návaznosti zdravotnických oborů u středního a vyššího odborného vzdělávání s cílem umožnit zkrácení vzdělávání, jestliže student pokračuje ve vyšším odb. vzdělávání v příbuzném oboru; modernizace institutu školské právnické osoby umožňující, aby veřejní zřizovatelé společně zřídili jednu školskou právnickou osobu s organizačními jednotkami.
A7) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění
zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších
předpisů, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 24. 1. 2025
- Stav: 9 – projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem tohoto zákona je zejména posílit vymahatelnost povinností, které vyplývají z příslušných nařízení EU týkajících se reklamy na kojeneckou výživu.
A8) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu v souvislosti se
zřízením a fungováním jednotného evropského přístupového místa
- Návrh zákona
- Ministerstvo financí
- Aktualizováno: 12.2.2025
- Stav: 9 – projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Důvodem navrhované právní úpravy je povinnost zavést do českého právního řádu evropské předpisy, kterými se zřizuje jednotné evropské přístupové místo (angl. European Single Access Point, dále jen „ESAP“). Konkrétně jde o nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 ze dne 13. prosince 2023, kterým se zřizuje jednotné evropské přístupové místo poskytující centralizovaný přístup k veřejně dostupným informacím o finančních službách, kapitálových trzích a udržitelnosti (dále jen „Nařízení ESAP“), směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2864 ze dne 13. prosince 2023, kterou se mění některé směrnice, pokud jde o zřízení a fungování jednotného evropského přístupového místa (dále jen „Směrnice Omnibus“) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2869 ze dne 13. prosince 2023, kterým se mění některá nařízení, pokud jde o zřízení a fungování jednotného evropského přístupového místa.
A9) Návrh poslanců Ivana Adamce, Jana Bauera, Radima Fialy, Martina Kolovratníka, Michala Kučery, Petra Lišky, Patrika Nachera a Róberta Telekyho na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 898)
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Aktualizováno: 13.2.2025
- Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
- Sněmovní tisk: zde
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona je snížení kvalifikačních požadavků na převozníky a umožnění, aby převozníky mohly být osoby s méně náročným výcvikem než kapitáni velkých plavidel.
A10) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo financí
- Aktualizováno: 14.2.2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Již existující pravidla v zákoně o spotřebitelském úvěru budou doplněna nebo upravena
zejména v následujících oblastech:- působnost právní úpravy – rozšíření působnosti o bezúplatné úvěry,
- pravidla pro reklamu na spotřebitelský úvěr – zákaz některých druhů reklamy, varování
v reklamě, - posuzování úvěruschopnosti – omezení využití některých osobních údajů, společné
posuzování úvěruschopnosti, podrobnější pravidla pro databáze, úprava
soukromoprávních důsledků neposouzení úvěruschopnosti, - jednání se spotřebiteli - volba trvalého nosiče dat spotřebitelem (listinná vs. digitální
podoba), důraz na svobodné a informované rozhodnutí spotřebitele o sjednání smlouvy
o spotřebitelském úvěru (zákaz předem zatržených polí/nastavené možnosti sjednání
smlouvy, zákaz nevyžádaného poskytnutí úvěru), - informační povinnosti – důraz na cenotvorné informace, informační povinnosti při
automatizovaném zpracování dat, dodatečné požadavky při poskytování informací
digitálním způsobem, - produktová regulace – opatření proti nepřiměřeným cenám spotřebitelských úvěrů,
- odstoupení od smlouvy – připomenutí práva na odstoupení, časové omezení,
- jednání se spotřebitelem v prodlení a vymáhání dluhu – opatření před zahájením
vymáhání dluhu (shovívavost), interní systémy na odhalování spotřebitelů ve
finančních potížích, dluhové poradenství.
A11) Návrh poslanců Marka Bendy, Aleše Dufka, Evy Decroix a Mariana Jurečky na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a související zákony (sněmovní tisk č. 895)
- Návrh zákona
- Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
- Aktualizováno: 14.2.2025
- Stav: AS – zapracované změny schváleny
- Sněmovní tisk: zde
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona je zakotvení nové právní úpravy změny pohlaví v občanském zákoníku a dalších navazujících právních předpisech v návaznosti na zrušení § 29 odst. 1 věty první občanského zákoníku a § 21 odst. 1 věty první zákona o specifických zdravotních službách nálezem Ústavního soudu Pl. ÚS 52/23.
B) Třetí čtení
B1) Novela transplantačního zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona vychází z toho, že dárcovství tkání i dárcovství buněk včetně krvetvorných buněk získaných z kostní dřeně je velmi podstatné pro poskytování zdravotních služeb, neboť tyto části lidského těla získané od žijících dárců jsou v podstatě nenahraditelné jinými prostředky. Je tedy na místě podpořit ochotu dárců tkání a buněk shodně, jako je tomu nyní v případě dárců orgánů. Proto se navrhuje, aby dárci tkání a buněk obdrželi stejně jako dnes dárci orgánů náhradu účelně a prokazatelně vynaložených výdajů a rozdíl mezi případným ušlým výdělkem a obdrženou náhradou mzdy, platu nebo odměny a obdrženým nemocenským z nemocenského pojištění, který by mu vznikl dočasnou pracovní neschopností vzniklou v souvislosti s odběrem tkání nebo buněk nebo poskytováním zdravotních služeb, které si takový odběr tkání nebo buněk vyžádal.
B2) Novela zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaný, poměrně stručný návrh zákona je zaměřen na řešení následujících otázek, které navazují na výše popsané nedostatky stávající právní úpravy. Na potřebu vytvoření dostatečných zdrojů příjmů Fondu reaguje návrh zákona ve třech ohledech. Zaprvé, navrhuje se doplnění stávající možnosti Fondu přijímat úvěry rovněž o možnost přijímat zápůjčky. Tento institut byl do právního řádu opětovně zaveden zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „občanský zákoník“), a je upraven v § 2390 a násl. občanského zákoníku. Jelikož zápůjčku nelze zaměňovat s úvěrem, přičemž je možné, že v některých případech bude její poskytnutí (například Ministerstvem financí) vyhodnoceno jako vhodnější (než poskytnutí úvěru), navrhuje se rozšířit příjmy Fondu právě o peníze poskytnuté na základě smlouvy o zápůjčce. Zadruhé, navrhuje se v zákoně výslovně uvést, že Fond bude moci vydávat dluhopisy. Postup při vydávání dluhopisů a některé další otázky s dluhopisy související upravuje zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o dluhopisech“). Podle tohoto zákona se přitom dluhopisem rozumí cenný papír nebo zaknihovaný cenný papír, s nímž je spojeno právo na splacení určité dlužné částky odpovídající jmenovité hodnotě jeho emitentem, a to najednou nebo postupně k určitému okamžiku, a popřípadě i další práva plynoucí ze zákona nebo z emisních podmínek dluhopisu. Navrhuje se tedy rozšířit příjmy Fondu právě o peníze získané z jím vydaných dluhopisů.
B3) Vládní návrh zákona o regulaci lobbování
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy vychází z v minulosti vládou schváleného věcného záměru zákona o lobbingu. Lobbování neboli prosazování zájmů představuje zcela legitimní součást demokratických procesů ve vyspělých zemích. Lobbování bývá v těchto zemích nazíráno pozitivněji a vnímáno jako přirozená a legitimní aktivita. Klíčovým aspektem činnosti lobbisty je komunikace s veřejným činitelem za účelem ovlivnění přijímaných rozhodnutí.
1) Lobbování je důležité především z hlediska informační výměny, jelikož přináší těm, kteří rozhodují, data a vhled do problematiky, ale také umožňuje zájmovým skupinám a lobbistům přístup k tvorbě a implementaci politik.
2) Nejedná se pouze o vztah lobbista – lobbovaný, ale vždy existuje jako třetí strana veřejnost (veřejný zájem), na kterou mohou mít výsledky lobbistických aktivit značné dopady, a proto by o nich měla být informována.
B4) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu je právní zakotvení povinnosti promítnout do důvodové zprávy právního předpisu (a dalších taxativně vymezených legislativních dokumentů obsahujících odůvodnění iniciace či změny navrhované právní úpravy) informace podle zákona o regulaci lobbování.
B5) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem navrhované nové právní úpravy je zajištění hladkého přechodu stávajícího systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí v civilní sféře na koncepčně zcela nový model. Základními principy promítnutými v těchto změnách jsou zejména:
- snižování administrativní zátěže jak pro soukromý sektor, tak pro státní správu,
- elektronizace procesů v dané oblasti,
- odstraňování duplicit a nejasností a celkové zpřehlednění a racionalizace systému,
- odstranění mezer v systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí
B6) Novela občanského zákoníku - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Současná právní úprava rozvodu manželství a úpravy poměrů pro dobu po rozvodu vykazuje určité nedostatky, které byly již výše naznačeny. V důsledku existence dvou oddělených řízení dochází k protahování rozvodového procesu, který je navíc zatížen některými nefunkčními a často již přežitými požadavky. Ve výsledku je celý proces těžkopádný, pomalý a drahý. K odstranění těchto deficitů je třeba přistoupit k některým více či méně zásadním změnám.
B7) Novela zákona o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: V současné době je zcela běžné, že zejména velké společnosti nevedou dokumentaci v listinné podobě, ale v podobě elektronické, která je následně přístupná zaměstnancům, případně zhotovitelům, na intranetu. Povinnost opatřovat tyto dokumenty vlastnoručním podpisem znamená pro mnoho zaměstnavatelů zvýšenou administrativní zátěž. Předkládány materiál předpokládá i možnost elektronického podpisu. Cílem je snižování administrativní zátěže a přiblížení se digitalizaci a elektronizaci procesů.
B8) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.
B9) Novela zákona o České televizi a o Českém rozhlase
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, zařazen na pořad 129. schůze
- Odkaz: zde
- Popis: Předložený návrh změny zákonů o Českém rozhlasu a o České televizi je projevem snahy reagovat na technologický vývoj prostředí, v němž působí elektronická média. Na straně České televize došlo již před léty k přechodu z analogového na digitální zemské televizní vysílání, a v případě Českého rozhlasu se jeho programy šíří kromě analogového též digitálním vysíláním. Obě instituce také hojně využívají možnost nabízet své služby prostřednictvím internetu. Jak zákon o Českém rozhlasu, tak zákon o České televizi ale dosud obsahují úpravu z doby, kdy technologické prostředky vysílání byly na zcela jiné úrovni, a ačkoli byly od doby přijetí několikrát novelizovány, jsou v nich stále obsažena ustanovení neodpovídající aktuálnímu stavu provozování a šíření vysílání.
B10) Novela zákona o znalcích, znaleckých kanc. a znaleckých ústavech
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavními principy, které má navrhovaná právní úprava implementovat, je princip dobré správy v oblasti znalectví, zefektivnění rozhodovací a dohledové činnosti ministerstva v této oblasti, zvýšení právní jistoty a legitimního očekávání znalců zapsaných podle předchozí právní úpravy i nových žadatelů o vznik znaleckého oprávnění a snížení jejich administrativní a finanční zátěže, které bude dostatečným způsobem motivovat k výkonu znalecké činnosti.
B11) Novela zákona o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: V současné době je zcela běžné, že zejména velké společnosti nevedou dokumentaci v listinné podobě, ale v podobě elektronické, která je následně přístupná zaměstnancům, případně zhotovitelům, na intranetu. Povinnost opatřovat tyto dokumenty vlastnoručním podpisem znamená pro mnoho zaměstnavatelů zvýšenou administrativní zátěž. Předkládány materiál předpokládá i možnost elektronického podpisu. Cílem je snižování administrativní zátěže a přiblížení se digitalizaci a elektronizaci procesů.
B12) Novela zákoníku práce - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem návrhu je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů jak na straně zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců, a tím tak uvolnit v řadě případů příliš rigidní nastavení právní úpravy s cílem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce tak. Potřeba novely zákoníku práce vyplývá z aktualizovaného Programového prohlášení vlády, v němž se vláda mj. zavázala celkově zvýšit flexibilitu zákoníku práce v zájmu zaměstnanců i zaměstnavatelů, a je rovněž zahrnuta do Plánu legislativních prací vlády na rok 2024, podle něhož má být předložen vládní návrh zákona, kterým se mění zákoník práce za účelem zvýšení flexibility pracovněprávních vztahů. Na rigiditu zákoníku práce dlouhodobě upozorňuje i NERV. V praxi se pak dále projevují některé problémy a nedostatky, které je žádoucí řešit, a to zejména s ohledem na požadavky sociálních partnerů, praxe, jakož i s ohledem na vývoj českého právního řádu, judikatury českých soudů i Soudního dvora Evropské unie (dále jen „SDEU“). V podrobnostech viz shrnutí závěrečné zprávy RIA.
B13) Vládní návrh zákona o volebních kampaních - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem nového zákona o volebních kampaních je:
- kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb s tím, že specifika komunálních voleb budou řešena výčtem ustanovení, která se na tento druh voleb nepoužijí,
- úprava některých pravidel volební kampaně na základě zkušeností z aplikační praxe, včetně lepšího zacílení, aby byl eliminován prostor pro obcházení pravidel,
- vyšší míra digitalizace v procesech souvisejících s vykazováním nákladů na volební kampaň a jeho kontrolou,
- předcházení rizik, aby se do financování volebních kampaní vměšovaly subjekty cizích mocí, zejména těch, které pocházejí z nedemokratických režimů.
B14) Novela zákona o silniční dopravě - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Klíčovou součástí předloženého návrhu zákona je zásadní změna v institucionálním zajištění výkonu kontroly v silniční dopravě spočívající ve zřízení nového správního úřadu s celostátní působností, jenž bude podřízen Ministerstvu dopravy. Půjde o Inspekci silniční dopravy. Sídlem Inspekce silniční dopravy bude Praha. V jejím čele bude stát ředitel.
C) Nařízení vlády
C1) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 74/2017 Sb., o stanovení některých podmínek pro poskytování podpory na dodávky ovoce, zeleniny, mléka a výrobků z nich do škol a o změně některých souvisejících nařízení vlády, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 11.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh specifikuje využití krátkých dodavatelských řetězců mezi výrobci a školami v rámci evropské strategie „Farm to Fork“. Dále se stanovuje termín zahájení dodávek produktů na 1. listopad, čímž se také mění datum termínu pro stanovení limitů měsíčního počtu dodávek. Návrh upřesňuje požadavky na technickou dokumentaci k dodávaným produktům, a to v souladu s nařízením (ES) 1169/2011.Další navrhované změny jsou technického charakteru a zahrnují snížení administrativní zátěže a zjednodušení komunikačních postupů týkajících se některých dodavatelsko-odběratelských vztahů.
C2) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 81/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření ekologické zemědělství, ve znění nařízení vlády č. 44/2024 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 11.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem předkládaného materiálu je reagovat na zkušenosti z předchozích let administrace nařízení vlády č. 81/2023 Sb. a umožnit poskytování podpory zemědělského hospodaření v opatření ekologické zemědělství tak, aby Česká republika splnila podmínky stanovené obecně závaznými a přímo použitelnými předpisy Evropské unie a mohla tyto dotace poskytovat.
C3) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 72/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření lesnicko-environmentální platby, ve znění nařízení vlády č. 44/2024 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 14.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem návrhu je zejména zpřesnění a zjednodušení podmínky pro poskytování dotací a snížení byrokratické zátěže jak pro žadatele, tak pro administraci opatření Státním zemědělským intervenčním fondem, a to u podopatření zachování habitatových stromů, a dále zavedení nového podopatření ponechání stromů k zetlení.
C4) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 12.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhované nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, ve znění pozdějších předpisů, je prováděcím předpisem zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády provádí transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/14/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se emisí hluku zařízení, která jsou určena k použití ve venkovním prostoru, do okolního prostředí.
C5) Návrh nařízení vlády o Chráněné krajinné oblasti soutok
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 11.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaným návrhem nařízení vlády dochází k vyhlášení nového zvláště chráněného území v kategorii chráněná krajinná oblast.
C6) Návrh nařízení vlády o stanovení územních obvodů zastupitelských úřadů, v nichž mohou
voliči využít korespondenční hlasování
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zahraničních věcí
- Aktualizováno: 12.2.2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Stanovení územních obvodů zastupitelských úřadů, v nichž mohou voliči využít korespondenční hlasování.
C7) Návrh nařízení vlády o seznamu psychomodulačních látek
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 13.2.2025
- Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
- Odkaz: zde
- Popis: Návrhem se zařazují 4 látky na seznam psychomodulačních látek v souladu se zákonem č. 321/2024 Sb., a to kratom, kratom extrakt, konopí do 1 % THC a konopí extrakt a tinktura do 1 % THC.
C8) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 158/2024 Sb., o stanovení seznamu
států, u jejichž občanů se nevyžaduje k zaměstnání nebo výkonu práce povolení k zaměstnání,
zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrá karta
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 14.2.2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem nařízení vlády je rozšíření seznamu států, jejichž státní příslušníci mají volný vstup na trh práce, o Tchaj-wan.
C9) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 80/2023 Sb., o stanovení podmínek
provádění agroenvironmentálně-klimatických opatření, ve znění pozdějších předpisů, a
některá další nařízení vlády
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 14.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem předkládaného materiálu pro agroenvironmentálně-klimatická opatření je doplnění nového podopatření integrovaná produkce raných brambor a stanovení podrobných podmínek pro toto opatření. Zavedením tohoto titulu dojde k rozšíření šetrného způsobu hospodaření o další plochy orné půdy. Cílem předkládaného návrhu je kromě zavedení nového dotačního titulu také zpřesnění a zjednodušení podmínek, které se promítá ve snížení byrokratické zátěže jak pro žadatele o dotace, tak pro administraci. Snižování byrokratické zátěže spočívá např. v odstranění podmínky výsevu do 24 měsíců ode dne vydání míchacího protokolu, nebo snížení některých sankcí.
C10) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 72/2023 Sb., o stanovení podmínek
provádění opatření lesnicko-environmentální platby, ve znění nařízení vlády č. 44/2024 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zahraničních věcí
- Aktualizováno: 14.2.2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem návrhu je zejména zpřesnění a zjednodušení podmínky pro poskytování dotací a snížení byrokratické zátěže jak pro žadatele, tak pro administraci opatření Státním zemědělským intervenčním fondem, a to u podopatření zachování habitatových stromů, a dále zavedení nového podopatření ponechání stromů k zetlení.