Vlastníte e-koloběžku? Možná budete potřebovat povinné ručení

Povinné ručení si nyní musí sjednat i někteří majitelé elektrokoloběžek, segwayů, golfových vozíků či sněžných skútrů. Nařizuje jim to nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který začal platit 1. dubna. Přečtěte si, jaké stát zavedl novinky v oblasti povinného ručení.

Co je to povinné ručení?

Sjednat si povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je zákonnou povinností každého provozovatele motorového vozidla. Jedná se o základní podmínku pro to, aby se vaše vozidlo mohlo stát účastníkem provozu. Povinné ručení hradí škody, které způsobíte vlastním vozidlem na zdraví či majetku třetích osob. Pojištění vás tak může ochránit před mnoha tisícovými až milionovými výdaji, které mohou vzniknout při dopravní nehodě.

Na jaká vozidla se vztahuje?

Dříve platilo, že povinné ručení musí mít sjednáno každý, kdo vlastní motorové vozidlo s registrační značkou, technickým průkazem nebo jej používá na veřejných cestách. Nově však budou povinnosti platit povinné ručení podléhat i další typy vozidel. Zákon stanovil, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu.

Povinné ručení se motorových vozidel týká v případě, že:

  • jejich maximální rychlost překračuje 25 km/h, nebo
  • jejich hmotnost překračuje 25 kg a zároveň jejich rychlost překračuje 14 km/h.
„Nově budou povinnému ručení podléhat například některé elektrické koloběžky, segwaye, rolby, onewheeely, zahradní traktůrky, golfové vozíky či sněžné skútry.“

Rozhodující je vždy konstrukční rychlost, tedy rychlost, kterou výrobce stanoví jako nejvyšší možnou. Například některé modely e-koloběžek mají nastavené omezení rychlosti na 25 km/h, které se ovšem dá odblokovat. V tomto případě byste tedy ručení potřebovali.

Kdy povinné ručení nepotřebujete?

Ustanovení zákona se nevztahuje na elektrokola, protože u těch je hlavním zdrojem pohybu šlapání, nikoliv motor. Povinné ručení dále nepotřebují invalidní vozíky, drážní vozidla, vozidla pohybující se s použitím lidské nebo zvířecí síly, vznášedla a mopedy.

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nemusí mít ani zahradní traktůrky, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku. Pokud byste však chtěli vyjet mimo váš pozemek, povinnost se na vás vztahuje. Toto opatření má opět chránit pojištěného i třetí osoby před případným způsobením škody. Pokud policista při kontrole vozidla podléhajícího povinnému pojištění zjistí, že nemá povinné ručení, bude mít právo přikázat řidiči, aby takové vozidlo odstavil.

Nová výše pojistného limitu

Největší skupiny řidičů se však dotkne jiná novinka. Od letošního dubna dochází k navýšení limitů pojistného plnění. Ty se z aktuálních 35 milionů korun za škody na zdraví a 35 milionů za škody na majetku zvýší u obou částek na 50 milionů korun. Tyto limity se budou týkat nejen nově uzavřených smluv, ale i těch stávajících. O navýšení se sami starat nemusíte, pojišťovna to udělá automaticky.  Pravděpodobně se tím navýší i cena pojištění, ale nemělo by se jednat maximálně o stokorunové částky.

Provozovatel či vlastník?

Doposud platilo, že sjednat si povinné ručení musí vždy vlastník vozidla. Nová právní úprava však přenáší odpovědnost na provozovatele vozidla. V praxi bývá nejčastěji provozovatel a vlastník jedna osoba. V takovém případě se vás tato novinka jakkoliv nedotkne. Jiné je to například u leasingových společností nebo například rodiče, který přenechá auto k užívání dospělému dítěti. Vždy se bude jednat o dlouhodobý provoz, nikoliv půjčení vozidla. V takovém případě má povinnost uhradit povinné ručení vždy provozovatel.

Zelená karta

Jedná se o doklad od pojišťovny, který potvrzuje, že máte sjednané a platné povinné ručení. Při silniční kontrole pak musí každý řidič tuto kartu fyzicky předložit. V rámci digitalizace se očekává, že od července tato povinnost odpadne. Policie si vaše pojištění sama vyhledá v internetové databázi. 


Autor: Petra Andresová
Foto:  Profimedia.cz